تحقق 37 طرح مهم پتروشیمی دربرنامه هفتم توسعه

با توجه به تأکید مقام معظم رهبری درخصوص تولید دانش‌بنیان، اقتصاد مقاومتی و ساخت داخل، شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز در راستای اجرای سیاست‌های کلان و نقش‌آفرینی دانش و فناوری پیشرفته در همه عرصه‌های تولید صنعت پتروشیمی به منظور توسعه دانش فنی، کاهش هزینه‌های تولید، افزایش بهره‌وری، ارتقای کیفیت محصولات، رقابت‌پذیر شدن تولیدات در بازارهای جهانی و کاهش قیمت تمام‌شده محصولات در داخل اقدامات متعددی انجام داده است.

سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و ایفای نقش سازمان توسعه‌ای
ثبت رکورد جدید بازگشت ارز حاصل از صادرات شرکت‌های پتروشیمی به چرخه اقتصادی کشور
درسال گذشته در مجموع حدود ۲۷ میلیون تن انواع محصولات پتروشیمی ایران به ارزش حدود ۱۶ میلیارد دلار صادر شد که نزدیک به ۱۴ میلیارد دلار آن در سامانه نیما عرضه و کمک به تأمین ارز کشور شد.
تولید محصولات پتروشیمی در سال 1401 رشد خوبی را طی کرد به طوری که از رقم 69 میلیون تن عبور کرد و براساس برنامه‌ریزی انجام شده در صورتی که خوراک مجتمع‌های پتروشیمی به طور پایدار تأمین شود، تولید این صنعت امسال به مرز 80 میلیون تن خواهد رسید.
شاه‌میرزایی گفت: امسال 10 مجتمع جدید پتروشیمی به بهره‌برداری خواهند رسید و ظرفیت صنعت پتروشیمی از مرز 95 میلیون تن در سال عبور خواهد کرد. تمام توسعه صنعت پتروشیمی به غیر از طرح اسلام‌آباد غرب از سوی بخش خصوصی انجام می‌شود.
وی افزود: همچنین پارسال حدود ۱۲ میلیون تن انواع محصولات پتروشیمی نیز در داخل به فروش رفت که ارزش آن معادل 10 میلیارد دلار بوده است.
 بر این اساس، شرکت‌های پتروشیمی از ابتدای سال 1401 تا پایان آذرماه 128 درصد تعهدات ارزی خود را ایفا کرده‌اند.
تدوین استراتژی توسعه زنجیره ارزش در صنعت پتروشیمی
رصد شاخص‌های تکمیل زنجیره ارزش محصولات پتروشیمی و تأمین بازار داخل کشور منجر به هدفمندی طرح‌ها، تعیین نقشه راه بلندمدت برای سرمایه‌گذاری و افزایش تقاضاهای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران خارجی در صنعت پتروشیمی شده است. با تحقق استراتژی تدوین شده در افق زمانی 1411 با سرمایه‌گذاری 41 میلیارد دلار حدود 20 نوع محصول جدید به سبد محصولات پتروشیمی و پایین‌دستی افزوده خواهد شد و ظرفیت اسمی صنعت به 199 میلیون تن و درآمد به حدود 55 میلیارد دلار می‌رسد.
امسال هم بازاریابی محصولات پتروشیمی در اقصی نقاط دنیا در دستور کار شرکت ملی صنایع پتروشیمی است و اجرای ۲۱ بسته طرح‌ پتروشیمی در زمینه تکمیل زنجیره ارزش نیز به جد پیگیری می‌شود. البته با توجه به تمدید 6 ماهه برنامه ششم توسعه، هم‌اکنون طرح‌های برنامه هفتم توسعه در صنعت پتروشیمی در حال پیگیری است که وعده اجرای ۳۷ طرح در پایان برنامه هفتم توسعه محقق می‌شود.
 اخذ مجوزها به منظور شروع عملیات اجرایی طرح GTPP اسلام‌آباد در راستای تجاری‌سازی دانش فنی بومی تولید صنعتی پروپیلن از متانول
 با به تولید صنعتی رسیدن این واحد، راه برای اجرای طرح‌های مشابه به منظور تبدیل 14 میلیون تن در سال متانول تولیدی به پروپیلن مورد نیاز کشور و جلوگیری از نیمه‌خام‌فروشی و اشباع بازار جهانی متانول در سال‌های آینده هموار خواهد شد.
 تبدیل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران به قطب (هاب) اطلاعات کلیدی صنعت پتروشیمی کشور
 شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران به عنوان متولی، داده‌های معتبر را به‌صورت امن و به‌روز تولید یا جمع‌آوری و پردازش کرده و به ذی‌نفعان و نهادهای دولتی و غیردولتی ارائه می‌کند. در این راستا، «پروژه اتصال زیرساخت ارتباط اطلاعاتی» با وزارت صمت با موفقیت انجام شد. براساس این پروژه، متولی اطلاعات تولید مجتمع‌های پتروشیمی کشور، شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران است و تمام مجتمع‌های پتروشیمی، به جای اینکه اطلاعات تولید خود را در سامانه‌های موازی و متعدد سایر وزارتخانه‌ها و نهادهای دولتی وارد کنند، منحصراً آن را در سیستم تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران تغذیه می‌کنند و این شرکت، اطلاعات کلیدی زنجیره تولید پتروشیمی کشور را در اختیار سایر نهادها و وزارتخانه‌ها از جمله وزارت صمت قرار می‌دهد.
تهیه طرح اولیه بخش پتروشیمی اولین پتروپالایشگاه کشور (اقدام مشترک شرکت ملی پالایش و پتروشیمی)
احداث صنایع پتروپالایشگاهی با هدف تأمین و ایجاد تنوع در خوراک محصولات پتروشیمی و درآمدزایی بیشتر از منابع نفتی ایران است. همچنین سرمایه‌گذاران این بخش نیز از منافع حاصل از ارزش افزوده تبدیل نفت‌ خام و میعانات ‌گازی به فرآورده‌های با ارزش بالا، بهره‌مند خواهند شد.
ایجاد سامانه مانیتورینگ توزیع (Dispatching) خوراک مجتمع‌های پتروشیمی
مانیتورینگ خوراک مجتمع‌های پتروشیمی که زنجیره پایین‌دست صنعت نفت یا زنجیره بالادست صنعت پتروشیمی محسوب می‌شود، توسط این سامانه صورت می‌پذیرد. با استفاده از این سامانه می‌توان به صورت تصویری و گرافیکی، جریان خوراک همراه با اطلاعات مربوط به مقادیر و تناژ خوراک‌های بالادستی صنعت پتروشیمی را از منابع بالادست تا مصرف در مجتمع‌های پتروشیمی نظارت و ردیابی کرد.
  بازنگری نسخه پیشنهادی اساسنامه شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران و ارائه به وزارت نفت
  شفافیت در جایگاه و مسئولیت‌های شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران براساس نقش جدید آن در قالب سازمان توسعه‌ای
  اخذ موافقت افزایش سرمایه شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران
  فراهم‌سازی زمینه برای تدوین اساسنامه جدید شرکت و تسهیل حرکت در مسیر سازمان توسعه‌ای از طریق افزایش اعتبار مالی شرکت و امکان بهره‌مندی از تسهیلات بانک‌های تجاری
  برگزاری موفق نمایشگاه بین‌المللی ایران‌پلاست با مشارکت بیش از 220 شرکت خارجی از 16 کشور جهان
بازدید وزیر نفت، معاونین این وزارتخانه و همچنین مدیران وزارت صمت، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مدیران ارشد پتروشیمی‌های کشور و انبوه مدیران و کارشناسان بخش‌های دولتی تصمیم‌ساز و قانونگذار در کنار همه بازدیدکننده‌های متخصص دیگر به مشارکت‌کنندگان انگیزه بیشتری برای آینده داد. برگزاری نشست‌های تخصصی و حضور پررنگ هیأت‌های تجاری و بازرگانان خارجی از کشورهای همسایه و برای اولین بار از امریکای جنوبی، به اذعان حاضرین در نمایشگاه و در نشست‌های متعدد B2B از شاخصه‌های این دوره از ایران‌پلاست بود.
حضور مؤثر و آگاهی‌بخش در بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی و تسهیل ارتباطات با بخش دانش‌بنیان
در چهار روز برگزاری این نمایشگاه بیش از ۱۰۰ تفاهمنامه و قرارداد میان شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نفت و شرکت‌های حاضر در این نمایشگاه امضا شد که طی سال‌های اخیر از نظر تعداد و ارزش تفاهمنامه و قرارداد، بی‌سابقه بود. بخش قابل‌توجهی از این تفاهمنامه‌ها و قراردادها با شرکت‌های دانش‌بنیان امضا شد و به این ترتیب حضور حداکثری شرکت‌های دانش‌بنیان در صنعت نفت رقم خورد. (جدول 1و2و3)
آماده‌سازی و پیش راه‌اندازی طرح‌های آرتا انرژی، پارس گلایکول، آرین متانول، آمونیاک هنگام (فاز اول) و پالایش گاز یادآوران (NGL3200)
طرح آرتا انرژی با هدف تأمین خوراک مورد نیاز محصولات متنوعی همچون اوره فرمالدئید، ملامین فرمالدئید، ملامین اوره فرمالدئید، هگزامین، متیل ال و پلی‌استال در استان اردبیل احداث شده است.
طرح پارس گلایکول با ظرفیت تولید سالانه 500 هزارتن مونو اتیلن گلایکول (MEG) به همراه دی اتیلن گلایکول (50 هزار تن در سال) و ‌تری اتیلن گلایکول (5/3 هزارتن درسال) در منطقه ویژه فاز 2 پتروشیمی عسلویه در حال احداث است. محصولات این طرح علاوه بر ارزآوری و صادرات، به منظور تأمین خوراک مورد نیاز واحدهای PET، استفاده به‌عنوان ضدیخ و گلایکول‌اترها کاربرد دارد.
طرح آرین متانول با هدف تولید 1650 هزارتن در سال متانول به منظور تأمین خوراک مورد نیاز طرح‌های پیشران صنعت پتروشیمی (واحدهای MTO و MTP) اجرا می‌شود. همچنین، فرایند تولید متانول در این طرح به دلیل بهره‌گیری از پدیده جدید اتوترمال در تولید گاز سنتز و بازیافت هیدروژن از گاز پرج و تزریق مجدد آن به گاز سنتز دارای ویژگی‌هایی است که بقیه واحدهای تولید متانول در ایران فاقد آن هستند.
طرح تولید آمونیاک شرکت پتروشیمی هنگام (فاز یک) با هدف تولید 726 هزارتن در سال آمونیاک در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس- فاز 2 واقع شده است. خوراک اصلی این طرح، گاز طبیعی است و محصول آن به عنوان خوراک طرح تولید اوره در فاز دوم پتروشیمی هنگام مورد استفاده قرار می‌گیرد.
طرح NGL3200 با هدف جمع‌آوری گازهای ترش همراه از میادین حوزه نفتی غرب کارون و جلوگیری از هدررفت گازهای مذکور در جهت ایجاد ارزش افزوده و کمک به محیط زیست منطقه در حال اجراست. با راه‌اندازی این طرح، سالانه از خروج حدود 40 میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری می‌شود. ارزش کاتالیست‌های تولیدی با این ماده حدود 77 میلیون دلار در سال است.
  نوسازی اسکله‌های ماهشهر و عسلویه و ساخت اسکله‌های جدید 16 و 17
اجرای این طرح‌ها ضمن حفظ روند صادرات محصولات تولیدی پتروشیمی، اشتغالزایی و افزایش درآمد ارزی کشور را به همراه دارد.
  بهره‌برداری از تصفیه‌خانه فاضلاب شرکت پتروشیمی بندر امام در سال 1401
هدف از اجرای این طرح، علاوه بر حفظ محیط زیست، بازیافت نهایی حجم انبوهی از آب با ارزش در طراحی این سیستم تصفیه است.
  بازنگری در طرح‌های توسعه‌ای با تمرکز بر تکمیل زنجیره ارزش
توسعه طرح‌های صنعت پتروشیمی در سال‌های آتی مبتنی بر منطق بهره‌گیری حداکثری از خوراک‌های اولیه موجود در صنعت نفت و گاز و کشش بازار داخلی و خارجی برنامه‌ریزی و اجرا شده است. در حال حاضر در صنعت پتروشیمی 68 طرح در حال اجراست که در طول 6 سال آینده وارد مدار تولید خواهد شد.
  اخذ موافقت وزیر محترم نفت به منظور احداث خط انتقال متانول از منطقه عسلویه به منطقه انرژی‌بر پارسیان
هدف از اجرای این طرح، توسعه زنجیره ارزش متانول و کاهش نیمه‌خام‌فروشی این محصول، تولید محصولات با ارزش افزوده بیشتر و اشتغالزایی است.
  رایزنی با سرمایه‌گذار و نماینده محترم مجلس برای تغییر مکان اجرای یکی از طرح‌ها به دلیل چالش آب استان‌های مرکزی
با توجه به بحران آب در کشور و مشکلات کمبود آب استان‌های مرکزی و نیز به منظور فراهم شدن امکان مدیریت بهینه منابع، تغییر مکان این طرح پتروشیمی ضروری به نظر می‌رسد. همچنین انطباق بیشتر توسعه صنعت پتروشیمی بر مبنای آمایش سرزمینی و پرداختن به مسائل زیست محیطی یکی از ارکان توسعه پایدار است.
  تلاش برای تعیین تکلیف طرح‌های متوقف خط مرکز و اصلاح مکان اجرا یا جایگزینی آنها (طرح‌های فیروزآباد، فسا، داراب و جهرم) و همچنین ارائه طرح پیشنهادی به سرمایه‌گذار طرح‌های ممسنی، بروجن و کازرون برای تغییر و فعالسازی این طرح‌ها
مکان‌یابی مناسب همواره به عنوان یکی از متغیرهای بسیار مؤثر در توسعه متوازن صنعت پتروشیمی کشور و سرعت بخشیدن به روند اجرایی پروژه‌ها شناخته می‌شود، اما این مؤلفه در طرح‌های تعریف ‌شده در این منطقه رعایت نشده است. از این رو، به منظور آزادسازی منابع محبوس بر اساس مجوزها شامل زمین، خوراک و تسهیل ارتقای بهره‌وری سرمایه، تعیین تکلیف این طرح‌ها در دستور کار شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران است.
   فعالسازی طرح‌های متوقف صنعت پتروشیمی
با پیگیری‌های انجام شده طرح‌های پتروشیمی زنجان، گلستان، فیروزآباد، داراب و فسا فعال شده‌اند و پیشرفت مستمر این طرح‌ها موفقیت ارزشمندی در حوزه اشتغالزایی و ارتقای توسعه صنعت پتروشیمی محسوب می‌شود.
بازدید از خط تولید سازندگان داخلی جهت ارزیابی و ورود به AVL
  مدیریت کنترل تولید
  انتقال مدیریت و بهره­برداری خط اتیلن غرب به شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران
  راه­اندازی و بهره­برداری فاز اول پتروشیمی کیمیای ابن سینا و پتروشیمی دی آریا پلیمر خمین
  ارائه مجوز به متقاضیان جهت کار در محدوده خط اتیلن غرب و اعلام الزامات مورد نیاز
  مدیریت و نظارت و پایش عملیات بهره‌برداری و قرارداد راهبری بنادر و مخازن پتروشیمی در مناطق ماهشهر و عسلویه و قراردادهای راهبری و نظارت خط لوله اتیلن غرب
  برنامه­ریزی و مدیریت مصرف خوراک در زمان اعمال محدودیت مصرف گاز طبیعی در صنعت پتروشیمی
  شناسایی، تحلیل و بررسی عوامل مؤثر بر کاهش تولید و هماهنگی جهت رفع موانع تولید
  برنامه‌­ریزی و اعلام سهمیه تعهد تحویل کود هر یک از مجتمع­های پتروشیمی مرتبط به منظور تأمین کود مورد نیاز بخش کشاورزی و پایش مستمر عملکرد آنها
  انعقاد موافقتنامه با شرکت ملی گاز ایران جهت اجرای عملیات لوله­گذاری خط لوله شرکت گاز استان لرستان در مجاورت خط لوله اتیلن غرب در منطقه شهرستان چگنی به منظور گاز­رسانی منطقه
  مذاکره و همکاری با شرکت­های دانش‌بنیان جهت ساخت و بومی­سازی غلاف­های کامپوزیتی جهت استفاده در خط اتیلن غرب
  رکورد تناژ عملیاتی بیش از 8/13 میلیون تن طی شش ماه ابتدای سال 1401 به وسیله 631 کشتی
  کاهش میزان هدررفت گاز در شبکه انتقال گاز اتیلن در کشور از 105درصد به 3/0درصد
مدیریت توسعه صنایع پایین‌دستی
  اقدامات در حوزه مطالعات طرح­ها و سرمایه‌گذاری
مدیریت توسعه صنایع پایین‌دستی در راستای اجرای سیاست‌های اصلی دولت سیزدهم و تأکیدات وزیر محترم نفت، مبنی بر حمایت از تولید داخلی در راستای تکمیل زنجیره ارزش مواد و محصولات پتروشیمی تا تولید محصول نهایی به منظور پرهیز از خام و نیمه‌فروشی و ایجاد اشتغال در مناطق کمتر توسعه‌یافته، برنامه­های جامعی از جمله مطالعات ایجاد شهرک‌های تخصصی پتروشیمی (شیمی پارک‌ها)، عارضه‌یابی و آسیب‌شناسی صنایع تکمیلی و مطالعات تکمیل زنجیره ارزش محصولات پتروشیمی را در دستور کار قرار داده که به همین منظور و در راستای استفاده از دانش و امکانات مشترک و هم‌افزایی بین دستگاهی، تفاهمنامه همکاری مشترک با سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران (وزارت صنعت، معدن و تجارت) به عنوان متولی زیرساخت‌های شهرک‌ها و نواحی صنعتی در کشور و ارائه‌دهنده خدمات حمایتی از صنایع کوچک و متوسط (صنایع پایین‌دستی) در شهریورماه سال ‌جاری منعقد شده است.
برای اجرای مفاد تفاهمنامه، کارگروه مشترکی با معرفی اعضا بین دو دستگاه توسعه‌ای مادر تخصصی تشکیل و با توافق طرفین دبیرخانه این کارگروه در شرکت ملی صنایع پتروشیمی (مدیریت توسعه صنایع پایین‌دستی) مستقر شده و با تشکیل سه کمیته تخصصی با محوریت مطالعات ایجاد شهرک‌های تخصصی پتروشیمی، تکمیل زنجیره ارزش و عارضه‌یابی صنایع پایین‌دستی فعالیت خود را آغاز کرده است.
    در این راستا با توجه به جلسات برگزار شده و تکالیف ابلاغی از سوی معاون اول  رئیس‌جمهور (تصمیمات ابلاغی جلسه احداث پارک­های پتروشیمیایی مورخ 15/08/1401 و حسب نظر معاون اول رئیس‌جمهور- مکاتبه شماره 149384 مورخ 19/08/1401 رئیس محترم دفتر معاون اول ( در خصوص ایجاد کارگروه مشترک بین دستگاهی) برای تسریع در عملیاتی کردن درخواست هلدینگ خلیج‌فارس در ایجاد 13 شهرک تخصصی (شیمی پارک) در استان‌های جنوبی کشور، همکاری مشترک در مطالعات، مکان‌یابی و اخذ استعلامات و مجوزهای قانونی برای ایجاد این شهرک‌های صنعتی تخصصی پتروشیمی در کارگروه مشترک و کمیته تخصصی شهرک‌های صنعتی، فناوری پتروشیمی با عضویت دستگاه‌های مرتبط و با اولویت استفاده از ظرفیت‌های موجود با دعوت از مدیران عامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان‌های خوزستان، بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان و معاونین صنایع کوچک و فنی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و مدیران گروه سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع پایین‌دستی هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس (پترول) بررسی و همچنین با مشارکت فعال در شبکه اندیشگاهی تکمیل زنجیره گوگرد با محوریت معاونت مهندسی وزارت نفت، اقدامات مرتبط آغاز شده است.
ضمنا در خصوص مدل توسعه شیمی پارک‌ها (شهرک‌های تخصصی پتروشیمی – پلیمری – تبدیلات گازی و...) نیز علاوه بر روند موجود، این مدیریت به عنوان متولی سیاستگذاری طرح‌های تکمیلی زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی در خصوص ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری صنایع پایین‌دست، مطالعات تخصصی شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری با تکیه بر مواد و محصولات غیر ملتهب پتروشیمی با هدف جلوگیری از خام‌فروشی و تولید محصولات نهایی صادرات‌محور با رویکرد تکمیل زنجیره ارزش این مواد و محصولات را با همکاری سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و انجمن تحقیقات بازار ایران در قالب کمیته تخصصی مطالعات زنجیره ارزش و با تدوین شرح خدمات پروژه درکشور آغاز کرده است.
    همچنین با توجه به همکاری ستاد ملی تسهیل و رفع موانع تولید کشور و کارگروه‌های استانی آن در خصوص شناسایی واحدهای زیر ظرفیت و راکد صنایع پایین‌دستی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان‌های هدف و با استفاده از ظرفیت مجمع نمایندگان استان‌ها و استانداری‌های استان‌های هدف، ادارات کل صنعت، معدن و تجارت و شرکت شهرک‌های صنعتی این استان‌ها در قالب نشست‌های تخصصی بررسی مشکلات، آسیب‌شناسی و عارضه‌یابی واحدهای صنایع پایین‌دستی در استانداری‌ها و با محوریت معاون هماهنگی امور اقتصادی استان تشکیل و در راستای رفع موانع نسبت به بررسی مشکلات موجود در سطوح ملی و استانی و شناسایی نقاط ضعف و گلوگاه‌های قانونی و دستور العملی پرداخته و با اخذ تصمیمات تخصصی در قالب مصوبات ستاد تسهیل در صدد رفع مشکلات فرا ‌روی فعالیت صنایع پایین‌دستی است که در این راستا تاکنون جلسات ستاد با حضور نمایندگان نهضت احیای واحدهای اقتصادی نهاد ریاست‌جمهوری و دبیر ستاد ملی تسهیل و نمایندگان حوزه تخصصی وزارت صمت و این مدیریت در استان‌های قزوین، خوزستان و ایلام با مشارکت تشکل‌های مرتبط بخش خصوصی و مدیران صنایع پایین‌دستی برگزار شده است و برنامه‌ریزی برای برگزاری این نشست‌ها در استان‌های یزد، سیستان و بلوچستان و خراسان‌جنوبی تا پایان سال جاری در دست اقدام است. در ضمن با توجه به اینکه بزرگ‌ترین مشکل در صنایع پایین‌دستی، تأمین نقدینگی در گردش است، در این رابطه نیز تفاهمنامه‌ای در حاشیه شانزدهمین نمایشگاه ایران‌پلاست، فیمابین شرکت ملی صنایع پتروشیمی، بانک تجارت و انجمن ملی پلیمر منعقد شد که در همین راستا نیز همایشی با دعوت از مجتمع‌های تولیدی در جهت مشارکت مجتمع‌های پتروشیمی جهت فروش اعتباری محصولات پتروشیمی برگزار شد. در حال حاضر بیشتر شرکت‌های پتروشیمی گام‌های مناسبی را جهت فروش اعتباری محصولات خود جهت کمک به تأمین نقدینگی در گردش شرکت‌های صنایع پایین‌دستی داشته‌اند که به تدریج مشارکت ایشان در این رابطه بیشتر نیز خواهد شد.
اهم اقدامات در حوزه تنظیم بازار محصولات پتروشیمی
 مدیریت عرضه محصولات پتروشیمی و پایش عملکرد شرکت‌های پتروشیمی در تأمین نیاز بازار داخلی
 تعیین قیمت پایه محصولات پتروشیمی با ایجاد هماهنگی در زنجیره ارزش خوراک و محصول
 پایش صادرات محصولات پتروشیمیایی به منظور جلوگیری از خام‌فروشی و اطمینان از تأمین خوراک مورد نیاز صنایع تکمیلی و تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر
 برنامه‌ریزی و هماهنگی واردات محصولات پتروشیمی دارای کمبود داخلی و عرضه تلفیقی مواد وارداتی در راستای تنظیم بازار محصولات ملتهب
 استاندارد‌سازی مشخصات محصولات پتروشیمی عرضه شده در تطابق با استانداردهای جهانی
 احصای نیازمندی صنایع تکمیلی مختلف (صنعت خودرو، لوازم خانگی، ساختمان و...) به محصولات و مواد اولیه پتروشیمیایی در راستای تأمین و بومی‌سازی تولیدات با نگاه ویژه به محصولات دانش‌بنیان
 جهت‌دهی تولید محصولات پتروشیمی برای جذب و مصرف در صنایع تکمیلی دانش‌بنیان
اقدامات حقوقی در راستای احقاق حقوق عامه و بیت‌المال
 پرونده اختلاف قراردادی با هلدینگ خلیج‌فارس که منتهی به صدور حکم قطعی به میزان 53 میلیون دلار، 7/97 میلیون یورو، 5/96میلیون درهم، 1/348 میلیارد ریال و 2/36 میلیون پوند به نفع شرکت ملی صنایع پتروشیمی شد.
 پرونده ابطال صورت‌جلسه افزایش سهام شرکت پتروشیمی باختر که منتهی به صدور حکم به نفع شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران  شد و حدوداً 5 هزار میلیارد تومان به بیت‌المال بازگشت.
 پرونده 22 میلیون یورویی دعوی شرکت لردگان که منتهی به صدور حکم به نفع شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران شد.
 پرونده 50 میلیون یورویی دعوی شرکت لردگان که منتهی به صدور حکم مرحله بدوی به نفع شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران شد.
 پرونده معروف PCC که منجر به صدور حکم به نفع شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران به مبلغ معادل یک میلیارد دلار شد.
مجموعه اقدامات فوق منجر به احقاق حقوق عامه و جلوگیری از تضییع بیت‌المال شده است.
امور بین‌الملل
 هماهنگی برگزاری و شرکت در وبینارهای توسعه روابط با کشورهای اسپانیا، پاکستان، صربستان و زیمنس آلمان جهت ارائه ظرفیت‌های شرکت‌های تولیدی پتروشیمی کشور و بررسی زمینه‌های مشترک همکاری
 مذاکره با مشاوران عالی رئیس‌جمهور صربستان
 تدوین برنامه توسعه همکاری­های اقتصادی و تجاری با قاره آفریقا و تشکیل کمیسیون اقتصادی ستاد آفریقا
 احیای روابط و همکاری با کشورهای شرق دور
 برگزاری جلسات در راستای توسعه روابط در حوزه صنایع پتروشیمی کشورهای همسو با ایران در عرصه بین‌المللی از جمله ونزوئلا، برزیل و...
 همکاری جهت تدوین پیش‌نویس تفاهمنامه با افغانستان در راستای افزایش تعاملات با این کشور (از جمله افزایش صادرات محصولات پتروشیمی بالاخص کود اوره، مشارکت در نمایشگاه‌های صنعتی دو کشور، همکاری و انتقال تجربه در زمینه توسعه صنایع پایین‌دست و تکملیل پتروشیمی و پیش‌بینی سازکار و ترتیبات انتقال پول حاصل از صادرات از راه‌های امن)
 حضور در رویدادهای بین‌المللی از جمله نمایشگاه K دوسلدورف آلمان، نمایشگاه نفت و گاز ریو (ریودوژانیرو برزیل) و نمایشگاه اوراسیا‌پلاست (استانبول ترکیه)
توسعه روابط و گسترش همکاری با فدراسیون روسیه
 مذاکره با شرکت­های روسی در اردیبهشت و خردادماه 1401
 بازدید کارشناسان فنی و مدیران شرکت سیبور در اردیبهشت  و خردادماه 1401
 انعقاد تفاهمنامه همکاری فی­مابین شرکت ملی صنایع پتروشیمی و اتحادیه شیمیدانان روسیه در خصوص همکاری و تبادل تجارب مربوط به تجهیزات و فناوری­های شیمیایی در خردادماه 1401
 تنظیم قرارداد­های فروش کاتالیست و ارائه خدمات پشتیبانی و مشاوره با کشور روسیه
 تنظیم قرارداد فروش و صادرات محصولات پتروشیمی با روسیه
 ارائه خدمات پشتیبانی، تأمین تجهیزات و خدمات مهندسی به شرکت­های روسی
توسعه روابط و گسترش همکاری با جمهوری ازبکستان
 دیدار و مذاکره با معاون اول وزیر انرژی ازبکستان
 مذاکره با مدیران ارشد شرکت ازبک نفت و گاز
 مذاکره با وزارت انرژی ازبکستان به همراه رایزن اقتصادی سفارت این کشور در تهران
 به­روزرسانی و تمدید تفاهم­نامه منعقده در سال 2018 و تشکیل کارگروه مشترک پتروشیمی
 بررسی و اصلاح پیش­نویس تفاهم­نامه (MOU) فی­مابین وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران و وزارت انرژی ازبکستان
 پیش­نویس قرارداد محرمانگی (NDA) شرکت اوزکیمیا صنعت ازبکستان
توسعه روابط و گسترش همکاری با جمهوری ارمنستان
 مذاکره برای کاهش تعرفه­های گمرکی فی­مابین برای صادرات محصولات پتروشیمی ایران، رفع مشکلات ترانزیتی موجود و ایجاد مسیر جدید برای تردد کامیون­های ایرانی
 توسعه و تولید کاتالیست‌ها و مواد شیمیایی با همکاری شرکت­های فنی-مهندسی ایرانی در طراحی و اجرای پروژه­های پتروشیمی در ارمنستان، تأمین تجهیزات و قطعات مورد نیاز طرح­ها و مجتمع­های پتروشیمی ارمنستان، امضای توافقنامه ترجیحی گمرکی با طرف ارمنی به منظور حذف یا کاهش تعرفه­‌های بازرگانی محصولات پتروشیمی
توسعه روابط و گسترش همکاری با جمهوری هندوستان
 برگزاری اولین وبینار «کارگروه نحوه خرید کود اوره توسط کشور هند» در اسفند1400 و پیگیری اقدامات بعدی
توسعه روابط و گسترش همکاری با پاکستان
 دیدار و رایزنی با سفیر پاکستان و هیأت همراه در تهران به منظور هماهنگی فروش کود اوره، دعوت به سرمایه­گذاری در چابهار و بررسی ایجاد واحدهای MTPP.
مدیریت سرمایه‌گذاری
 صدور 3 مجوز موافقت اصولی اجرای طرح در 6 ماهه اول سال 1401
 بررسی درخواست متقاضیان تمدید موافقت اصولی اجرای طرح به تعداد 21 مورد در سال 1401
 برگزاری کمیته بازنگری مجوز 24 طرح پتروشیمی و منقضی نمودن موافقت اصولی 6 طرح در نیمه نخست سال 1401
 مشاوره تأمین مالی بر اساس انعقاد قرارداد با شرکت سبد گردان اعتبار
1. پیگیری تأسیس شرکت پروژه با لحاظ نمودن نقش حاکمیتی شرکت ملی صنایع پتروشیمی و ایجاد صندوق مادر پروژه صنعت پتروشیمی
 تشکیل کارگروه تأمین مالی صنعت پتروشیمی
 برگزاری جلسات تخصصی با رئیس سابق سازمان بورس و معاون صندوق توسعه ملی
 اصلاح فرایند صدور مجوز موافقت اصولی طرح‌های صنعت پتروشیمی
 بررسی امکان توسعه مشارکت مردم در صنعت پتروشیمی با ترویج الگوهای اسلامی مشارکت و تأمین مالی
انعقاد تفاهمنامه همکاری با مناطق آزاد، تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی و اقلام برای تهیه نقشه راه همکاری‌های متقابل در راستای جذب سرمایه‌گذاری و حمایت از توسعه صنایع پتروشیمیایی، پتروپالایشگاهی، واحدهای پایین‌دستی و خوشه‌های صنعتی و همچنین توسعه متوازن و هدفمند صنایع مذکور در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به منظور افزایش صادرات محصولات، جلوگیری از خام‌فروشی و کاهش واردات محصولات استراتژیک پتروشیمی
امور مجامع و سهام
  بررسی تخصصی و ارائه دیدگاه‌های کارشناسی واگذاری سهام شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس
 پیگیری رعایت تصویب‌نامه شماره 187436/ت 44619 ه مورخ 19/08/1389 هیأت محترم وزیران و معرفی نمایندگان حقیقی شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت و حضور در مجامع عمومی شرکت‌های دارای سهام عدالت از سوی دستگاه‌های اجرایی که قبل از واگذاری سهام دولت، مسئولیت اعمال مالکیت و مدیریت سهام مزبور را برعهده داشته‌اند.
مدیریت مالی
  پیگیری و تعیین تکلیف بخشی از مطالبات سنواتی با هماهنگی دستگاه‌های نظارتی
  تأمین منابع مالی به منظور اجرای طرح‌ها از جمله طرح GTPP
  تأمین سرمایه در گردش به منظور سایر فعالیت‌های جاری شرکت
حراست
  تأکید بر استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه CCVT و حفاوا
  اصلاح بعضی از آیین‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها و قوانین برای تحقق عدالت و پیشرفت
  تغییر رویکرد از اقدامات صرفاً مقابله‌ای با فساد و گلوگاه‌های مفسده خیز به اقدامات پیشگیرانه و‌گذار از تصمیم‌گیری سلیقه‌ای در فرایندهای جلب مشارکت حداکثری از طریق دفتر مرکزی حراست و کارشناسان ستاد
امور بازرسی و رسیدگی به شکایات
  پیگیری شکایات متعدد واصله علیه بخش غیردولتی صنعت پتروشیمی خصوصاً شکایات واصله ناشی از سفرهای استانی ریاست محترم جمهوری و نیز شکایات سرمایه‌گذاران علیه این بخش
بهداشت، ایمنی، محیط زیست و پدافند غیرعامل
   ممیزی و ارزیابی استقرار سیستم مدیریت شرایط اضطراری به صورت دو پروژه مجزا و همزمان در پتروشیمی‌های منطقه پارس و مناطق غیرمتمرکز و در دو فاز طرح‌ریزی شده و در حال اجرا می‌باشد.
   ارتقای پدافند غیرعامل و مدیریت شرایط اضطراری در شرکت‌های تولید کننده محصولات استراتژیک
   مطالعات ارزیابی ریسک HSE و پدافند غیرعامل خط لوله انتقال اتیلن غرب
   تدوین سند راهبردی پدافند غیرعامل برای صنعت پتروشیمی کشور
   اقدامات زیرساختی حوزه پدافند غیرعامل
1. سطح‌‌بندی کلیه زیرساخت‌های صنایع پتروشیمی از منظر پدافند غیرعامل و اولویت‌بندی آنها به سه بخش حیاتی، حساس و مهم
2. اجرای رزمایش‌های تخصصی پدافند غیرعامل جهت افزایش سطح آمادگی، ارتقای تاب‌آوری و پایداری
3. پیاده‌سازی الزامات پدافند سایبری در سامانه‌های شبکه صنعتی برخی پتروشیمی‌ها
4. ممیزی پدافند غیرعامل از صنایع تکمیلی واحدهای پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی با ابلاغیه الزامات 17 ماده‌ای
5. پیگیری تأمین برق اضطراری و دستگاه‌های UPS در مجتمع‌های پتروشیمی
رعایت الزامات HSE در پروژه‌های کلان
1. نظارت بر پیشبرد پروژه اسکله‌های فاز 1 و 2 بندر پتروشیمی پارس، راهبری خط اتیلن غرب و پروژه پتروشیمی اسلام‌آباد غرب
2. نظارت و انطباق قراردادهای شرکت ملی صنایع پتروشیمی با الزامات HSE
3. پیگیری مسائل محیط زیستی اسکله‌های 16 و 17
   تدوین، به‌روزرسانی و ابلاغ 6 عنوان دستورالعمل و راهنما
  اقدامات در حوزه ایمنی و آتش‌نشانی
1. ارزیابی و ممیزی HSE شرکت‌ها و طرح‌های پتروشیمی و بنادر عسلویه و ماهشهر
2. پایش وضعیت استقرار الزامات HSE و ممیزی کلی شرکت پژوهش و فناوری
3. بررسی مطالعات ارزیابی ریسک و پیامد مجتمع‌ها در آفسایت
4. پیگیری پیشرفت تکمیل ایستگاه‌های پمپاژ و خطوط آب آتش‌نشانی در فاز 2 عسلویه
   نظارت و پیگیری بر برنامه‌های ارتقای HSE ماهشهر
مرکز نوآوری و خودکفایی صنعت پتروشیمی
1. انعقاد قرارداد با شرکت‌های دانش‌بنیان
   تکمیل و نهایی‌سازی جهت نصب بازوی بارگیری دریایی کرایوژنیک ساخته شده در قالب قرارداد طراحی و ساخت بار اول با شرکت دانش‌بنیان رهروان صنعت و انرژی آسیا (پیشرفت 92%)
   بررسی و امکان‌سنجی انعقاد قرارداد با شرکت‌های دانش‌بنیان توانمند برای ساخت بار اول تجهیز اکسترودر واحد پلیمری با ظرفیت 20 تا 50 تن بر ساعت
   بررسی و امکان‌سنجی انعقاد قرارداد با شرکت‌های دانش‌بنیان توانمند برای ساخت بار اول واحد جداسازی هوا (ASU) واحدهای متانول و اتیلن
   برنامه‌ریزی جهت انعقاد قراردادهای بومی‌سازی اقلام مورد نیاز مجتمع پتروشیمی اسلام‌آباد غرب با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور
1. ارتباط با شرکت‌های دانش بنیان از طریق شرکت در نمایشگاه‌ها و همایش‌ها و برگزاری گردهمایی‌های تقویم شده
   شناسایی و مذاکره با شرکت‌های دانش‌بنیان از طریق میز کسب وکارهای دانش بنیان در همایش‌ها و نمایشگاه‌های برگزار شده (بیست و ششمین نمایشگاه نفت، گاز، پتروشیمی و پالایش، شانزدهمین نمایشگاه ایران پلاست، اولین گردهمایی مدیریت محصولات دانش‌بنیان در صنعت نفت، چهارمین نمایشگاه حمایت از ساخت داخل در صنعت پتروشیمی کیش، ششمین نمایشگاه ساخت داخل نفت، گاز و پتروشیمی عسلویه)
   برگزاری جلسات مستمر با شرکت‌های دانش‌بنیان جهت حمایت از آنها و احراز صلاحیت برای قرارگرفتن در AVL
   بازدید از شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور داخلی در سراسر کشور
   بازدید حضوری از شرکت‌های مستقر در منطقه ویژه انرژی پارس و منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی
1. همکاری با معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری
   تداوم همکاری‌ها با دبیرخانه کارگروه ساخت بار اول و همچنین مرکز شرکت‌ها و مجموعه‌های دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری
1. برقراری ارتباط با مراکز نوآوری و فناوری
   افتتاح دفتر همکاری پارک علم و فناوری پردیس در منطقه انرژی پارس جهت ارتباط هرچه سریعتر صنعت و شرکت‌های دانش‌بنیان
   همکاری مستمر با پارک نوآوری و فناوری صنعت نفت و گاز
1. همکاری با مراکز علمی و دانشگاهی کشور
  انجام پروژه‌های پژوهشی پس از ثبت در سامانه ساتع (عتف قدیم) و ارائه فراخوان، بر‌اساس پروپوزال‌های ارسالی دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی انجام می‌شود. در نتیجه رتبه‌بندی اساتید و دانشگاه‌ها براساس دیتا بیس ریاست جمهوری انجام می‌شود و در این خصوص، تمرکز روی انستیتوهای تخصصی تعریف شده خواهد بود.
  طرح‌های توسعه‌ای صنعت پتروشیمی با راهبرد تکمیل و توسعه زنجیره ارزش و با هدف جبران کمبود خوراک‌های مورد نیاز صنایع تکمیلی، تنوع‌بخشی سبد محصولات، ایجاد ارزش افزوده و اشتغالزایی در شرکت ملی صنایع پتروشیمی تعریف شد. با توسعه طرح‌های مذکور در زنجیره‌های اصلی پروپیلن، متانول، اتیلن، بنزن، اوره و بوتادین، ۲۰ نوع محصول جدید پتروشیمی تولید می‌شود که ضمن ارزآوری از طریق صادرات، حدود ۷۰ درصد از واردات محصولات پتروشیمی نیز کاهش می‌یابد. بر این اساس 4 قرارداد به ارزش 1200 میلیارد ریال بین شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با دانشگاه‌های شیراز، صنعتی امیرکبیر، تربیت مدرس و پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران جهت تأمین امضا شد. در حال حاضر مرکز خودکفایی با همکاری شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی، نظارت و راهبری پروژه‌های مذکور را برعهده داشته و طبق برنامه زمانبندی، عملکرد انستیتوها را پایش می‌نماید. (جدول 4)
1. تدوین وندور لیست شرکت‌های دانش‌بنیان برای تقاضاهای خارج از کشور
  همکاری با شرکت‌های روسی و بلاروس در زمینه بهره‌برداری از زیرساخت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان برای رفع نیازمندی‌های صنعت پتروشیمی
1. احصای نیازمندی‌های مجتمع‌ها و طرح‌های صنعت پتروشیمی و شناسایی توانمندی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان و به‌هم‌رسانی عرضه و تقاضا
  شناسایی بیش از 240 شرکت دانش‌بنیان در حوزه‌های اجرایی مختلف
(جدول 5)
1. تشکیل کارگروه‌های دانش‌بنیان کردن صنعت پتروشیمی
 برگزاری جلسات کارگروه‌های اصلی و فرعی دانش‌بنیان کردن صنعت پتروشیمی (ساخت بار اول، دانش فنی، کاتالیست و مواد شیمیایی، آب و انرژی و محیط زیست، توسعه صنایع پایین دستی)
 برنامه‌ریزی انجام شده در راستای تحقق شعار سال
1. برنامه‌ریزی برای انعقاد قرارداد طراحی و ساخت بار اول:
 اکسترودر واحدهای پلیمری با ظرفیت بین 20 تا 50 تن بر ساعت
 واحد جداسازی هوا ASU برای واحدهای متانول و اتیلن
 طراحی و ساخت متانول ری‌اکتور و استارت آپ اجکتور متانول ری‌اکتور مجتمع پتروشیمی اسلام‌آباد غرب
1. برنامه‌ریزی برای برگزاری نخستین همایش و نمایشگاه خودکفایی و بومی‌سازی در سال 1402
2. تشکیل بانک اطلاعاتی جامع از تجهیزات و اقلام یدکی، کاتالیست، مواد شیمیایی و دانش فنی مورد نیاز صنعت پتروشیمی
سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی (ماهشهر)
خلاصه عملکرد تولید، فروش و صادرات شرکت‌های مستقر در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی
(در شش ماهه اول سال 1401) (جدول 6 ، 7 و8)
  استعلام (16 عدد) از دستگاه‌های اجرایی و خدمت‌رسان استان، اخذ مجوز طرح آمایش استان، تهیه فاز اول طرح توجیهی و پدافند غیرعامل و همچنین تهیه پیوست محیط زیستی جهت تملک زمین طرح توسعه (فاز دوم) منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی
 انعقاد 2 تفاهمنامه همکاری علمی، پژوهشی و فناوری با پارک علم و فناوری استان خوزستان و دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز
 اخذ نیازهای فناورانه و شناسایی فرصت‌های نوآوری از شرکت‌های منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، دسته‌بندی و انجام مکاتبات و هماهنگی لازم با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری جهت ایجاد کارخانه نوآوری با استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان، فناور و مشاغل کوچک
 امکان‌سنجی و انجام هماهنگی جهت ساخت بار اول پمپ 835 کیلووات فرکانسی، تجهیزات سامانه رادیوترانک تترا، سیستم High Flow آتش‌نشانی، خودروی Ladder آتش‌نشانی 60 متری و خودروی Foam Tower آتش‌نشانی با استفاده از شرکت‌های دانش بنیان
 تخصیص دفتر نمایندگی به پارک فناوری پردیس و پارک علم و فناوری خوزستان
 تبدیل وضعیت 39 نفر از مشمولین قانون تفسیر بند (و) ماده 44 قانون برنامه پنجم
شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی
شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی با توجه به ماهیت دانشی خود، طی سنوات اخیر و بخصوص از آغاز دولت سیزدهم، در اجرای برنامه‌های پژوهشی و فناوری تدوین شده، دستاوردهای مهم و تأثیرگذاری در نیل به اهداف پژوهش و فناوری صنعت پتروشیمی داشته که خوشبختانه به منظور تجاری‌سازی تعدادی از آنها، تفاهمنامه‌ها و قراردادهای واگذاری دانش‌های فنی با شرکت‌های دانش‌بنیان و هلدینگ‌های پتروشیمی منعقد نموده است.
(جداول 9-10-11-12-13 و 14)
جستجو
آرشیو تاریخی