مدیرعامل ملی مهندسی و ساختمان نفت خبر داد

استارت فاز دو طرح توسعه تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان در شرکت ملی مهندسی ساختمان نفت

شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران از سال ۱۳۴۰ ایجاد شد تا با ایجاد شبکه‌های یکپارچه مدیریتی و مهندسی، طرح‌های بنیادین صنعت نفت، بویژه پایین‌دستی را طراحی و اجرا کند، از جمله: انجام مطالعات امکان‌سنجی و طراحی و احداث پالایشگاه‌ها و پتروپالایشگاه‌ها، طراحی و احداث انبارهای نفت، مخازن ذخیره‌سازی و اسکله‌های نفتی و طراحی و احداث خطوط لوله و پایانه‌های انتقال نفت خام و فرآورده‌های نفتی. پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، طراحی و اجرای پروژه‌های فوق که در گذشته توسط شرکت‌های خارجی انجام می‌پذیرفت، توسط نیروهای متخصص داخلی انجام گرفتند که به دنبال آن در راستای سیاست‌های کلی وزارت نفت، خودکفایی در صنعت نفت و انتقال دانش فنی به داخل کشور مورد توجه این شرکت قرار گرفت. با پایان یافتن جنگ تحمیلی در سال ١٣٦٨ و همزمان با آغاز برنامه اول توسعه و عزم ملی جهت سازندگی کشور، با طراحی، احداث و راه‌اندازی پالایشگاه امام خمینی(ره) شازند، اولین گام بلند در مسیر توسعه صنایع پایین‌دستی نفت برداشته شد. همچنین این شرکت علاوه بر ایجاد استاندارد و دستورالعمل‌های فنی مهندسی و اخذ گواهینامه‌های بین‌المللی برای مدیریت طرح‌ها و پروژه‌ها، مدیریت مهندسی سبز را نیز ایجاد کرد تا با استقرار سیستم مدیریت HSE از بروز حوادث جلوگیری کرده و با کاهش خسارت‌های مالی و جانی و رعایت ملاحظات زیست محیطی، افزایش بازده کاری در طراحی فرایندهای آن نیز صورت پذیرد. همچنین در این شرکت از آخرین فناوری‌های روز و سازگار با محیط زیسـت برای دستیابی به اهداف صنعت سبز و پیشگیری از ایجاد و انتشار آلاینده‌ها در مرحله امکان‌سنجی و طراحی بنیادی طرح‌ها و پروژه‌ها استفاده شد. با توجه به وظایف مهم شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران، گفت‌و‌گویی با مهندس فرهاد احمدی صورت گرفته که از نظر می‌گذرد:

با توجه به وظایف مهم شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران، مهم‌ترین برنامه‌های این شرکت چه بود و آیا به اهداف از پیش تعیین شده رسیده است؟
در سال‌ جاری روی 4 محور اصلی برنامه‌ریزی کرده‌ایم:
- برنامه‌ریزی، مدیریت و سرعت بخشیدن در انجام عملیات اجرایی پروژه‌های جاری شرکت با تمرکز بر حل مشکلات و چالش‌های اجرایی ومالی طرح‌ها وپروژه‌ها و همچنین حل مشکلات و مسائل سازمانی وساختاری (نیروی انسانی) شرکت
- برنامه‌ریزی و تلاش برای گرفتن پروژه‌های جدید داخلی و خارجی
- تسویه‌حساب و بستن پروژه‌های سنواتی شرکت
- تمرکز بر تحقق شعار سال و ایجاد اشتغال پایدار
شرکت ملی مهندسی در سال‌ جاری دارای 9 پروژه فعال به شرح جدول است.
همچنین به منظور نظارت دقیق و افزایش راندمان عملیات اجرایی پروژه‌ها، اقدامات مؤثری در سال‌ جاری صورت گرفته است از جمله:
پیگیری مستمر و حضور فعال زنجیره تأمین لوله‌های پروژه‌ها (شامل خرید و تولید تختال، تولید ورق، ساخت و پوشش لوله‌ها و انتقال این اقلام به کارخانجات و محل اجرای پروژه) با توجه به مشکلات خرید از بورس، تأمین نقدینگی و مسائل و مشکلات عدیده قراردادی و پیمانی پیمانکاران و سازندگان، به کارگیری و استفاده از شرکت کارگزار بخش خصوصی جهت گشایش LC و خرید تختال مورد نیاز از بورس به مبلغ 25150 میلیارد ریال
افزایش جبهه‌های کاری و نیروی انسانی، تشکیل تیم تخصصی و پیگیری و رفع مشکلات مربوط به تحصیل اراضی،
اتخاذ تدابیر لازم برای حل مشکلات پرداخت به سازندگان با توجه به افزایش نرخ ارز و محدودیت‌های مالی و اقتصادی، انجام مذاکرات و پیگیری مداوم با سازندگان خارجی با وجود شرایط تحریمی، استفاده از شرکت‌های تراستی جهت رفع مشکل نقل وانتقال ارز و کم اثر کردن تحریم‌ها و تسریع در ساخت و تحویل تجهیزات پروژه،
استفاده از توان فنی و مهندسی داخلی برای جبران عدم حضور پیمانکاران و سازندگان و کارشناسان خارجی،
در رابطه با شروع پروژه‌های جدید نیز اقدامات مهمی در این شرکت انجام گرفته است که اهم موارد به شرح ذیل می‌باشد.
1-  اتمام تشریفات مناقصه و شروع به کار پیمانکار احداث اسکله قشم
2- تهیه اسناد و آمادگی برگزاری مناقصه احداث مجموعه تلمبه‌خانه‌های آبادان/ ماهشهر
3- برگزاری مناقصه خط لوله رفسنجان یزد
4- پیگیری و اخذ مجوزهای لازم جهت اجرای پروژه احداث خط لوله پارس به طول تقریبی 420 کیلومتر
5- پیگیری و اخذ مجوزهای لازم جهت اجرای پروژه احداث خط لوله تابش به طول تقریبی 948 کیلومتر
 6- پیگیری و اخذ مجوزهای لازم جهت اجرای پروژه احداث مخزن‌گاه شهید مهدوی به روش BOT
7- پیگیری و ابلاغ پروژه جدید خط لوله کرمان- زاهدان به طول تقریبی 550 کیلومتر
8- انجام پروژه مطالعات امکان‌سنجی پتروپالایشگاه لاوان به ظرفیت 150.000 بشکه در روز
9- انجام طراحی بنیادی پروژه حلال‌های ویژه پالایشگاه لاوان
10- انجام پروژه تعمیرات اساسی پالایشگاه ال پالیتو کشور ونزوئلا

از ساخت و احداث پالایشگاه و پتروپالایشگاه به‌عنوان یکی از وظایف این شرکت یاد می‌شود. این شرکت در این زمینه چه فعالیت‌های مهمی داشته و در ادامه در ساخت چه طرح‌هایی مشارکت دارد؟
شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران دانش و تجربیات ارزنده‌ای در زمینه ساخت و احداث واحدهای مختلف و متنوع پالایشگاهی دارد و تاکنون با تکیه بر همین دانش و تجربیات پروژه‌های پالایشگاهی متعددی را احداث و راه‌اندازی کرده است که از جمله آنها می‌توان به طرح‌های زیر اشاره نمود:
- طرح احداث پالایشگاه اولیه بندرعباس
- طرح افزایش تولید بنزین و بهبود کیفیت فرآورده‌های پالایشگاه بندرعباس
- طرح بهینه‌سازی و بهبود کیفیت فرآورده پالایشگاه شهید تندگویان تهران
- طرح احداث پالایشگاه امام خمینی(ره) شازند (فاز اول)
- طرح افزایش ظرفیت و بهبود کیفیت فرآورده‌های پالایشگاه امام خمینی(ره) شازند (فاز دوم)
- طرح احداث کارخانجات روغن‌سازی پالایشگاه اصفهان
- طرح نوسازی و افزایش ظرفیت پالایشگاه آبادان(150 هزار بشکه در روز)
 در سال‌های اخیر نیز این شرکت در ساخت و احداث 2 طرح مهم پالایشگاهی زیر نقش‌آفرین بوده است.
- طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان
- طرح بهینه‌سازی و بهبود فرایند پالایشگاه اصفهان
  یکی از این طرح‌ها، طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان است که یکی از بزرگترین طرح‌های پالایشی کشور محسوب می‌شود.
این طرح با احداث واحد تقطیر به ظرفیت 210 هزار بشکه در روز بزرگترین واحدهای تقطیر در کشور و خاورمیانه می‌باشد و بخش اول آن با سرمایه‌گذاری به میزان 1.1 میلیون یورو به انجام رسیده و دستاوردهای زیادی برای کشور عزیزمان به همراه داشته است از جمله:
- بهبود وضعیت زیست‌محیطی پالایشگاه با حذف تأسیساتی با بازده پایین و مصرف سوخت بالا
- بهبود کیفیت محصولات پالایشگاه مطابق با استانداردهای یورو 5
- افزایش درصد تولید محصولات سبک مانند بنزین، نفت سفید، گازوئیل و گاز مایع با تبدیل مواد سنگین در واحد هیدروکراکر
- کاهش درصد تولید مازوت از حدود 45 درصد به حدود 26 درصد
- انجام بالغ بر 90 درصد عملیات اجرایی پروژه در محل طرح توسط شرکت‌های ایرانی
- ایجاد اشتغال مستقیم بیش از 7300 نفر در روز و در مجموع 60.000.000 نفر ساعت در زمان اجرای طرح
 طرح توسعه تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان به‌دلیل عدم تحقق فاینانس و منابع مالی آن به دو فاز تبدیل شد که فاز 2-1 آن با حضور ریاست جمهور محترم افتتاح شد و ان‌شاءالله فاز 2-2 آن هم پس از تأمین منابع مالی از سال آینده آغاز خواهد شد.
اما کار جهادی و تلاش تحسین‌برانگیزی که صورت پذیرفت، ثبت رکورد 32 درصدی بخش اجرایی در سال پایانی پروژه برای اولین بار است که جا دارد از همه عزیزان، همکاران، پیمانکاران و دست اندرکاران با کمال خضوع تشکر نمایم چرا که این پیشرفت در حالی صورت گرفته که اولاً مشمول تحریم‌های ثانوی شدیم و هم شرکت ما و هم پالایشگاه آبادان در لیست تحریم‌ها قرار گرفتیم، ثانیاً در شرایط بیماری کرونا، ثالثاً مهم‌ترین و سخت‌ترین شرایط کاری یعنی دمای بالای 52 درجه و در گرم‌ترین تابستان 70 سال گذشته این پیشرفت صورت گرفته تا جایی که ما روزانه بیش از 50 نفر گرمازده داشتیم.
همچنین در طرح بهینه‌سازی و بهبود فرایند پالایشگاه اصفهان شرکت ملی مهندسی و ساختمان در ابتدا به‌عنوان کارفرما و در ادامه به‌عنوان مدیریت طرح حضور دارد. این طرح نیز از طرح‌های مهم پالایشی کشور بوده که با بهینه‌سازی و بهبود کیفیت فرآورده‌های پالایشگاه اصفهان باعث کاهش تولید محصولات سنگین (نفت کوره) و افزایش تولید محصولات سبک و با ارزش (عمدتاً بنزین) خواهد شد، همچنین با ارتقای کیفیت محصولات اصلی مانند بنزین، نفت سفید و نفت گاز مطابق با استاندارد فرآورده‌های نفتی اروپا سبب کاهش آلاینده‌های زیست محیطی در کشور می‌شود. این طرح شامل واحدهای فرایندی متعددی بوده که برخی از این واحدها به بهره‌برداری رسیده‌اند و برخی دیگر در مرحله ساخت و تکمیل می‌باشند. هم اکنون مراحل طراحی، تأمین کالا و ساختمان و نصب واحد تصفیه هیدروژنی ته مانده برج تقطیر (RHU) در حال انجام می‌باشد.

در بررسی‌ها مشخص می‌شود که این شرکت در سال‌های قبل، حدود 40 طرح سنواتی داشته که این طرح‌ها هزینه‌هایی را تحمیل کرده‌اند، این شرکت در دو سال گذشته، چه میزان طرح‌های مهم سنواتی را تعیین تکلیف یا بهره‌برداری کرده است؟
طرح‌های سنواتی همیشه به‌عنوان یکی از معضلات و مشکلات شرکت‌های پروژه محور از جمله شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت مطرح بوده است و باز بودن پرونده برخی از قراردادها و پروژه‌ها مشکلاتی را برای شرکت و همچنین بهره برداران، پیمانکاران و مشاوران پروژه‌ها به همراه داشته‌ و به همین دلیل یکی از برنامه‌ها و اولویت‌های مهم شرکت در دولت جدید توجه ویژه به طرح‌های سنواتی بوده است و بسته شدن پرونده‌های این طرح‌ها به‌صورت هفتگی در جلسات بررسی آخرین وضعیت طرح‌های شرکت به‌صورت خاص پیگیری شده به صورتی که طی این دوره از تعداد 52 پرونده طرح‌های سنواتی که باز مانده و همواره مورد سؤال سازمان‌های بازرسی و حسابرسی قرار داشته‌اند، مسائل مربوط به 37 پرونده رسیدگی و تسویه و خاتمه یافته و در بقیه موارد نیز بخش عمده مسائل حل و فصل شده است و بزودی پرونده‌های مربوطه نهایی خواهند شد.

با توجه به الزام ساخت پتروپالایشگاه‌ها در برنامه‌های توسعه‌ای، این شرکت در این زمینه چه مشارکت‌هایی دارد؟
در راستای سیاست‌های کلان کشور در زمینه کاهش خام‌فروشی و قانون حمایت از توسعه صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه مردمی موسوم به قانون توسعه صنایع پترو پالایشی برنامه‌ریزی جهت ساخت و احداث چندین مجتمع پتروپالایشگاهی در دستور کار دولت قرار گرفته که از جمله بزرگترین و مهم‌ترین آنها طرح ساخت مجتمع پتروپالایشگاهی شهید حاج قاسم سلیمانی در بندرعباس بوده که مطالعات اولیه و اقدامات لازم جهت جذب سرمایه‌گذاری در شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت در دست انجام است.
این طرح با ظرفیت 300 هزار بشکه در روز شامل 22 واحد فرایندی می‌باشد که با تولید 14 محصول مهم پالایشگاهی و پتروشیمیایی نقش شایانی در تأمین فرآورده‌های نفتی و پتروشیمیایی کشور خواهد داشت.
با احداث این مجتمع حدود 17 میلیون لیتر بنزین در روز به ظرفیت تولید بنزین کشور افزوده خواهد شد.
از آنجا که این طرح به سرمایه‌گذاری به میزان حدود 12 میلیارد یورو نیاز دارد، لازم است مراحل جذب سرمایه‌گذار و تأمین منابع مالی با دقت و توجه ویژه‌ای مورد بررسی و اقدام قرار گیرد که این مراحل در دست انجام است.
تاکنون شرکت‌های متعدد داخلی و خارجی جهت سرمایه‌گذاری در این طرح اعلام آمادگی کرده‌اند که پیشنهادهای آنها در دست بررسی و مذاکره بوده و به محض نهایی شدن مباحث مربوط به تأمین مالی، مراحل عقد قرارداد و شروع عملیات طراحی، تأمین کالا و ساخت و نصب آغاز خواهد شد.

یکی از توانمندی‌های این شرکت، مشارکت در طرح‌های پالایشی بین‌المللی است، در این زمینه چه اقدامات مهمی در سایر کشورها صورت گرفته است؟
شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت دارای سابقه و تجربه حضور در پروژه‌های نفتی بین‌المللی است و در سال‌های گذشته در طرح‌های بین‌المللی از جمله طرح احداث خط لوله گاز ترکمنستان به ایران در خاک ترکمنستان، طرح احداث واحد تولید بنزین (GPU) در پالایشگاه ترکمن‌باشی در ترکمنستان و مطالعات جهت احداث پالایشگاه در مالزی، سنگاپور، اندونزی و سوریه مشارکت داشته است.
در دولت جدید هم این شرکت در طرح توسعه و نوسازی پالایشگاه ال پالیتو در ونزوئلا مشارکت داشته است. این طرح به منظور نوسازی و ایجاد تغییرات در امکان تغییر خوراک پالایشگاه مذکور توسط شرکت PDVSA از ونزوئلا تعریف شده است که با توجه به تجربیات و توان فنی شرکت ملی مهندسی و ساختمان، شرکت ونزوئلایی از حضور این شرکت در طرح مذکور استقبال کرده و پس از عقد قرارداد هم اکنون مراحل طراحی و خرید تجهیزات این طرح توسط شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران در حال انجام می‌باشد و طی چند ماه آتی با اتمام این مراحل، مراحل اجرایی و نصب تجهیزات آغاز خواهد شد.

با توجه به عمر بالای پالایشگاه‌های کشور، این شرکت آیا برنامه‌ای برای نوسازی پالایشگاه‌های قدیمی کشور دارد؟
با توجه به عمر زیاد پالایشگاه‌های کشور توجه به نوسازی و ارتقای واحدهای پالایشی کشور یکی از اقدامات مهمی است که باید برنامه‌ریزی جهت انجام آن صورت پذیرد و هم اکنون هم طرح‌های ارتقا و بهینه‌سازی پالایشگاه‌های کشور در بسیاری از پالایشگاه‌ها در حال برنامه‌ریزی یا انجام می‌باشد که در این زمینه در مواردی که طرح‌ها و پروژه‌های تعریف شده شامل احداث واحدهای جدید و تغییرات اساسی نبوده ، موارد توسط پالایشگاه‌ها انجام می‌گردد، لیکن در مواردی که نیاز به تغییرات اساسی یا ساخت و احداث واحدهای جدید بوده است نیز پروژه‌های مذکور از طریق شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت انجام شده‌اند که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان اشاره کرد که در این طرح با احداث 18 واحد جدید و از رده خارج کردن واحدهای قدیمی که بیش از 70 سال قدمت دارند، گام بزرگی در جهت نوسازی و ارتقای واحدهای پالایشی این پالایشگاه برداشته شده که این امر سبب بهبود وضعیت ایمنی و زیست محیطی پالایشگاه و همچنین بهبود کیفیت فرآورده‌های تولیدی این پالایشگاه شده است.
صدور خدمات فنی و مهندسی از جمله اهداف مهم بوده که در صنعت نفت از اهمیت بالایی برخوردار است. این شرکت در این راستا، تا چه میزان زمینه‌ساز صدور خدمات فنی و مهندسی در صنعت نفت بوده است؟
شرکت ملی مهندسی با داشتن سال‌های متمادی سابقه و کسب تجربیات ارزنده و متعدد در امر طراحی، تأمین کالا و ساخت و نصب واحدهای پالایشگاهی، خطوط لوله و مخابرات، مخازن و تأسیسات ذخیره‌سازی نفت و فرآورده‌های نفتی و اسکله و بنادر با بهره‌گیری از توان فنی و مهندسی کارشناسان داخلی پتانسیل لازم جهت صدور خدمات فنی و مهندسی در زمینه‌های یاد شده را دارا است و در طرح‌های متعدد برون‌مرزی از جمله طرح‌های احداث خط لوله گاز ترکمنستان به ایران در خاک ترکمنستان، طرح احداث واحد تولید بنزین در پالایشگاه ترکمن‌باشی در ترکمنستان و مطالعات امکان‌سنجی و اولیه جهت احداث دو پالایشگاه الجهور و کداح مالزی، جورونگ سنگاپور، بنتن اندونزی والفروقلوس سوریه و طرح جدید تعمیرات اساسی پالایشگاه ال پالیتو در ونزوئلا حضور داشته است.
در این زمینه با توجه به اینکه مراحل طراحی، تأمین کالا و ساخت و نصب پروژه بزرگ و مهم پالایشی که طی سال‌های اخیر به انجام رسیده است از جمله طرح افزایش ظرفیت و بهبود کیفیت فرآورده پالایشگاه امام خمینی(ره) شازند، طرح بهینه‌سازی و بهبود کیفیت فرآورده پالایشگاه شهید تندگویان تهران، طرح افزایش تولید بنزین و بهبود کیفیت فرآورده پالایشگاه بندرعباس و طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان توسط کارشناسان و متخصصان داخلی انجام شده که هم اکنون این شرکت توانایی و آمادگی کامل برای صدور خدمات فنی مربوط به تمامی فعالیت‌های لازم جهت ساخت و احداث پروژه‌های نفتی را دارا می‌باشد و اقدامات لازم جهت تعامل و همکاری با سایر کشورها در زمینه انجام و این امر مهم در دست انجام می‌باشد که ان‌شاءالله بزودی در پروژه‌های برون مرزی بیشتری حضور خواهیم داشت که خبر آن در زمان مقرر اعلام خواهد شد.
 
با توجه به تکالیف این شرکت در زمینه احداث خط لوله، طرح تثبیت و بهبود کیفیت فرآورده‌های نفتی پالایشی، این تکالیف تا پایان سال‌جاری تا چه میزان پیشرفت داشته است؟
این شرکت در سال‌ جاری 9 پروژه در دست انجام داشته که وضعیت پیشرفت آنها به شرح ذیل است:
- طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان
واحدهای مهم و اساسی این طرح راه‌اندازی شده و تا پایان بهمن ماه سال‌ جاری این طرح به پیشرفت کل 98 درصد رسیده است و بقیه واحدها تا خردادماه سال بعد به مرحله راه‌اندازی و تحویل به بهره بردار می‌رسند. لازم به ذکر است حدود 35 درصد پیشرفت بخش اجرای پروژه در یک سال و نیم گذشته محقق شده است که این امر در شرایط تشدید تحریم‌های بین‌المللی و در مراحل پایانی پروژه بسیار قابل توجه است.
- طرح احداث واحد تصفیه هیدروژنی ته مانده برج تقطیر (RHU) پالایشگاه اصفهان
این طرح توسط شرکت پالایشگاه نفت اصفهان اجرا می‌گردد و شرکت مهندسی و ساختمان نفت به‌عنوان مدیریت طرح در این پروژه شرکت دارد. مراحل طراحی و خرید پروژه با پیشرفت حدود 42 درصد در دست انجام می‌باشد و مراحل ساخت و نصب اخیراً آغاز شده است.
- پروژه خط لوله بندرعباس مهرآران
این پروژه جزء طرح‌های مهم و اولویت دار وزارت نفت می‌باشد که در سال‌های قبل به‌دلیل مشکلات مربوط به تأمین لوله با مشکل و تأخیر مواجه شده بود. اما در یک سال و نیم گذشته با تصمیماتی که در خصوص خرید تختال از بورس و داخلی‌سازی تولید ورق و لوله گرفته شده، مشکلات پروژه مرتفع شده است. همچنین اکنون دارای پیشرفت 82 درصدی بوده که حدود 40 درصد آن در یک سال و نیم گذشته محقق شده است.
- پروژه خط لوله مهرآران رفسنجان
این پروژه نیز در ادامه پروژه بندرعباس مهرآران و با همان شرایط بوده که با تصمیماتی که در دولت جدید اتخاذ گردید، مشکل تأمین لوله مرتفع شده است. بدین ترتیب اکنون پروژه دارای حدود 83 درصد پیشرفت می‌باشد که حدود 45 درصد آن در یک سال و نیم گذشته محقق شده است.
- پروژه تلمبه‌خانه‌های خط لوله بندرعباس سیرجان رفسنجان
این پروژه نیز در مرحله اجرایی است و تاکنون حدود 48 درصد پیشرفت دارد که حدود 25 درصد آن در یک سال و نیم گذشته محقق شده است.
- پروژه برق‌رسانی به خط لوله بندرعباس سیرجان رفسنجان
این پروژه در سال‌جاری تکمیل و افتتاح گردید و آماده برق‌رسانی به تلمبه‌خانه‌ها و تأسیسات میان مسیری خط لوله بندرعباس سیرجان رفسنجان می‌باشد.
- طرح احداث خط لوله انتقال نفت خام سبزآب ری
این طرح هم به‌دلیل مشکلات مربوط به تأمین لوله‌های پروژه در سال‌های قبل با روند بسیار کندی پیشرفت داشته و تقریباً متوقف گردیده بود که با تصمیمات اخیر و رفع مشکل تأمین لوله روند پیشرفت پروژه بهبود یافته، به صورتی که در حال حاضر دارای 67 درصد پیشرفت می‌باشد که حدود 20 درصد آن در یک سال و نیم اخیر محقق شده است.
- طرح تکمیلی احداث خط لوله تبریز- ارومیه
این پروژه نیز در سال‌های گذشته به‌دلیل مشکلات تحصیل اراضی و مشکلات مالی پیمانکار تقریباً متوقف بوده است، لیکن در حال حاضر با پیشرفت 48 درصد در حال انجام می‌باشد که حدود 28 درصد آن در یک سال و نیم گذشته محقق شده است.
- طرح احداث خط لوله نایین - کاشان - ری
این طرح با هدف انتقال فرآورده‌های نفتی از مرکز به شمال کشور احداث شده که بخش‌هایی از آن در سال‌های گذشته تکمیل گردیده بود. همچنین  طی سال‌جاری تمامی بخش‌های باقی‌مانده نیز تکمیل و به بهره بردار تحویل گردیده و دارای پیشرفت 100 درصد می‌باشد که مراحل تسویه‌حساب با پیمانکار در دست اقدام است. همچنین در پایان لازم به ذکر است که این شرکت به منظور تحقق منویات رهبر معظم انقلاب با تمرکز و تأکید بر به کارگیری توان نیروهای داخلی و پشتیبانی از ایده‌های دانش‌بنیان در اجرای طرح‌ها و پروژه‌های شرکت اقدامات اساسی در جهت تحقق شعار سال به عمل آورده است؛ از جمله حمایت از تولید داخلی و الزام پیمانکاران به خرید از سازندگان داخلی بخصوص سازندگان تولید بار اول و همچنین ایجاد اشتغال مستقیم برای بیش از 8 هزار نفر روز در پروژه‌های شرکت و چندین برابر آن به‌صورت غیرمستقیم.

جستجو
آرشیو تاریخی