با حضور رؤسای جمهور ایران و روسیه و به‌صورت ویدیو کنفرانس

توافقنامه احداث خط راه‌آهن رشت – آستارا امضا شد

توافقنامه احداث خط آهن رشت – آستارا بین جمهوری اسلامی ایران و روسیه روز گذشته در مراسمی با حضور آیت‌الله دکتر ابراهیم رئیسی و ولادیمیر پوتین به‌صورت ویدیوکنفرانس امضا شد. مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران و الکساندر نواک معاون نخست‌وزیر روسیه به نمایندگی از فدراسیون روسیه این توافقنامه را امضا کردند.
به گزارش ایرنا، رئیس جمهور در این مراسم امضای این توافقنامه را محدود به همکاری ایران و روسیه ندانست و با بیان اینکه کشورهایی که در مسیر گذرگاه ریلی شمال - جنوب قرار دارند، از آن سود می‌برند، اظهار داشت: کریدور شمال - جنوب برای همه کشورهای منطقه مفید خواهد بود؛ این مسیر از آسیای شرقی و جنوبی گرفته تا قفقاز و شمال اروپا، جلوه‌ای از دوستی، همگرایی و همکاری تجاری و اقتصادی بین همه این کشورها خواهد بود و این همکاری‌ها بیش از گذشته برقرار خواهد شد.
آیت‌الله دکتر سیدابراهیم رئیسی اظهار داشت: گام بعدی با اوراسیا، روسیه و کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا خواهد بود؛ گامی که حتماً به‌زودی رقم خواهد خورد، حذف تعرفه بین شش کشور است که می‌تواند گام بلندی بین ایران، روسیه و کشورهای اوراسیا باشد.
رئیس‌جمهور روسیه هم در این مراسم تصریح کرد: مسیر خط آهن رشت - آستارا به ما فرصتی می‌دهد که مسیرهای جهانی حمل‌ونقل را متحول و متنوع کنیم که سبب سیاست رقابتی برای تقویت ظرفیت‌ بخش ترانزیت می‌شود.
«ولادیمیر پوتین» اظهار داشت: این کریدور حمل‌ونقل سهم‌ ملموسی در تأمین امنیت غذایی در ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس دارد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی