مبارزی در لبمبارزی در لباس تشک دوزاس تشک دوز

محمد مهدی اسلامی
نویسنده و پژوهشگر

 

شهید محمد بروجردی در سال 1333 ه ش در روستایی از توابع بروجرد به دنیا آمد. وی در شش سالگی پدرش را ازدست داد و به همراه مادرش به تهران مهاجرت کرد و در تهران بنا به شرایط مادی خانواده تحصیل را با کار توأمان تجربه کرد.وی از همان کودکی به کار مشغول شد و در یک مغازه تشک دوزی، شاگرد بود و در جلسات مذهبی در مساجد شرکت می‌کرد و در این مساجد بود که با نام امام(ره) آشنا شد و چندی بعد به محوریت او گروه توحیدی صف که مشی مسلحانه داشت ولی در خط مستقیم روحانیت بویژه امام بود، آغاز به کار کرد.
شهید بروجردی در سال 1355 به همراه چند نفر به سوریه رفت و درآنجا با شخصیت روحانی برجسته لبنان «امام موسی صدر» از نزدیک آشنا شد و با گذراندن دوره‌های آموزش نظامی ‌و چریکی نزد« شهید چمران» و «شهید محمد منتظری» پس از دو ماه به ایران بازگشت و گروه توحیدی صف در دی ماه ۱۳۵۶ همزمان با سفر کارتر گروه فعال‌تر از پیش شد. انفجار موتورخانه کاخ جوانان و انهدام بزرگترین دکل برقی که بخش عظیمی‌از برق تهران را تأمین می‌کرد، انفجار و اشتعال کارخانه کیان تایر و تخریب مشروب‌فروشی‌ها، از جمله این عملیات بود.او در مأموریتی که از گروه صف به او واگذار شده بود کاباره خوانسالار اصفهان را که از مراکز فساد اصفهان بود منفجر کرد.
شهید بروجردی در دوران مبارزه علیه رژیم پهلوی در پوشش یک جوان تشک دوز در چهار راه سیروس تهران ضمن امرار معاش، فرماندهی بزرگترین گروه مسلحانه مبارز علیه رژیم طاغوت را بر عهده داشت.
وقتی امام تصمیم به بازگشت به کشور گرفتند، گروه حفاظت از امام تشکیل شد که مسئولیت آن به گروه توحیدی صف و محمد بروجردی واگذار شد. او همراه با یارانش این وظیفه را به اتمام رسانید. با صدور فرمان تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، شهید بروجردی از اولین افرادی بود که در بنیان نهادن آن مشارکت جست. پس از ایجاد بحران در پاوه کردستان- شهید بروجردی از طرف سپاه عازم این منطقه شد و در آنجا «پیشمرگان کردستان» را تأسیس کرد که افراد مسلح طرفدار انقلاب اسلامی‌ و از افراد بومی‌ منطقه بودند. تشکیل تیپ ویژه شهدا، دیگر اقدام شهید بروجردی بود که بیشترین نقش را در آزادسازی شهرها داشت. وقتی شهید محلاتی نماینده امام در سپاه پیشنهاد فرماندهی سپاه را به او داد نپذیرفت و فرمانده تیپ شهدا (ناحیه غرب) شد. او در اثر انفجار مین سر راه ماشینش در سه راه نقده(آذربایجان غربی) زخمی‌ شد و اندکی بعد به درجه رفیع شهادت رسید.
پیکرهای مطهر پاسدار شهید محمد بروجردی قائم مقام قرارگاه حمزه سیدالشهدا(ع) و شش نفر دیگر از همرزمانش طی مراسم باشکوهی با شرکت انبوه مردم حزب‌الله و نیروهای نظامی‌ و انتظامی‌ و سپاهیان، از مقابل ستاد لشکر 64 ارومیه تشییع شد. در این مراسم حجت‌الاسلام حسنی امام جمعه ارومیه، اعضای شورای ائمه جمعه استان، دکتر نجفی وزیر فرهنگ و آموزش عالی، شیخ عطار استاندار آذربایجان غربی، فرماندهان قرارگاه حمزه سیدالشهدا(ع)، لشکر 64 و سپاه پاسداران، حاکم شرع و رئیس دادگاه انقلاب اسلامی‌استان، روحانیون مبارز و متعهد، سرپرست کمیته‌های انقلاب اسلامی، مسئولان و کارکنان سازمان‌های اداری، کارگران، بازاریان، اصناف و ائمه جمعه صائین دژ و نقده حضور داشتند. در پایان مراسم تشییع پیکر شهید بروجردی برای خاکسپاری به تهران انتقال یافت، سوم خرداد با حضور مقامات کشوری و لشکری در مسجد امام خمینی تهران بر او نماز خوانده شد و با تشییع بر دوش جمعیت گسترده حاضر، در بهشت زهرا آرمید.

 

جستجو
آرشیو تاریخی