گردشگری روستایی و عشایری، عامل رونق اقتصاد محلی

گردشگری روستایی و عشایری، هم به نوعی بهره گرفتن از زمینه‌های فرهنگی است و هم می‌تواند موجب رونق سفره‌های ساکنان محلی شود.
به گزارش ایرنا، توسعه گردشگری روستایی و عشایری با تأکید بر حفظ شیوه‌های زندگی متفاوت با آنچه هر روز با آن روبه‌رو می‌شویم، موضوعی است که در هیاهوی تلاش برای یکسان شدن مورد توجه قرار می‌گیرد. گردشگری روستایی و عشایری به نوعی بازگشت به سادگی و اصالت‌های هر انسانی است.
با توسعه گردشگری روستایی و عشایری زمینه‌ای برای فروش تولیدات مردم محلی فراهم می‌شود و همین سرآغازی برای رونق گرفتن اقتصاد آنان خواهد شد و احتمال تعرض آنها به طبیعت را که در بسیاری مواقع ریشه در فقر و ناتوانی در تأمین معیشت دارد، می‌کاهد.
یکی از جنبه‌های گردشگری که هنوز می‌تواند جلب توجه کند، درنگ بر زندگی عشایری است؛ نشستن پای سخنان زنان، دختران و مردانی که در دل کوه، دشت و طبیعت زندگی خود را بین ییلاق و قشلاق جابه‌جا می‌کنند برای گردشگران، حتی آن دسته از گردشگران که بهترین هتل‌های دنیا را دیده‌اند، می‌تواند جذاب باشد؛ ظرفیتی که در شهرستان بروجرد وجود دارد و توسعه آن رونق اقتصادی را به‌ ارمغان می‌آورد.

مناطق گردشگری عشایری در بروجرد
رئیس اداره امور عشایر بروجرد گفت: دو منطقه عشایری کولیدر و آبسرده از ظرفیت مطلوب و مناسبی برای رونق گردشگری عشایری برخوردار است نورالله مصطفی‌نژاد اظهار داشت: سازمان امور عشایری کشور برای ایجاد تنوع در اشتغال و درآمد عشایر و برای اینکه معیشت آنان فقط به دام و مرتع وابسته نباشد، گردشگری عشایری، توجه به صنایع دستی و گیاهان دارویی را در اولویت قرار داده و در شهرستان بروجرد نیز برنامه‌هایی برای رونق گردشگری عشایری در کانون‌های عشایری کولیدر، آبسرده، کردکانه و هفت‌چشمه اجرا می‌شود.
وی با اعلام اینکه ۳۵ درصد صنایع ‌دستی در کشور توسط جامعه عشایری تولید می‌شود، افزود: با فراهم کردن زمینه گردشگری عشایری می‌توان رونقی در سفره‌های محلی این افراد ایجاد کرد.
رئیس اداره امور عشایر بروجرد گفت: سال گذشته گردشگرانی از کشورهای آلمان، اسپانیا، فرانسه، ونزوئلا و قبرس از مناطق عشایری بروجرد بازدید داشتند.
5 روستای گردشگری در بروجرد
رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بروجرد گفت: 5 روستا شامل منطقه ونایی، دهکرد، آق‌بلاغ، کوشکی و ملمی‌جان با ظرفیت سرمایه گذاری بخش خصوصی است که از این بین ۲ روستای ونایی و دهکرد به‌عنوان روستای هدف گردشگری معرفی شده‌اند. کامران حسینی خاطرنشان کرد: کنار زیرساخت‌های گردشگری که در این مناطق وجود دارد باید تأسیسات هم ایجاد کرد تا شرایط اسکان و اقامت گردشگر در این مناطق فراهم شود. زیرساخت‌های گردشگری بنابر شرایط طبیعی و وجود آثار تاریخی شاخص به‌عنوان منطقه هدف گردشگری مشخص می‌شود، اما خدمات گردشگری بر عهده دستگاه‌های دولتی نیست. سرمایه‌گذار متقاضی می‌تواند با در نظر گرفتن منطقه گردشگری مورد نظر سرمایه‌گذاری کند و به‌عنوان یک منبع درآمد و توسعه گردشگری از نظر اقتصادی باعث پویایی و رشد در آن مناطق شود.

جستجو
آرشیو تاریخی