خراسان رضوی می‌تواند با بهره‌گیری از ظرفیت آرامگاه مشاهیرادبی، به محور گردشگری ادبی تبدیل شود

فردوسی پای گردشگران ادبی را به توس باز می‌کند

شیما جهان بخش
روزنامه‌نگار

 با وجود آنکه بارگاه منور رضوی به عنوان قبله دلها و گل سرسبد جاذبه‌ها و ظرفیت‌های گردشگری در مشهدالرضا، سبب جذب سالانه بیش از 28 میلیون زائر و گردشگر مذهبی  به استان خراسان رضوی می شود، اما نباید فراموش کنیم  مجموعه ای از جاذبه‌های استثنایی در زمینه‌های گردشگری ازجمله زیارت، فرهنگی، طبیعی و گردشگری حلال، این استان را به یکی از مقاصد سفر برای هر گردشگر ایرانی و البته خارجی  تبدیل کرده است. بسیاری از کارشناسان و مسئولان حوزه گردشگری معتقدند خراسان رضوی به غیر از ۲ هزار و ۵۰۰ اثر تاریخی، فرهنگی و معنوی ثبت شده، همچنین می تواند با بهره گیری از ظرفیت فرهنگی سه شهر نیشابور، توس و تربت جام  که کانون آرامگاه مشاهیرادبی است  به محور گردشگری ادبی شرق ایران تبدیل شود. با اجرای برنامه های خلاقانه و جذاب برای بزرگداشت روز فردوسی، شاعر بلند آوازه ایرانی که جایگاه ویژه ای در ادب و زبان فارسی در سطح بین‌المللی دارد، می توان زمینه حضور گردشگران خارجی و ایجاد پیوند حوزه ادبی و گردشگری کشور را فراهم کرد. امسال مراسم بزرگداشت فردوسی با حضور گردشگران و علاقه مندان برگزار می شود.

بعد از 2 سال،‌گردشگران روز فردوسی
را جشن می گیرند
«سید جواد موسوی»، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی، درخصوص جزئیات ویژه برنامه‌های روز بزرگداشت فردوسی به «ایران» گفت: از آنجا که در ۲ سال  گذشته به دلیل شرایط کرونایی نتوانسته بودیم برنامه های حضوری برای بزرگداشت فردوسی داشته باشیم  قطعا امسال با استقبال خوبی از سوی گردشگران روبه‌رو خواهیم شد.
وی با تأکید بر اینکه حد فاصل ۲۴ اردیبهشت تا 3 خرداد از سوی مسئولان فرهنگی خراسان رضوی به عنوان «دهه حماسه» نام‌گذاری شده است، اظهار داشت: امسال به مناسبت بزرگداشت روز فردوسی کارگروهی شکل گرفته و مصوب شده تا این رویداد به صورت دهه ادب و حماسه در استان برگزار شود. در این زمینه و به منظور بهره مندی گردشگران به غیر از همایش علمی پژوهشی فردوسی که روز 24 اردیبهشت در دانشگاه فردوسی برگزار می شود قرار است از بعدازظهر همان روز جشن های مردمی هم در آرامگاه این شاعر پرآوازه آغاز شود و در این ۱۰ روز ادامه داشته باشد. در این 10 روز میزبان بسیاری از مقامات علمی، سیاسی و فرهنگی  کشور خواهیم بود. همچنین دعوت‌نامه‌ای نیز برای بسیاری از کنسولگری‌ها و سفارت‌ها ارسال شده تا در این برنامه پذیرای آنان باشیم.
مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه ۲۶ اردیبهشت ماه روز شهادت امام جعفر صادق(ع) است، برنامه‌ها  از ۲۴ اردیبهشت ماه آغاز خواهد شد و در روز شهادت هیچ برنامه ای نخواهیم داشت البته  برنامه‌ها از ۲۷ اردیبهشت ماه هر شب بعد از نماز مغرب و عشاء ادامه پیدا خواهد کرد. برگزاری این مراسم‌ مصادف با دهه کرامت است، به همین خاطر تلاش کرده‌ایم برنامه‌ها متنوع باشد تا همه بتوانند در این مراسم شرکت کنند.

جشن روز ملی فردوسی
فقط به مشهد اختصاص ندارد
«محمد حسین‌زاده»، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، در گفت و گو با گفت با «ایران» از برگزاری جشن روز ملی فردوسی خبر داد و اظهار داشت: این مراسم روز 24 اردیبهشت ماه در دانشگاه فردوسی مشهد آغاز خواهد شد.حسین زاده با تأکید بر اینکه این جشن تنها به مشهد اختصاص ندارد، افزود: با همکاری اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهرداری، انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و دستگاه های مختلف استان برپایی این جشن با شعار محوری «فردوسی پاسدار هویت ایرانیان» به مدت 2 روز برای کل استان برنامه‌ریزی شده است.
وی را در سطح جهان بسیار بالا عنوان کرد و افزود: امسال برای معرفی هر چه بیشتر فردوسی بزرگ به نسل جوان و جامعه بین المللی با همکاری مسئولان ملی و انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور توانسته ایم در کنار برنامه‌های استانی به اجرای برنامه های ملی هم بپردازیم. در این زمینه «رادیو تاجیک» و «رادیو دری» هم ویژه برنامه هایی را به صورت اختصاصی برای روز ملی فردوسی برای فارسی زبانان منطقه تدارک دیده است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی