با ایجاد سامانه ثبت اجاره مسکن

قرارداد اجاره و دریافت کد رهگیری رایگان شد

دولت سیزدهم با اجرای برنامه‌های مختلف همچون اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی، افزایش نظارت بر عملکرد بنگاه‌ها و مشاوران املاک، تعیین سقف افزایش اجاره بها و راه‌اندازی سامانه کد رهگیری معاملات مسکن به دنبال ساماندهی بازار اجاره بوده است. با این حال هنوز هم شاهد تلاطم در بازار اجاره هستیم که بسیاری، آن را در نتیجه سوداگری در معاملات و تعیین کمیسیون‌ از سوی بنگاه‌ها و مشاوران املاک می‌دانند.
حال دولت در تازه‌ترین اقدام، با هدف اجرایی کردن ماده ۱۸ قانون جهش تولید مسکن، سامانه‌ای مختص اجاره راه‌اندازی کرده تا دست بنگاه‌های معاملات ملکی، از سوداگری کوتاه شود.
به گزارش ایرنا، در سامانه ثبت اجاره مسکن، امکان ثبت رایگان قرارداد اجاره و دریافت کد رهگیری بدون مراجعه به بنگاه‌های معاملات املاک فراهم شده است. با راه‌اندازی این سامانه، مالک و مستأجر بدون مراجعه به بنگاه، در یک روند کاملاً شفاف و قانونی و تنها با درج اطلاعات خود در سامانه، می‌توانند نسبت به ثبت قراردادهای خود و دریافت کد رهگیری به صورت قانونی و رایگان، اقدام کنند.
در اولین مرحله شروع به‌کار سامانه معاملات املاک و اسکان کشور، امکان ثبت و استعلام قراردادهای ثبت‌شده برای قرارداد اجاره‌ مسکن در حالت یک به یک (یک مالک شش دانگ به یک مستأجر)، به‌صورت برخط فراهم شده و هر دو می‌توانند قرارداد اجاره‌ واحد مسکونی مورد معامله خود را بدون مراجعه به بنگاه، در سامانه amlak.mrud.ir ثبت و کد رهگیری و نسخه‌ الکترونیکی آن را به صورت رایگان دریافت کنند.
قراردادهای ثبت شده در این سامانه، قانونی است و امکان استعلام کد رهگیری قراردادهای اجاره مسکن و پیگیرد در مراجع قضایی را دارد.
جستجو
آرشیو تاریخی