ویژه نامه پلاس۸۱۸۳ - ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران - ویژه نامه پلاس۸۱۸۳ - ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۱۰

قائم مقام انتشارات مؤسسه فرهنگی-مطبوعاتی ایران اعلام کرد

با 100 عنوان کتاب در پنج حوزه به نمایشگاه آمدیم

انتشارات «ایران» با کتاب‌هایی در حوزه‌های «رسانه و ارتباطات»، «دفاع مقدس»، «تاریخ معاصر»، «جبهه مقاومت» و «تاریخ شفاهی» در سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب حضور دارد

قائم مقام انتشارات مؤسسه فرهنگی-مطبوعاتی ایران از حضور این انتشارات در سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با نزدیک به 100 عنوان کتاب جدید خبر داد.
علیرضا زمانی در گفت‌وگو با خبرنگار «ایران» افزود:از این تعداد 70عنوان کتاب‌های چاپ جدید امسال و 30 عنوان کتاب‌های چاپ سال گذشته است. البته 170 عنوان هم کتاب‌هایی است که در سال‌های گذشته مجموعه «ایران» به چاپ رسانده و منتشر کرده است.
زمانی درباره مهم‌ترین کتاب‌های امسال انتشارات «ایران» در نمایشگاه گفت: چند کتاب در حوزه «جبهه مقاومت» داریم که عبارتند از:«جنگ سوریه به روایت اسناد سری» نوشته سامی کلیب و ترجمه نور عامری و محمد رضیئی، «سرنوشت منطقه» نوشته عبدالحلیم خدام و ترجمه محمد رزیجی و «مجاهدان راه خدا» نوشته نیکولاس بلانفورد و ترجمه پروین عبدخدایی.
سامی کلیب نویسنده کتاب «جنگ سوریه به روایت اسناد سری» که یکی از مطرح‌ترین مجری‌ها و کارشناسان حوزه خاورمیانه است، اسناد مهم و گفت‌وگوهای راهگشایی پیش‌روی مخاطب می‌گذارد تا آن را قدم به قدم به درک بهتری از جنگ سوریه و پیش و پس‌نیازهایش نزدیک کند.
به گفته زمانی، در این کتاب گزارش‌های محرمانه‌ای وجود دارد که نویسندگان، مورخان، اهالی رسانه و سیاستمداران را مقابل حقایق دیگری غیر از آنچه از زمان آغاز جنگ در سوریه و ضد آن شنیده‌ایم، قرار می‌دهد.
وی درباره کتاب «سرنوشت منطقه» نیز گفت: این کتاب خاطرات مرحوم عبدالحلیم خدام، معاون رئیس‌جمهور سوریه (نفر دوم این کشور در زمان ریاست‌جمهوری حافظ اسد) است که بعد از آن هم اپوزیسیون شده و از سوریه خارج می‌شود. او زمانی که خارج از سوریه بود این کتاب را نوشت و در رابطه با مراوداتی است که کشور سوریه در آن زمان داشت که بخش اعظم این مراودات با ایران بوده و تقریباً در دهه 70-60 شمسی است. این کتاب بسیار مهم  و خاطره-سند‌محور است.
قائم مقام انتشارات مؤسسه فرهنگی-مطبوعاتی ایران گفت: حوزه مهم دیگر ما «تاریخ شفاهی» است. از جمله مهم‌ترین کتاب‌های این حوزه کتابی چهار جلدی با عنوان «دیپلماسی با صدای بلند» است که کتابی بسیار ویژه و شامل مجموعه گفت‌وگوهایی است که دانشگاه کلمبیا امریکا در دهه 80 میلادی با سفرای سابق امریکا در ایران، فرماندهان نظامی، هیأت مستشاری و افسران سیا گرفته و اولین باری است که حرف‌های جدیدی درباره زمان پیش و پس از انقلاب در آن زده شده است.
وی این کتاب را به لحاظ گرافیکی و زیبایی‌شناختی قابل توجه دانست و افزود: ترجمه این مجموعه چهار جلدی را گروه مترجمین انتشارات «ایران»  برعهده داشتند. گفت‌وگوهای آن را هم بنیاد مطالعات ایران و دانشگاه کلمبیا به صورت پروژه‌ای انجام داده‌اند.
زمانی، کتاب درخور توجه دیگری در حوزه تاریخ شفاهی را به نام «خاطرات حسین علایی» که امسال از سوی مؤسسه «ایران» به نمایشگاه بین‌المللی کتاب راه یافته معرفی کرد که فعلاً جلد اول آن چاپ و منتشر شده است.
وی سپس به معرفی کتاب‌های مهم در حوزه «انقلاب اسلامی» پرداخت و گفت: کتاب «حرکت در جهنم به نیت بهشت» به اهتمام محمدحسن روزی‌طلب و «جزیره سرگردانی» نوشته بیژن مومیوند شامل مجموعه گفت‌و‌گوهایی با افراد مختلف درباره سازمان مجاهدین خلق است. افرادی که با آنها گفت‌وگو شده از اعضای سابق این سازمان در دوره پیش از انقلاب هستند و در جریان‌های سیاسی آن دوره حضوری مؤثر داشتند. برخی از این افراد کسانی هستند که با تغییر ایدئولوژی سازمان در سال ۱۳۵۴ از این سازمان جدا شده و برخی تا سال‌های بعد از آن هم همچنان در سازمان فعال بودند.
زمانی تصریح کرد: مباحث مطرح شده در این گفت‌وگوها شامل ایدئولوژی و تفکر سازمان مجاهدین خلق، اقدامات و فعالیت‌های اعضای این سازمان در وقایع و جریانات انقلاب، نحوه ارتباط و تعامل آنها با سایر گروه‌ها و سازمان‌های سیاسی و شرایط کشور در سال‌های منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی است. در این کتاب ناگفته‌های زیادی از سازمان مجاهدین انقلاب در دهه ۵۰ ارائه می‌شود که خواندنی و قابل تأمل است.
وی در حوزه تاریخ معاصر نیز به کتاب «جنگ پنهان» پرداخت: این کتاب با روایتی مستند و خواندنی از زبان یک خبرنگار امریکایی بـه ناکامی سیاست‌ها و دخالت‌های ایالات‌متحده امریکا در کشور افغانستان پرداخته است. نویسنده این کتاب «کریگ وایتال ک» و مترجم آن ثریا عبدخدایی است. ‌
زمانی، با بیان اینکه منابع اصلی این کتاب بر اساس مصاحبه‌هایی است که با بیش از هزار نفر از افراد کلیدی دخیل در جنگ افغانستان انجام شده است، افزود: بسیاری از مصاحبه‌شوندگان در مصاحبه‌های خود به این نکته اشاره کرده‌اند که مقامات امریکایی با علم به اینکه حضور نظامی آنها در افغانستان هیچ دستاوردی برای امریکایی‌ها و مردم افغانستان نداشته و بعد از گذشت سال‌ها برای سیاستگذاران امریکایی به یک تراژدی تبدیل شده است، با جدیت و تحریف آمارها در تلاش بوده‌اند تا در افکار عمومی جهان و مردم ایالات‌متحده اینگونه جلوه دهند که در جنگ پیروز شده‌اند و به اهداف بزرگی در افغانستان و منطقه دست یافته‌اند؛ در حالی که مطلقاً این‌طور نبود و تصویری که دولتمردان امریکایی از جنگ افغانستان به مردم آن کشور ارائه دادند، عاری از حقیقت بوده و به صورت حرف‌های سانسور شده است.
به گفته قائم مقام انتشارات مؤسسه فرهنگی-مطبوعاتی ایران، کتاب «جاسوس گردان» کتاب ارزشمند دیگری در حوزه تاریخ معاصر است که توجه مخاطبان را به خود جلب کرده است: این کتاب به خاطرات یکی از افسران ارشد کاگ‏‌ب (ویکتور چرکاشین) از دوران فعالیت او در آن سازمان اختصاص دارد. وی با نگاهی واقع‏‌بینانه‌‏تر، به روایت زوایای پنهان و متفاوتی از شبکه پیچیده سازمان کاگ‏‌ب و تقابل‏‌های طولانی آن با سرویس‏ جاسوسی امریکا (سیا) می‏‌پردازد. چرکاشین که سابقه خدمت ۴۰ ساله در کاگ‏‌ب داشت، در این خاطرات با ظرافت به بیان تقابل زندگی حرفه‏‌ای خود به عنوان یک جاسوس با عواطف، احساسات و زندگی خصوصی‌‏اش پرداخته که از این حیث کم‌‏نظیر است.
قائم مقام انتشارات مؤسسه فرهنگی-مطبوعاتی ایران همچنین به معرفی دو کتاب در حوزه «دفاع مقدس» پرداخت و اظهار کرد: «عروج در شاخه زیتون» نوشته جواد کلاته عربی، مجموعه روایت‌های متفاوتی از زندگانی فرمانده جاویدنام، حاج احمد متوسلیان از کودکی تا اسارت است که از سوی انتشارات «ایران» در ۳۳ فصل به رشته تحریر درآمده است. این مجموعه روایت‌ها حاصل مصاحبه‌هایی مفصل با افراد مختلفی است که هر یک در مقطعی از زندگی حاج احمد یعنی از تولد تا اسارت همراه، همنشین و همرزم او بوده و هر کدام از منظر خود به بیان خاطرات و تصویر ذهنی‌شان از زندگی و زمانه این فرمانده جنگ (کودکی و نوجوانی او در محله بازار تهران، دوران دانشجویی، مبارزات انقلابی و نیز حضور در ناآرامی‌های کردستان، جبهه‌های جنوب و کشور لبنان) پرداخته‌اند.
«از اهالی امروز» کتاب دیگری در حوزه دفاع مقدس است. زمانی، درباره آن توضیح داد: این کتاب حاصل ۶ جلسه مصاحبه نسبتاً تفصیلی مرکز اسناد انقلاب اسلامی با سردار شهید سید محمد حسین‌زاده حجازی است؛ مصاحبه نیمه‌کاره‌ای که وصال به اتمام نداد. در این اثر سعی شده است با حفظ انسجام و متمرکز بر حرف‌های شهید حجازی، تصویری دقیق و در عین‌ حال شفاف از زندگی و فعالیت‌های ایشان ارائه شود. متأسفانه ناتمامی این مصاحبه و تمرکز بر فعالیت‌های سردار حجازی این اثر را از بعد خانوادگی دچار نقصان کرده است. در پایان یک زندگینامه مجمل به همراه دو مصاحبه با دوستان ایشان و یک مصاحبه با خودشان برای آشنایی با ابعاد بیشتری از زندگی آن شهید گنجانده شده است. تمامی این مطالب به اهتمام آزاده جهان‌احمدی گردآوری شده است.وی درباره کتاب‌های حوزه «رسانه و ارتباطات» در انتشارات «ایران» اظهار کرد: در این حوزه سه عنوان کتاب چاپ جدید در نمایشگاه امسال داریم که یکی از آنها «خبرنگاری کاربردی» به نویسندگی مشترک جفری هریس و دیوید اسپارک است که محمدتقی روغنی‌ها مدیرعامل سابق مؤسسه آن ‌را ترجمه کرده و چاپ دوم آن ارائه شده است. دومین کتاب «گزارشگری در قرن بیست ‌و یکم» نوشته مایلز مگوایر و ترجمه بی‌تا غفاری است که آن هم به چاپ دوم رسیده است. «الفبای کار در رسانه» نوشته جف پریدمور سومین کتاب در این حوزه است که آن را نیز بی‌تا غفاری ترجمه کرده و به چاپ سوم رسیده است.
قائم مقام انتشارات مؤسسه فرهنگی-مطبوعاتی ایران خاطرنشان کرد که علاوه بر این سه کتاب در حوزه «رسانه و ارتباطات» 70 عنوان کتاب دیگر نیز در این حوزه داریم که در گذشته از سوی انتشارات مؤسسه چاپ و منتشر شده است.
سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با حضور ناشران داخلی و خارجی کتاب، از ۲۰ تا ۳۰ اردیبهشت در مصلای امام خمینی(ره) تهران در حال برگزاری است. در این نمایشگاه انتشارات مؤسسه فرهنگی-مطبوعاتی ایران در غرفه 21 راهروی 14 میزبان علاقه‌مندان است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی