ویژه نامه پلاس۸۱۸۲ - ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران - ویژه نامه پلاس۸۱۸۲ - ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۹

با «سایـــکل‌توریـــــسم» یا گردشــگری با دوچرخه‌ آشنا شویـد

آرزو کیهان
روزنامه‌نگار

گردشگری دوچرخه یا سایکل‌توریسم مفهومی است که بسیاری از مردم با آن آشنایی ندارند، بنابراین مهم است که از طریق آموزش و اطلاع‌رسانی بتوانیم فواید گردشگری با دوچرخه را به همگان بشناسانیم. دوچرخه‌سواری در پارک، خیابان و طبیعت راه‌های لذت بردن از دوچرخه به عنوان یک وسیله تفریحی است اما هنگامی که این تفریح حرفه‌ای شده و با سفر تلفیق می‌شود، پای سایکل‌توریسم به میان می‌آید. سایکل‌توریسم می‌تواند شامل سفرهای یک‌روزه یا اقامت‌های شبانه با گروه‌های بزرگ یا کوچک دوچرخه‌سواران در مسافت‌های کوتاه یا طولانی باشد. در حالی که این تورها می‌توانند از شهرها بازدید کنند، اما تمرکز آنها بر بازدید از مناطق دورافتاده با طبیعت زیبا در سراسر جهان است.

گردشگری با دوچرخه یا سایکل‌توریسم چیست؟
بعد از تجربه‌های فراوان در دوچرخه‌سواری، افراد علاقه‌مند می‌توانند شیوه ورزش و تفریح خود را تغییر دهند و با دوچرخه سفر کنند. البته نخستین مرحله، داشتن آسایش زندگی عادی و روزمره و کار ثابت با درآمد است تا فرد بتواند برای لذت بردن از طبیعت‌گردی و دیدن مکان‌های گردشگری مختلف با خیالی آسوده و عاری از هرگونه نگرانی، در فرصت‌هایی که برای سفر پیش می‌آید با دوچرخه به سفرهای طولانی برود.
گردشگری دوچرخه می‌تواند شکل‌های زیادی را دربرگیرد. انواع گردشگری با دوچرخه شامل دوچرخه‌سواری جاده، سنگ‌ریزه، مناطق کوهستانی و جنگلی است.
چرا گردشگری با دوچرخه؟
دوچرخه‌سواری یکی از جذاب‌ترین انواع گردشگری است که خاطرات دوران کودکی‌مان را زنده می‌کند؛ زمانی که با دوستان خود در نزدیکی محل زندگی‌مان دوچرخه‌سواری می‌کردیم و می‌توانستیم تجربیات جذابی به‌ دست آوریم. تخمین زده می‌شود که سالانه 48 میلیون نفر در امریکا از دوچرخه‌سواری در طبیعت لذت برده و با این تفریح 96.7 میلیارد دلار به اقتصاد این کشور کمک می‌کنند. دوچرخه‌سواری همچنین به سلامت جامعه و پس‌انداز در هزینه‌ها، تراکم کمتر خودرو، سلامت محیط زیست و در نهایت افزایش افراد شادتر کمک می‌کند. سفر با دوچرخه بویژه برای جوامع روستایی مفید است. دوچرخه‌سواران تور معمولاً به دنبال جاده‌های روستایی کم‌ترافیک و خوش‌منظره‌ای هستند که از مسیر نامناسب دور باشد. آنها آهسته حرکت می‌کنند و در نتیجه اقامت طولانی‌تری در یک منطقه دارند و هزینه‌های بیشتری را برای سفر خود صرف می‌کنند. از این رو دوچرخه‌سواری می‌تواند به توسعه پایدار مناطق روستایی کمک کند.

چه کسانی به گردشگری با دوچرخه علاقه‌مندند؟
دوستداران گردشگری با دوچرخه معمولاً ژئوتوریست هستند. این افراد علاقه‌مند به دست آوردن تجربه و ویژگی‌های متمایز از یک مکان، از جمله فرهنگ، چشم‌انداز، تاریخ و رفاه ساکنان آن منطقه هستند. آنها ترجیح می‌دهند برای مردم محلی هزینه کنند، با مردم محلی ارتباط معنی‌داری برقرار کنند و مسیرهای عجیب و بکر را کشف کنند. اکثر آنها افرادی تحصیلکرده‌ هستند و شرایط شغلی‌شان به صورتی است که می‌توانند برای یک سفر طولانی حتی گاه تا چند هفته وقت بگذارند.

 مقاصد گردشگری با دوچرخه
مقصد گردشگری با دوچرخه، هر نقطه یا منطقه‌ای است که فرد بخواهد در تعطیلات خود دوچرخه‌سواری کند. با توجه به انواع مختلف دوچرخه‌سواری و تنوع محیطی، مقاصد گردشگری با دوچرخه، بی‌پایان است. مقاصد می‌تواند شامل هر منطقه‌ای باشد؛ از یک شهر کوچک و دورافتاده گرفته تا مرکز شهری بزرگ. کلید جذب سایکل‌توریسم، اطمینان از وجود مکانی لذت‌بخش برای گردشگران است. دوچرخه‌سواران ممکن است در امتداد یک مسیر دوچرخه‌سواری منطقه‌ای با جاده‌های کم‌ترافیک، یک مسیر دوچرخه‌سواری طولانی یا نزدیک مسیر راه‌آهن، شبکه‌ای از مسیرهای دوچرخه‌سواری کوهستان یا یک منطقه تاریخی شهری با مسیرهای دوچرخه‌سواری مجزا را برای فعالیت جذاب خود انتخاب کنند. سایکل‌توریسم نشان داده حرکت گاه و بیگاه تورهای دوچرخه‌سواری در یک مسیر، باعث احیای جوامع در امتداد آن مسیر می‌شود.
با این حال، این بدان معنا نیست که برای تبدیل شدن یک منطقه به یک مقصد دوچرخه‌سواری، باید بهترین زیرساخت‌های دوچرخه‌سواری را داشته باشیم. جاذبه‌های فرهنگی، تاریخی یا منظره‌ای که هر مکانی به آن معروف شده است، مانند دریاچه‌های بزرگ، مناطق کوهستانی صعب‌العبور یا جنگلی، می‌تواند این دسته از گردشگران را جذب کند.

بازار توریسم دوچرخه
گردشگری دوچرخه بازار متنوعی را ارائه می‌دهد. آلمان و بریتانیا بزرگ‌ترین بازارهای منبع گردشگری دوچرخه‌سواری هستند و پس از آنها هلند در جایگاه سوم قرار دارد. تقاضا برای این بازار خاص، شامل خرید دوچرخه و تجهیزات مرتبط در حال افزایش است که تا حدودی به دلیل همه‌گیری COVID-19 و تمایل به کشف طبیعت تسریع شده است. گردشگری دوچرخه‌ فرصت‌های زیادی از جمله تجربه آشنایی با جوامع محلی را توسعه می‌دهد.
این روش از سفر می‌تواند اتفاقات ماجراجویانه‌ای را برای دوستداران این حرفه به ارمغان آورد، از این رو طی سال‌های اخیر ایالات متحده مسیرهای دوچرخه‌سواری خود را به بیش از 18000 مایل افزایش داده است.

تضمین سلامت بدن با دوچرخه‌سواری
دوچرخه‌سواری یک ورزش سالم، سرگرم‌کننده و پرتأثیر برای تمام سنین است. دوچرخه‌سواری می‌تواند به محافظت از ما در برابر بیماری‌های جدی مانند سکته مغزی، حمله قلبی، برخی سرطان‌ها، افسردگی، دیابت، چاقی و آرتریت کمک کند. این ورزش برای حفظ یا کاهش وزن و توده چربی بدن و حفظ تناسب اندام توصیه شده است. به عبارتی دوچرخه‌سواری می‌تواند به شکل قابل توجهی میزان مرگ‌ومیر زودرس را کاهش داده و مانع بروز بیماری‌های مزمن در بدن شود. از سوی دیگر به تقویت عضلات بدن کمک کرده و سلامت جسمانی را در میانسالی تضمین خواهد کرد.

کمک به محیط زیست
تور گردشگری با دوچرخه شکلی پایدار از حمل و نقل است که مزایای مهمی برای محیط زیست دارد. از این نظر، به عنوان یک راه‌حل جایگزین برای دو مشکل عمده بشریت - بویژه در کشورهای توسعه‌یافته - در نظر گرفته شده است. 1- مقابله با آلودگی هوا 2- شادابی و سلامت افراد. دوچرخه‌سواری می‌تواند به کاهش ترافیک، آلودگی هوا، آلودگی صوتی و گازهای گلخانه‌ای کمک کند و مانع از رشد چاقی در جامعه شود. فرد دوچرخه‌سوار همواره از آمادگی جسمانی بالایی برخوردار است و درعین حال تجربه‌های جذابی در طول سفر سیاحتی خود به دست می‌آورد که تبدیل به خاطره‌هایی به یادماندنی خواهد شد.

جستجو
آرشیو تاریخی