مجــــازات توهیـــــن چیـــست؟

شاید خیلی از افراد ندانند که به کار بردن الفاظ رکیک و ناشایست درباره دیگران چه به شکل حضوری، چه مجازی و حتی پشت سر مردگان بر اساس قانون مستحق مجازات است.
توهین در لغت به معنای خوار کردن، سبک داشتن، خواری و خفت است. توهین جرم تلقی می‌شود و در ماده 608 قانون مجازات اسلامی مصوب سال 1375 پیش‌بینی شده است که «توهین به افراد از قبیل فحاشی و استعمال الفاظ رکیک، چنانچه موجب حد قذف نباشد، به مجازات شلاق تا 74 ضربه یا 50 هزار تا یک میلیون ریال جزای نقدی خواهد بود». برخی معتقدند توهین به اشخاصی که در قید حیات نیستند نیز مشمول ماده 608 می‌شود چرا که ممکن است توهین به بازماندگان تلقی شود و آنها شاکی شوند.
از سوی دیگر گفته شده اگر کسی در یک مکان خصوصی و بدون حضور شاهد به دیگری توهین کند، مرتکب جرم شده است. حتی حضور مخاطب توهین هم شرط تحقق نیست، ممکن است شخصی به کسی که در میان جمعی حضور ندارد، توهین کند. منظور از حضور، فقط حضور فیزیکی نیست بلکه همین که شخص مخاطب، مثلاً از طریق تلفن، الفاظ توهین‌آمیز را می‌شنود یا از طریق ارتباط اینترنتی حرکات توهین‌آمیز را مشاهده کند، کفایت می‌‌کند. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت جرم توهین مقید به نتیجه نیست و در واقع یک جرم مطلق است. با استناد به مواد قانونی ذکرشده، بسیاری از رفتارهایی که روزانه رخ می‌دهد، مصداق توهین محسوب می‌شوند و با علم به مجازات‌های قانونی منظورشده در قانون مجازات، می‌توان فرد توهین‌کننده را مورد پیگرد قانونی قرار داد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی