معرفی 12 فیلم جذاب درباره نویسندگان و شاعران مشهور جهان

زندگی‌شان را تـماشـا کنید

نوشین تقیلی
نویسنده

 نویسنده شدن از آرزوهای نوجوانی من بود. نویسنده‌ها به نظرم انسان‌های خاصی بودند. این تصور بعد از خواندن مجموعه هری پاتر بیشتر هم شد. تصور اینکه همه این داستان‌ها و شخصیت‌ها ساخته ذهن یک انسان است برایم غیرقابل باور بود. به همین دلیل داستان زندگی نویسنده‌ها برایم جذاب شد. بزرگتر که شدم سراغ فیلم‌هایی رفتم که در مورد زندگی نویسندگان ساخته شده بودند. اینجا بود که فهمیدم موضوع فقط برای من جذاب نیست و این فیلم‌های بیوگرافی، جایگاه بالایی در سینمای جهان دارند. از گرفتن اسکار توسط فیلیپ سیمور‌هافمن در نقش ترومن کاپوتی تا فیلم «ستاره فروزان» جین کمپیون و حتی بینی مصنوعی نیکول کیدمن در «ساعت‌ها». این فیلم‌های مشهور راهی عالی برای شیرجه زدن در زندگی نویسندگان هستند. در ادامه 12 فیلم ‌که برخی از برجسته‌ترین نویسندگان و شاعران جهان را به بهترین شکل به تصویر کشیده‌اند، بر اساس امتیاز IMDb معرفی کرده‌ام. حتی اگر به کتاب و نویسندگی علاقه ندارید، دیدن این بیوگرافی‌های جذاب را از دست ندهید.

 پایان تور (امتیاز IMDb=۷.۲)
 
پایان تور یک فیلم بیوگرافی-درام امریکایی محصول سال ۲۰۱۵ درباره دیوید فاستر والاس است. این فیلم با بازی جیسون سیگل و جسی آیزنبرگ توسط دونالد مارگولیس نوشته شده و جیمز پونزولت کارگردانی آن را بر عهده داشته است. فیلم بر اساس کتاب پرفروش‌ خاطرات دیوید لیپسکی‌، «اگرچه بدون شک در آخر خودتان خواهید شد: سفر جاده‌ای با دیوید فاستر والاس»ساخته شده است.جیسون سیگل پیشتر با ایفای نقش در فیلم و سریال‌های کمدی‌، به شهرت خوبی رسیده بود. اما بازی او در نقش دیوید فاستر والاس‌، جنبه متفاوتی از این بازیگر را نشان می‌دهد. سیگل با به تصویر کشیدن ویژگی‌های خاص والاس‌، بازی ظریفی ارائه ‌می‌دهد که شخصیت مرموز نویسنده جوان را روشن ‌می‌کند. داستان فیلم در طول چند روز اتفاق می‌افتد که در آن لیپسکی با والاس درباره موفقیت بین‌المللی کتاب «شوخی بی‌پایان» مصاحبه می‌کند. در حالی که مکالمه آنها در ابتدا محتاطانه است‌، به مرور هر دو بیشتر با هم آشنا و صمیمی‌ می‌شوند. پایان تور والاس را همان‌طور که بود نشان ‌می‌دهد‌، بی‌ادعا‌، درونگرا و پیچیده.

 

 مری پاپینز (امتیاز IMDb=۷.۸)
 مری پاپینز یک فیلم موزیکال-فانتزی امریکایی محصول ۱۹۶۴ به کارگردانی رابرت استیونسون و تهیه‌کنندگی والت دیزنی است. فیلمنامه آن توسط بیل والش و دان داگرادی بر اساس مجموعه کتاب‌های مری پاپینز اثر پی ال تراورز ساخته شده است. در این فیلم که ترکیبی از لایو اکشن و انیمیشن است، جولی اندروز در اولین فیلم بلند خود در نقش مری پاپینز بازی می‌کند. مری پاپینز از سبک زندگی منحصربه‌ فرد خود برای بهبود شرایط خانواده‌ای نابسامان در لندن استفاده می‌کند. فیلم به طور کامل در استودیوی والت دیزنی در کالیفرنیا و با استفاده از صحنه‌های نقاشی شده از لندن فیلمبرداری شده است.
 
 کاپوتی (امتیاز IMDb=۷.۳)
 کاپوتی یک فیلم درام-بیوگرافی محصول ۲۰۰۵ درباره ترومن کاپوتی رمان‌نویس مشهور امریکایی به کارگردانی بنت میلر است که فیلیپ سیمور‌هافمن در آن نقش اصلی را به عهده دارد. فیلم وقایع دوران نگارش کتاب غیرداستانی «در کمال خونسردی» در سال ۱۹۶۵ را روایت ‌می‌کند. فیلم در ۳۰ سپتامبر ۲۰۰۵ همزمان با سالروز تولد کاپوتی منتشر شد. کاپوتی نامزد ۵ جایزه اسکار از جمله بهترین فیلم‌، بهترین کارگردانی‌، بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای کاترین کینر و بهترین فیلمنامه اقتباسی شد و در نهایت ‌هافمن برنده جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد در سال ۲۰۰۵ شد.در حالی که کتاب «در کمال خونسردی» ترومن کاپوتی همچنان یکی از مشخصه‌های ژانر جنایی واقعی است‌، داستان پشت انتشار آن به همان اندازه جذاب است. این فیلم روایتگر داستان زمانی است که کاپوتی ‌می‌خواهد با کمک دوست دوران کودکی‌اش نل‌هارپر لی (کاترین کینر) رمانی درباره قتل خانواده کلاتر بنویسد.

 شکسپیر عاشق
(امتیاز IMDb=۷.۱)
 شکسپیر‌، یکی از شناخته‌شده‌ترین نویسنده‌های تمام دوران‌، خالق آثار کلاسیک ادبی مانند رومئو و ژولیت‌، هیاهوی زیاد برای هیچ‌، رؤیای یک شب نیمه تابستان و بسیاری دیگر است. فیلم شکسپیر عاشق یک فیلم کمدی رمانتیک به کارگردانی جان مدن‌، نویسندگی مارک نورمن و تام استاپارد و تهیه‌کنندگی‌هاروی واینستین است که در سال ۱۹۹۸ منتشر شد. این فیلم یک رابطه عاشقانه تخیلی بین ویلیام شکسپیر (فاینس) و ویولا دلسپس (پالترو) را در زمانی که شکسپیر مشغول نوشتن رومئو و ژولیت بود به تصویر می‌کشد. تعدادی از شخصیت‌ها بر اساس شخصیت‌های تاریخی ساخته شده‌اند و بسیاری از آنها به نمایشنامه‌های شکسپیر اشاره دارند. البته این فیلم کاملاً تخیلی‌ است و مطلقاً ربطی به زندگی حقیقی نویسنده بزرگ شکسپیر ندارد اما دیدنش خالی از لطف نیست.
 دوشیزه پاتر (امتیاز IMDb=۷)
 دوشیزه پاتر یک فیلم بیوگرافی-درام به کارگردانی کریس نونان محصول ۲۰۰۶ است. این فیلم بر اساس زندگی نویسنده و تصویرگر کودکان بئاتریکس پاتر است و داستان‌هایی از زندگی او را با سکانس‌های انیمیشنی که شخصیت‌هایی از داستان‌های او مانند پیتر خرگوش را به نمایش می‌گذارند‌، ترکیب کرده است. این فیلم به نویسندگی ریچارد مالتبی جونیور‌، کارگردان برنده جایزه تونی برادوی‌، با بازی رنه زلوگر در نقش اصلی‌ و ایوان مک گرگور در نقش ناشر تولید شده است.در سال ۱۹۰۱‌، بئاتریکس پاتر اولین و به یاد ماندنی‌ترین کتاب کودک خود را با نام «قصه پیتر خرگوش» منتشر کرد که داستان خرگوش جوان و بدجنسی را روایت می‌کند که مخفیانه وارد یک باغ سبزیجات می‌شود و توسط صاحبش تعقیب می‌شود. فیلم دوشیزه پاتر داستان شیطنت و شورش پاتر جوان را روایت ‌می‌کند‌. زمانی که والدینش آرزو ‌می‌کنند او ازدواج کند و تشکیل زندگی دهد‌، در حالی که تنها کاری که او ‌می‌خواهد انجام دهد این است که داستان شخصیت‌های حیوانی مورد علاقه‌اش را بنویسد و آنها را به تصویر بکشد.
 
 مردی که کریسمس را اختراع کرد (امتیاز IMDb=۷)
 چارلز دیکنز به خاطر آثار کلاسیکی مانند اولیور توئیست‌، دیوید کاپرفیلد و داستان دو شهر مشهور است. کتاب «سرود کریسمس» او در سال ۱۸۴۳ پس از وقفه‌ای در زندگی حرفه‌ای‌اش منتشر شد و دیکنز را دوباره به اوج بازگرداند.
مردی که کریسمس را اختراع کرد یک فیلم بیوگرافی- درام-کمدی مخصوص کریسمس و محصول سال ۲۰۱۷ به کارگردانی بهارات نالوری است. فیلم بر اساس کتابی به همین نام و با بازی دن استیونز‌، کریستوفر پلامر‌ و جاناتان پرایس ساخته شده و روایتگر داستان دیکنز است که در سال ۱۸۴۳ کتاب سرود کریسمس ‌می‌نویسد. در حالی که این فیلم کمتر شناخته شده است‌، مردی که کریسمس را اختراع کرد‌، داستان تا حدودی واقعی را روایت ‌می‌کند که چگونه دیکنز از یک نویسنده مبارز به نویسنده‌ای جهانی تبدیل شد.
 
 ستاره درخشان
(امتیاز IMDb=۶.۹)
 ستاره درخشان یک فیلم ‌بیوگرافی-درام-عاشقانه محصول ۲۰۰۹ به نویسندگی و کارگردانی جین کمپیون است. این فیلم بر اساس سه سال آخر زندگی شاعر معروف قرن هجدهم میلادی‌، جان کیتس (با بازی بن ویشاو) و رابطه عاشقانه او با فانی براون (ابی کورنیش) است. فیلمنامه کمپیون از بیوگرافی نوشته شده توسط اندرو موشن در سال ۱۹۹۷ الهام گرفته شده است. عنوان فیلم اشاره‌ای به غزلی از کیتس با عنوان «ستاره درخشان‌، ای کاش من هم مانند تو استوار بودم» دارد.این فیلم با بازی قابل تحسین بن ویشاو و ابی کورنیش‌، رابطه و احساس بین کیتس و براون، کاملاً قابل لمس است‌، حتی زمانی که این دو با چیزی جز نامه‌های عاشقانه با هم در ارتباط نیستند. به این ترتیب‌، ستاره درخشان هم به عنوان یک فیلم بیوگرافی و هم به عنوان یک داستان عاشقانه جذاب است. این فیلم ادای احترام به شاعری است که با این باور که او یک شکست خورده است از دنیا رفت‌، در حالی که میراث پس از مرگش او را به عنوان یکی از شاعران بزرگ سبک رمانتیک به دنیا معرفی کرد.
 
 کولت (امتیاز IMDb=۶.۷)
 کولت یک فیلم درام-بیوگرافی محصول سال ۲۰۱۸ به کارگردانی واش وست‌مورلند‌، بر اساس فیلمنامه‌ای از وست‌مورلند‌، ربکا لنکیویچ و ریچارد گلاتزر است که بر اساس زندگی رمان‌نویس فرانسوی کولت نوشته شده است. بازیگرانی چون کایرا نایتلی‌، دومینیک وست‌، النور تأملینسون و دنیس گوف در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند.در کولت‌، کایرا نایتلی با شور و شعف خیره کننده‌ای نقش رمان نویس مشهور فرانسوی را بازی ‌می‌کند. این فیلم زندگی طوفانی او را به عنوان یک نویسنده بدون نام برای همسرش هنری گوتیه-ویلارز (دومینیک وست) شرح ‌می‌دهد‌. هنری او را مجبور ‌می‌کند تا کتاب‌های پرفروشی را که به نام خودش چاپ ‌می‌شوند بنویسد. کولت یک فیلم بیوگرافی منحصر به فرد با بازی‌های هوشمندانه و داستانی است که اگر بر اساس تاریخ نبود نمی‌شد باور کرد.
 
 ساعت‌ها (امتیاز IMDb=۶.۳)
 ساعت‌ها یک فیلم درام-روان‌شناختی امریکایی به کارگردانی استیون دالدری و با بازی مریل استریپ‌، جولیان مور و نیکول کیدمن است که در سال ۲۰۰۲ تولید شد. فیلمنامه بر اساس رمانی به همین نام اثر مایکل کانینگهام است که در سال ۱۹۹۹ نوشته و برنده جایزه پولیتزر شد.داستان فیلم روی زندگی سه زن از نسل‌های مختلف متمرکز است که زندگی آنها با رمان خانم دالووی اثر ویرجینیا وولف در سال ۱۹۲۵ به هم مرتبط است. کلاریسا وان زنی نیویورکی است که در سال ۲۰۰۱ در حال تدارک جشن برای یکی از دوستان شاعر خود است. لورا براون یک زن خانه‌دار باردار در دهه ۱۹۵۰ است که ازدواج ناموفقی دارد و در نهایت خود ویرجینیا وولف در انگلستان دهه ۱۹۲۰ که در حین تلاش برای نوشتن رمانش با افسردگی و مشکلات روحی دست و پنجه نرم ‌می‌کند.
 
 شرلی (امتیاز IMDb=۶.۱)
 شرلی یک فیلم درام-بیوگرافی امریکایی محصول سال ۲۰۲۰ به کارگردانی جوزفین دکر بر اساس رمانی به همین نام اثر سوزان اسکارف مرل است که یک داستان تا حد زیادی تخیلی پیرامون زندگی واقعی شرلی جکسون‌، رمان نویس امریکایی‌، را روایت ‌می‌کند. در این فیلم الیزابت ماس در نقش جکسون به همراه مایکل استالبرگ‌، اودسا یانگ و لوگان لرمن بازی ‌می‌کنند. مارتین اسکورسیزی نیز به عنوان مدیر تولید در این فیلم همکاری کرده است. فیلم روایتگر دورانی است که شرلی جکسون که به دلیل داستان‌های ترسناکش مشهور است‌، در حال نوشتن یک شاهکار دیگر است. اما با ورود یک زوج تازه ازدواج کرده (فرد و رز) روند خلاقیت و ازدواج او مختل ‌می‌شود.
 
 
 خداحافظ کریستوفر رابین
 (امتیاز IMDb=۷.۱)
 قبل از اینکه‌ هاندرِد اِکر وود با شخصیت‌های به یاد ماندنی و انیمیشنی مانند پیگلت‌، تایگر‌، اییور و جغد شناخته شود‌، این داستان با عنوان کتاب کودکان وینی-د-پو در سال ۱۹۲۶ توسط آ.آ میلن شروع شد.خداحافظ کریستوفر رابین یک فیلم درام- بیوگرافی بریتانیایی محصول سال ۲۰۱۷ در مورد زندگی خالق وینی پو‌، آ.آ میلن و خانواده‌اش‌، بویژه پسرش کریستوفر رابین است. کارگردانی آن را سیمون کورتیس بر عهده داشت و دامنال گلیسون‌، مارگو رابی و کلی مک‌دونالد در آن ایفای نقش کردند. این فیلم داستان زندگی میلن را به تصویر ‌می‌کشد که داستان‌هایی درباره مجموعه حیوانات عروسکی پسرش، کریستوفر رابین خلق ‌می‌کند که بعدها به کتاب‌های معروفی تبدیل ‌شده و مسیر زندگی میلن و خانواده‌اش را تغییر ‌می‌دهند.

 

 عزیزانت را بکش
 (امتیاز IMDb=۶.۴)
 
 عزیزانت را بکش یک فیلم درام-بیوگرافی امریکایی محصول سال ۲۰۱۳ و کارگردانی شده توسط جان کروکیداس است. داستان در مورد روزهای دانشجویی برخی از اولین اعضای نسل بیت (لوسین کار‌، آلن گینزبرگ‌، ویلیام اس باروز و جک کرواک)‌، تعامل آنها و کشتن دوست دیرینه خود دیوید کامرر است.در اوایل دهه ۱۹۴۰‌، آلن گینزبرگ دانش‌آموخته رشته زبان انگلیسی در دانشگاه کلمبیا بود. آلن که از قوانین نشأت گرفته از کلیسای ارتدوکس در مدرسه ناراضی است‌، مجذوب دانشجویان هنجارشکنی مانند لوسین کار‌، ویلیام اس. باروز و جک کرواک ‌می‌شود. این گروه ایده‌های ادبی جسورانه جدیدی را بررسی می‌کنند که حساسیت‌های زمان خود را به عنوان نسل بیت آینده به چالش می‌کشد. با این حال‌، با وجود خلاقیت بالای آنها‌، اشتیاق و انتخاب‌های آنها منجر به تخلفات جدی‌تری ‌می‌شود که زندگی آنها را برای همیشه تغییر ‌می‌دهد.

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی