نجات راننده مست از مجازات اعدام

گروه حوادث / پسر جوانی که به اتهام شرب خمر و رانندگی در حالت مستی از سوی مأموران پلیس دستگیر شده بود، پس از محاکمه در دادگاه کیفری یک استان تهران تبرئه شد.

به گزارش خبرنگار «ایران»، رسیدگی به این پرونده از اسفند سال گذشته و زمانی آغاز شد که مأموران پلیس راهور در مسیر جنوب به شمال اتوبان امام علی در محدوده شهرری با خودروی پرایدی روبه‌رو شدند که به نظر می‌رسید راننده توانایی کنترل خودرو را ندارد. مأموران بلافاصله دستور ایست دادند اما راننده با دیدن مأموران و بدون توجه به دستور آنها اقدام به فرار کرد. مأموران پلیس نیز به تعقیب خودرو پرداختند و سرانجام پس از 15 دقیقه تعقیب و گریز راه وی را مسدود کردند و راننده دستگیر و خودرو توقیف شد.در ادامه مأموران از پسر جوان آزمایش الکل گرفتند که نتیجه آن مثبت شد و به این ترتیب راننده به خاطر شرب خمر و رانندگی در حالت مستی بازداشت شد. از سوی دیگر مأموران پلیس وقتی سوابق راننده را مورد بررسی قرار دادند مشخص شد که وی پیش از آن 3 بار دیگر نیز به خاطر شرب خمر در حین رانندگی دستگیر و مجازات شده است. از این‌رو متهم که برای چهارمین بار به همین اتهام دستگیر شده بود با تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی شد.
از آنجایی که به موجب ماده ۱۳۶ قانون مجازات اسلامی هرگاه کسی سه بار مرتکب یک نوع جرم موجب حد شود و هربار حد آن جرم بر او جاری گردد، مجازات او در مرتبه چهارم اعدام است. پرونده وی به دادگاه کیفری یک استان تهران رفت تا قضات بعد از محاکمه درباره وی تصمیم بگیرند. اما این در حالی بود که متهم در همه مراحل بازجویی هیچگاه به مصرف مشروبات الکلی در حین رانندگی اعتراف نکرد و مدعی شد که بعد از بار سوم توبه کرده و تست الکل مأموران نیز خطا داشته است.
وقتی پرونده این پسر 26 ساله به شعبه پنجم دادگاه کیفری یک استان تهران فرستاده شد در ابتدای این جلسه قاضی از متهم پرسید که می‌دانی مجازات شما چیست؟ می‌دانی که اگر اتهامت اثبات شود مجازات اعدام را پیش رو داری؟
متهم جواب داد: من آخرین باری که دستگیر و محکوم شدم توبه کردم و پس از آن هم دیگر مشروب نخوردم. در حال حاضر 3 ماهی است که در زندان هستم و هربار هم توضیح دادم که من الکل مصرف نکرده بودم و ممکن است تست الکل خطا نشان داده باشد. من در این 3 ماه از کار و زندگی‌ام افتادم و نمی‌دانم که می‌توانم به محل کارم برگردم یا نه.
قاضی پرسید: اگر چیزی مصرف نکرده بودی چرا فرار کردی؟
متهم گفت: از آنجایی که تاکنون 3 بار دستگیر و محکوم شده بودم ترسیدم و فرار کردم. بعد از آن متوجه اشتباهم شدم و فکر کردم که کاش خودرو را متوقف می‌کردم تا پلیس به من مظنون نشود. من کاری نکرده بودم.پس از آن قضات وارد شور شدند و با توجه به این موضوع که ممکن است جواب آزمایش الکل خطا و اشتباه بوده باشد و از آنجایی که پزشکی قانونی نیز نتیجه آزمایش الکل را تأیید نکرده بود و با توجه به اصرار متهم بر پاک بودن و ندامت پس از 3 بار محکومیت در ادوار گذشته و با توجه به رأفت اسلامی، قضات دادگاه متهم را از اتهام شرب خمر در هنگام رانندگی تبرئه کردند و از پدر و مادر متهم خواستند تا بیش از پیش مراقب رفتار فرزندشان باشند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی