ویژه نامه پلاس۸۱۸۰ - ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران - ویژه نامه پلاس۸۱۸۰ - ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۱۲

آداب‌سفر‌هوایی و راحت‌تر‌سپری‌کردن زمان در پروازها

دردسرهای‌ســـفر‌هــوایـی را کم کنیم

خواباندن صندلی قبل از دراز کشیدن به پشت سر خود نگاه کنید. ما می‌دانیم که شما حق دارید دراز بکشید، اما گاهی اوقات، بخصوص در هواپیماهای کوچک این کار آزاردهنده است. پس بهتر است بدانید بخصوص اگر قدبلند هستید بالطبع می‌توانید موقعیت‌هایی به وجود آورید که آزاردهنده باشد پس به پشت سرتان نگاه کنید و فقط مطمئن شوید که با انجام این کار کسی را ناراحت نمی‌‌کنید.

آرزو‌کیهان‌/‌ سفرهای هوایی همیشه کار را آسان‌تر می‌کنند زیرا طولانی‌ترین مسیرها را در کوتاه‌ترین زمان طی کرده و ما را بسرعت به مقصد می‌رسانند اما همین سفرهای یک تا دو ساعته گاهی اوقات می‌تواند بسیار دردسرساز و کسل‌کننده باشد. اغلب پروازهای طولانی باعث خستگی و بی‌حوصلگی ما در طول پرواز خواهد شد. آویزان بودن پاها یکی از متداول‌ترین دردسرهای سفرهای هوایی است؛ حالتی که برای هر مسافری ممکن است پیش بیاید. جالب است بدانید در نظرسنجی‌های انجام شده از مسافران هوایی اغلب مردم در پروازهایی بیش از 2 الی 3 ساعت احساس بدی داشته‌اند اگرچه این احساس دلایل متفاوتی داشته است.

مشکلات حمل و نقل
مسافران هوایی هنگام خروج از هواپیما و رسیدن به مقصد از حمل‌ و نقل عمومی استفاده می‌کنند. اما جالب است بدانید گردشگران آزاردهنده‌ترین شرایط انتقال به مقصد توسط حمل‌ونقل عمومی را با صدای بلند حرف زدن مسافران عنوان کرده‌اند. در ادامه آمارها 41 درصد از مسافران معتقدند که حضور افرادی که بدنشان بوی عرق می‌دهد می‌تواند در طول حرکت و استفاده از حمل‌ونقل عمومی آزاردهنده باشد. در همین لیست پخش موسیقی بدون هدفون، نشستن روی صندلی با کیف‌های بزرگ دستی، واگذار نکردن صندلی به مسافر مسن، پرحرفی برخی از مسافران و در نهایت خوردن غذاهای بد بو در رتبه سوم قرار دارد. در این میان وقتی با مسافران صحبت از رفتار راننده خودرو به میان آمده، 44 درصد از مسافران رانندگی بد راننده اتوبوس یا مینی‌بوس را عامل آزاردهنده هنگام جابه‌جایی در فرودگاه و یا در شهر مقصد عنوان کرده‌اند. در کنار رفتار نادرست راننده، کثیف بودن خودرو، صحبت کردن خود راننده با تلفن همراه، ترمزهای ضعیف خودرو که باعث نگرانی مسافران شده و غذا خوردن راننده هنگام رانندگی از دیگر شرایط آزاردهنده مسافران پرواز با هواپیما عنوان شده که پس از خروج از هواپیما صورت گرفته است، البته قدیمی بودن خودرو و رانندگانی که مسافران را مجبور به پرداخت انعام می‌کنند نیز از دیگر موارد شکایت مسافران بوده است.
 
 چطور «مسافر آزاردهنده» نباشیم
امروزه سفر هوایی به طور فزاینده‌ای ناراحت‌کننده شده است. پس برای بهتر کردن شرایط سفر در ارتفاع 30000 فوتی، ضروری است این نکات را رعایت کنید. شرایط سفر هوایی گاهی اوقات مثال کامل‌تری از رابطه عشق و نفرت است! ما احساس خوشبختی می‌کنیم این فرصت را داریم که در یک روز به هر نقطه‌ای که قصد داریم سفر کنیم، اما اگر بگوییم این تجربه همیشه آرامش‌بخش خواهد بود، دروغ است. سفر با خطوط هوایی بخصوص در «کلاس اکونومی» گاه ناخوشایند می‌شود و این به ما بستگی دارد که سهم خود را برای جلوگیری از ناراحتی‌مان انجام دهیم.
 
کلاس اکونومی در پرواز چیست؟
اکونومی یا کلاس اقتصادی، ارزان‌ترین و ساده‌ترین نوع پرواز با هواپیماست. این کلاس بیشترین تعداد صندلی را در هواپیما داراست و از کمترین امکانات رفاهی و سرگرم‌کننده برخوردار است. صندلی‌های کلاس اکونومی کوچکتر از دیگر انواع کلاس‌های پروازی است و فاصله آنها با یکدیگر بسیار کم است. به همین دلیل برخی از این توصیه‌ها ممکن است بی‌اهمیت به نظر برسد، اما وقتی در هواپیما هستید می‌تواند بسیار مفید باشد! پس برای آنکه پرواز لذت‌بخش‌تری داشته باشید از این روش‌ها استفاده کنید. هنگام راه رفتن در راهرو از صندلی‌ها برای تعادل استفاده نکنید. به جای آن، از بخش قسمت‌های بالای سر استفاده کنید. اگر بلند شوید و دستتان را در امتداد آن بلغزانید، در صورت وقوع ناگهانی چاله‌های هوایی، می‌توانید تعادلتان را حفظ کنید. هر بار که گوشه صندلی را می‌گیرید این کار می‌تواند برای مسافر آن صندلی بسیار آزاردهنده باشد.
 
دوش گرفتن قبل از خروج از منزل
قبل از پرواز حتماً دوش بگیرید و از خوشبوکننده بدن استفاده کنید. برای جلوگیری از بوی بد دهان هم از آدامس و یا خوشبوکننده دهان استفاده کنید تا مسافر صندلی بغلی از حضور شما هنگام صحبت کردن زجر نکشد.
 
قرار دادن کیف‌های شخصی
کیف‌های خود را بالای سر قرار دهید. بارها و بارها کسانی را دیده‌ایم که کیف‌هایشان را کنار یا همان پهلویشان قرار می‌دهند و فضای دو نفره را اشغال می‌کنند. این کار را نکنید! اینکه خدمه هواپیما مجبور شوند خودشان به اطراف بروند و چمدان‌ها و کیف‌ها را جابه‌جا کنند، زمان‌بر بوده و پرواز را به تأخیر می‌اندازد.

 قبل از پرواز سیر و غذای معطر نخورید
غذای معطر نخورید. توجه داشته باشید که چگونه غذای بدبو یا بسیار معطر مثل سیر می‌تواند برای دیگران آزاردهنده باشد. هیچکس تحمل بوی سیر و یا ماهی تن را درون هواپیما نخواهد داشت. به گفته یکی از مسافران که چنین تجربه‌ای داشته دو ساعت پرواز برایش مرگ‌آور بوده زیرا همسفرش کنسروی را که در سس سیر خوابانده شده بود خورده و تحمل بوی این غذا برای مسافران زجرآور بوده است.
 
تعامل داشته باشید اما پرحرفی نکنید
 برای داشتن سفری بهتر پس از آنکه صندلی‌تان را پیدا کردید، در صورت تمایل خودتان را به فردی که در صندلی بغل‌دست شماست معرفی کنید تا بتوانید پروازی بهتر را تجربه کنید. از پرحرفی در طول پرواز بپرهیزید. صحبت کردن زیاد می‌تواند غیر قابل تحمل باشد. می‌توانید خود را معرفی کنید و تنها در مواقع لازم و موضوعات خاص صحبت کنید و نظرتان را مطرح کنید. همه مردم شکایت می‌کنند که برخی از مسافران نمی‌توانند ساکت بنشینند و مدام حرف می‌زنند. با وجودی که بیشتر مردم آماده مکالمه هستند و این مکالمات می‌تواند خوشایند باشد، اما پرحرفی آزاردهنده است. همه ما شنیده‌ایم که مردم از مسافری که در کنارشان است شکایت می‌‌کنند که «ساکت نمی‌نشیند» اما سلام کردن هم محترمانه و هم راهکاری برای ایجاد صمیمیت است تا در صورت نیاز مکالمه صورت گیرد. ما متوجه می‌شویم که بیشتر مردم آماده مکالمه هستند و حتی این گفت‌و‌گو می‌تواند به یک مکالمه خوشایند تبدیل شود پس بهتر است سیگنال احساسی همسفرتان را بیابید تا بدانید چگونه ارتباط برقرار کنید.
 
هنگام خروج همدیگر را هل ندهید
هنگام فرود هواپیما و خروج، صبر کنید تا ردیف جلویی شما از هواپیما خارج شود و پشت سر آن از صندلی‌تان بلند شده و به سمت راهرو حرکت کنید. برای خروج از هواپیما مسافران دیگر را هل ندهید و عجله نکنید، این کاری محترمانه و متداول است. هل دادن دیگران و عجله بی‌مورد همواره می‌تواند دردسرساز باشد به عبارتی رفتاری بی‌ادبانه نداشته باشید و خودخواهانه رفتار نکنید.
 
انتظار بموقع برای رفتن به سرویس بهداشتی
هنگام انتظار برای دستشویی در راهرو نایستید زیرا در چنین شرایطی بالای سر مسافر دیگری ایستاده‌اید و او را معذب می‌کنید. می‌دانیم که شما باید به سرویس بهداشتی بروید، اما برای انجام این کار نباید بالای سر دیگران بایستید و در میان صندلی‌ها قدم بزنید تا در دستشویی باز شود. پس تا زمان لازم در صندلی‌تان بمانید یا در غذاخوری منتظر باشید تا سرویس بهداشتی خالی شود.

 

 

حال باید دید مسافران برای مبارزه با این ناراحتی چه می‌کنند؟
به منظور راحتی بیشتر در پرواز، بسیاری از مسافران تلاش می‌کنند تا جهت صندلی‌شان را بهتر تنظیم کنند یا از بالش‌های مسافرتی استفاده کنند در حالی که برخی دیگر ترجیح می‌دهند کفش و جورابشان را برای راحتی بیشتر در طول پرواز از پایشان درآورند. ظرف سال‌های گذشته صاحبان خطوط هوایی امریکا برای آنکه شرایط بهتری را در پروازهای خود داشته باشند نظرسنجی‌های خاصی از مسافران داشته‌اند تا دریابند چه شرایطی می‌تواند موجب ناراحتی مسافران در طول پرواز شود. اغلب صاحبان خطوط هوایی تلاش می‌کنند شرایطی را فراهم کنند تا بتوانند میزان نگرانی مسافران را کاهش دهند و توریست بیشتری برای خطوط هوایی‌شان جذب کنند. آنچه که مسلم است طبق نظرسنجی‌های انجام شده 64 درصد از مسافران درآوردن کفش‌ها را مشکل نمی‌بینند و 20 درصد هم با درآوردن جوراب همسفرانشان مشکلی ندارند. در نهایت، در این آمار روشن شده است که بیشترین مزاحمت‌ها در طول پرواز با 54 درصد آرا، قرار دادن صندلی مسافران در موقعیت‌هایی است که همسفران جلویی و یا پشت سری‌شان را دچار ناراحتی می‌کند. حضور کودکان گریان با 27 درصد آرا در کنار لگد زدن به صندلی جلویی و بوی بد بدن یا بوی بد دهان با 26 درصد آرا در جایگاه سوم آزارهای هوایی مسافران قرار دارد. از دیگر مزاحمت‌های سفرهای هوایی می‌توان به پرحرف بودن یک مسافر، والدین بی‌توجه برای کنترل رفتار فرزندان خردسالشان، حضور مسافر مست و الکلی، خروپف کردن برخی مسافران، عجله برای پیاده شدن از هواپیما به محض رسیدن به فرودگاه و هل دادن مسافران دیگر، اشاره کرد. رفتار مسافرانی که پاهایشان را روی صندلی دیگر مسافران قرار می‌دهند هم جزو آزارهای سفرهای هوایی عنوان شده است. از دیگر موارد آزاردهنده مسافران هوایی، صفحه ‌نمایش روشن گوشی‌ها، سگ‌های خانگی و در آخر لباس‌های نامرتب مسافران شلخته است که تنها یک درصد از آزارهایی است که در پروازهای هوایی دردسرساز می‌شود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی