تجربه طعم‌های جدید با‌ خوردن غذاهای سنتی‌کاشان

شیما جهان بخش/ اردیبهشت امسال اگر هوای قدم زدن در کوچه پس کوچه‌های معطر با عطر گلاب به سرتان زد و راهی کاشان شدید از خوردن غذاهای سنتی این شهر غافل نشوید. پایه اغلب غذاهای محلی کاشان، از «گوشت لوبیا» گرفته تا «شفته سماق»، گوشت و حبوبات است اما اگر خوردن آنها را امتحان کنید حتماً طعم تازه‌ای از این خوراکی‌ها در ذهنتان ثبت می‌شود.

گوشت لوبیا آبگوشت
بدون نخود کاشانی‌ها
اول به سراغ معروف‌ترین غذا که گوشت و لوبیا است می‌رویم. این غذای خوشمزه خیلی شبیه آبگوشت معروف ایرانی است اما در آن خبری از نخود نیست و همین موضوع طعم آن را از آبگوشت متمایز می‌کند. برای تهیه این غذای محبوب کاشانی‌ها که پای ثابت غذاهای ظهر عاشورا هم هست از گوشت بدون استخوان، پیاز، لوبیا سفید، دارچین و زعفران استفاده می‌شود. اغلب مردم این شهر این غذا را غلیظ و بدون آب درست کرده و همراه سبزی پلو میل می‌کنند. البته اگر اهل خوردن برنج نیستید هم خیالتان راحت باشد چون اغلب رستوران‌ها نوع رقیق‌تر این غذا را با نان هم سرو می‌کنند.

شفته یا کوفته!
شاید با شنیدن نام شفته، یاد برنج نرم و غذاهای شمالی بیفتید اما باید بگویم اشتباه کرده‌اید. مردم کاشان به گوشت قلقلی، شفته می‌گویند و شما در این سفر می‌توانید خوردن شفته سماق، شفته نخودچی و شفته بادمجان را تجربه کنید. البته بهتر است خوردن شفته نخودچی را به سفرهای زمستانی‌تان به این شهر موکول کنید. چون این غذا طبع گرمی دارد و مناسب فصل سرماست.
 شفته نخودچی: ترکیب گوشت چرخ کرده، تخم مرغ، آرد نخودچی و کمی سبزی خشک شده که برای چند ساعت در سسی تهیه شده از رب انار و پیاز می‌پزد.
 شفته بادمجان: شفته بادمجان هم درست شبیه شفته نخودچی است با این تفاوت که در تهیه سس آن به جای رب انار از رب گوجه استفاده می‌کنند و شفته‌ها همراه با بادمجان سرخ شده سرو می‌شود.
 شفته سماق: اگر طرفدارغذاهای ترش هستید، خوردن این شفته را امتحان کنید. شفته سماق که به آن کوفته آب سماق هم می‌گویند ترکیب بی‌نظیر گوشت چرخ کرده، آرد نخودچی، پیاز و سماق است که ترشی آن حالا حالا‌ها زیر زبانتان می‌ماند.

«آبگوشت به» آبگوشت
پرطرفدار کاشانی
شاید اولش از شنیدن نام «به» در کنار آبگوشت کمی تعجب کنید اما باید خوردن این غذا را تجربه کنید تا نظرتان درباره ترکیب‌های عجیب تغییر کند. این آبگوشت پرطرفدار کاشانی از ترکیب گوشت و حبوبات و میوه «به» تهیه می‌شود. اگر فکر می‌کنید که میوه «به» طعم شیرینی به این غذا می‌دهد اشتباه کرده‌اید. چون آشپز‌های ماهر کاشانی با اضافه کردن رب انار یا آب انار طعم ملسی به این غذا می‌دهند.

بفرمایید‌چلو‌دیزی
اگر از چلو خورهای حرفه هستید حتماً در سفرتان به کاشان طعم چلو دیزی را امتحان کنید.‌در این غذای خوشمزه به جای چندین سیخ کباب و گوجه در کنار برنج، یک پرس برنج کته همراه با لوبیا چشم بلبلی و گوشت راسته گوسفندی در انتظار شماست. این غذا را حتماً امتحان کنید.

نخودآلو،‌قیمه‌مخصوص‌کاشانی‌ها
نخود آلو هم مثل بقیه غذاهای کاشانی از ترکیب گوشت و حبوبات است. درست است که این غذا شبیه قیمه است اما در آن خبری از لپه نیست و به جای لپه در آن از نخود استفاده می‌شود. البته آلو بخارا هم پای ثابت این غذاست.


صادرات گلاب
امیری یادآور شد: امسال برداشت گل محمدی در سطح ۲هزار و ۵۸۰ هکتار از گلستان‌های کاشان صورت گرفته و با بازاریابی، تبلیغات و بسته‌بندی مناسب به کشورهای اروپایی و حوزه خلیج فارس صادر می‌شود. سال گذشته ۶ تن اسانس گل محمدی از کشور صادر شد. قیمت گلاب با توجه به درصد خلوص از 40 هزار تومان به بالا است.


موزه گل و گلاب قمصر
موزه گلاب قمصر در سال 90 توسط محسن غفاری‌مقدم از فرهنگیان باسابقه قمصر در بخشی از خانه تاریخی ذاکری‌ها که قدمت آن به دوره قاجار برمی گردد تأسیس شد. ابزار و ادوات گلابگیری با پیشینیه هزار سال در این موزه به نمایش گذاشته شده است. با ورود به خانه ذاکری‌ها علاوه بر دیدن ابزار‌آلات تولید عرق‌های گیاهی، می‌توانید مراحل ساخت آنها را تماشا کنید.

 

جستجو
آرشیو تاریخی