برنامه‌های ویژه گردشگری و فرهنگی‌طی اردیبهشت در‌شیــــراز برگزار می‌شود

تلاش برای ثبت ملی خوراک‌ها و دسرهای مخصوص شهر شیراز

میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس به مناسبت روز شیراز برنامه های مختلفی را در نظر گرفته که طی اردیبهشت ماه برگزار می‌شود. روح اله روانشاد، سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس در این باره در گفت و گو با «ایران» گفت: تصمیم گرفته شد که فعالیت‌های گردشگری با هدف جذب گردشگر داخلی و خارجی، رونق اقتصادی، تقویت زیرساخت‌ها و بخش خصوصی، رویداد محور شود. رویدادها هم بر اساس شاخصه‌هایی نظیر قابلیت‌ها و ظرفیت‌های طبیعی یا بزرگداشت مشاهیر و شعرا یا مناسبت‌های مختلف فرهنگی نظیر بزرگداشت سعدی، حافظ و رویدادهای طبیعی گردشگری مانند رویداد نرگس‌زار کازرون و رویداد گل و گلاب میمند در نظر گرفته شده است. این رویدادها در شهرهای مختلف استان فارس بویژه شهر شیراز برگزار می‌شود که باعث معرفی منطقه و شهرستان و جذب گردشگر می‌شود.
وی با اشاره به برگزاری بزرگترین رالی کشور به میزبانی شیراز گفت: این برنامه در اردیبهشت ماه جاری و با عنوان «از خزر تا خلیج‌فارس» برگزار می‌شود. روانشاد اظهار داشت: درباره گردشگری خوراک هم، رویداد خوراک داریم که با تأکید بر خوراک‌های سنتی و آئینی شهر شیراز و در مجموع استان فارس و خوراک‌های تاریخی و ویژه عشایر است. در این خصوص میز خوراک، مراسم رونمایی از خوراک‌ها و داوری آنها را هم مد نظر داریم.
افتتاح میز ملی گردشگری عشایر هم از دیگر برنامه‌هایی است که در اردیبهشت ماه جاری انجام می‌شود. همچنین تورهای ویژه فرهنگیان، معلولان و سالمندان را در ماه جاری داریم. وی گفت: در روز دوم اردیبهشت ماه، مراسم یادبود سعدی را داشتیم که به دلیل همزمانی با روز عید سعید فطر 8 اردیبهشت ماه برگزار شد. 5 فروردین ماه «روز داراب» و 8 اردیبهشت ماه «روز میمند» را داشتیم که برگزار شد. همایش گردشگری ادبی که درباره روزهای مخصوص شاعران و ادبای استان فارس است هم از دیگر برنامه‌ها بوده که در این خصوص تورهای فرهنگی و ادبی برگزار می‌شود. روانشاد با قدردانی از همکاری سید موید محسن نژاد، مدیرکل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس گفت: تمام ‌این برنامه‌ها و مراسم با همکاری دستگاه‌های مختلف نظیر شهرداری‌ها، استانداری و میراث فرهنگی اجرا می‌شود. وی اظهار داشت: در حوزه غذا و خوراک هم در معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در صدد هستیم خوراک‌ها و دسرهای مخصوص شهر شیراز را به عنوان میراث ناملموس ثبت ملی کنیم. سعی می‌کنیم غذاهای اصیل و سنتی استان را در فهرست غذاهای سفره‌خانه‌ها، رستوران‌ها و اقامتگاه‌های بومگردی سنتی با هدف تنوع غذایی و جذب گردشگری خارجی بگنجانیم.
جستجو
آرشیو تاریخی