فراتهران

شیرین بیان لحظات افطار البرزی‌ها را شیرین کرد

سبک زندگی اسلامی‌ایرانی موضوعی است که طی سال‌های اخیر بارها مورد تأکید مقام معظم رهبری قرار گرفته است.اهمیت‌این موضوع به قدری است که رهبر انقلاب یکی از محورهای هفت‌گانه بیانیه گام دوم انقلاب را به‌ این موضوع اختصاص داده‌اند.
به جرأت می‌توان گفت یکی از مهم‌ترین و اصولی‌ترین پایه‌های سبک زندگی اسلامی‌ایرانی موضوع تغذیه سالم و صحیح است که به طور مستقیم بر سلامت جسم و روان فرد و جامعه اثر می‌گذارد. تغذیه سالم ارتباط مستقیم با کیفیت زندگی و طول عمر انسان‌ها دارد.
بر همین اساس حوزه هنری البرز که امید و سبک زندگی را مهم‌ترین مأموریت خود در راستای تحقق هر چه بهتر نقشه تحول ‌این مجموعه می‌داند اقدام به تولید ویژه برنامه‌ای متفاوت و کاملاً تخصصی با عنوان شیرین بیان کرد.این برنامه با همکاری انجمن ملی سلامت و تغذیه سالم و شبکه استانی البرز در استودیو صدر حوزه هنری البرز ضبط و به مدت 30 شب در‌ایام ماه مبارک رمضان، پیش از لحظات ملکوتی اذان مغرب و افطار به مدت 40 دقیقه روی آنتن شبکه البرز رفت و با استقبال قابل توجه مخاطبان البرزی مواجه شد. سه ضلع عقلانیت یعنی تولید حرف ناب، گفتمان‌سازی به معنی انتشار، تبلیغ و تبیین و عملیات مردمی‌به معنی نهادینه کردن و مردمی‌سازی محتوا از مهم‌ترین اهداف تولید شیرین بیان بوده است.اگر چه برنامه‌هایی نظیر انارستان که قریب سه سال از قاب شبکه افق میهمان خانه‌های هموطنان عزیز بود و یا برنامه نارنجستان که به روی آنتن سیمای یزد رفت و همچنین ویژه برنامه هیوا، هزار توی سلامت و یک لقمه سلامتی نمونه‌های موفقی از برنامه‌سازی در حوزه سلامت بودند اما شیرین بیان با بهره‌گیری از تجریبات ارزشمند‌ این برنامه‌ها سعی در ارائه محتوایی متفاوت و جذاب‌تر کرد. دعوت از کارشناسان و استادان خبره در حوزه طب‌ایرانی و تغذیه سالم و دقت نظر در انتخاب موضوعات متنوع و کاربردی و مرتبط با‌ ایام ماه مبارک رمضان از ویژگی‌های مهم و قابل توجه شیرین بیان بود. تعامل با مخاطبان از راه‌های مختلف و استفاده از بخش‌هایی نظیر بخش کنشگری که توسط هنرمندان واحد نمایش حوزه هنری صورت می‌گرفت و همچنین بخش‌های متنوع دیگر همچون شعرخوانی و موسیقی، علاوه بر‌ایجاد تنوع و جذابیت در برنامه فرصت ویژه‌ای جهت معرفی هنرمندان البرزی را فراهم کرد.
سلامت جسم، سلامت روان، سلامت معنوی و سلامت اجتماعی چهار محور اصلی تولید شیرین بیان بودند که کارشناسان و نویسندگان برنامه با برگزاری جلسات متعدد با متخصصان‌ این زمینه به تأمین و تولید محتوا پرداختند.
آسیب شناسی و پاسخگویی به نیاز مخاطب و همچنین معرفی الگوهای صحیح و مناسب در دستور کار‌این برنامه قرار داشت.
 حفظ سلامت کبد در ماه مبارک رمضان، ‌حفظ سلامت معده در ماه مبارک رمضان، اثر دعا و توسل بر سلامت روان، مشکلات کلیوی و روزه‌داری و همچنین حفظ فواید روزه‌داری بعد از ماه مبارک رمضان بخشی از موضوعات مطرح شده در ویژه برنامه تلویزیونی شیرین بیان بودند.
 در ادامه به معرفی عوامل تولید شیرین بیان می‌پردازیم. تهیه کنندگی‌ این ویژه برنامه 30 قسمتی را آقای علی اکبر رحمتی به‌عهده داشت. سعید اشکانی کارگردان‌ این مجموعه بود. مهری سادات قاضی میر سعید و زهرا تقی خانی نویسندگان‌ این برنامه بودند. ابوالفضل نبوی سرپرست نویسندگان و کارشناس فرهنگی شیرین بیان بود. حمیده رحمتی و هادی رحمتی سردبیر و مدیر تولید بودند. زهرا رضاییان و مرتضی پرنیان اجرای‌ این برنامه را به‌عهده داشتند.همچنین آقایان ابراهیم آذرخشی، سید مصطفی خادم شرفی، حسین عباسی و مهدی آقابگلو گروه تصویربرداری شیرین بیان بودند.
سید مسعود استاد حسین به‌عنوان مشاور طرح، حامد مسعودیان، فاطمه سادات میر بهبهانی و محمد امین محمدی، ریحانه عربگری وامیرحسین ویسی به‌عنوان گروه رسانه و فضای مجازی، مصطفی گل پرور به‌عنوان گزارشگر و مهرداد قدرتی کیا به‌عنوان تدوینگر در شیرین بیان مشغول به کار بودند.
 بهناز خودآموز، سامان کریمی، عرفان افتخاری، پویان شهیار و‌آیدین اشکانی گروه موسیقی شیرین بیان را تشکیل می‌دادند.
همچنین مهدی اللهیار بیگی به‌عنوان مدیر فنی، زهرا رضایی منشی به‌عنوان طراح دکور، مهسا ماندگار به‌عنوان طراح صحنه، روژان عباسی و مصطفی کریمی‌ در بخش گریم عکاسی و امیرحسین ویسی به‌عنوان تصویربردار پشت صحنه‌ ایفای نقش کردند.

 

در بخش پایانی‌ این گزارش گفت‌و‌گویی با آقای علی اکبر رحمتی تهیه کننده «شیرین بیان» داشتیم که می‌خوانید.

چه شد که تمایل پیدا کردید در حوزه سبک زندگی و تغدیه سالم به تولید اثر بپردازید؟
با توجه به اهمیت سبک زندگی اسلامی‌ایرانی و همچنین تأکید مکرر مقام معظم رهبری در ارائه الگوهای صحیح و مناسب رسانه‌ای در ‌این زمینه و با توجه به مأموریت ویژه حوزه هنری البرز در موضوع امید و سبک زندگی و دغدغه‌ای که در سال‌های اخیر مبنی بر اصلاح سبک تغذیه هموطنانم داشتم فرصت را مغتنم دانسته و اقدام به تولید شیرین بیان کردیم.
به نظر شما تغذیه سالم و اصولی چه تأثیری در کیفیت زندگی افراد و جامعه می‌تواند داشته باشد؟
طول عمر انسان، وضعیت روحی و روانی و بسیاری دیگر از موارد ارتباط مستقیم با سبک تغذیه افراد دارد.متأسفانه بسیاری از افراد طول سال به دلیل تغذیه ناسالم و اشتباه از دنیا می‌روند. تغذیه سالم به معنی کم خوردن یا زیاد خوردن نیست بلکه به معنی درست خوردن است.
آیا در‌این 30 قسمتی که از شیرین بیان پشت سر گذاشتیم به اهدف خود رسیدید؟
بازخوردهایی که از مخاطبان داشتیم نشان از رضایت اکثریت بینندگان داشت به صورتی که بسیاری از آنها درخواست تولید فصل دوم شیرین بیان و یا ادامه همین فصل را داشتند. هدف ما آگاه‌سازی و تبیین اهمیت تغذیه سالم در روند زندگی انسان‌ها بود که فکر می‌کنم با توجه به حضور کارشناسان خبره و محتوای برنامه تا حدودی به‌ این هدف رسیدیم.امیدوارم شرایطی فراهم شود تا همه استان‌ها امکان تولید چنین برنامه‌هایی را برای همشهریان خود داشته باشند.
در حین تولید ‌این مجموعه با چه مسائل و مشکلاتی روبه‌رو بودید و برای رفع‌ این مسائل و مشکلات چه راهکارهایی را پیشنهاد می‌دهید؟
طبیعتاً تولید چنین برنامه‌هایی در چنین سطحی نیازمند محتوای دقیق و کارشناسی شده است که با جرأت می‌توانم بگویم تأمین ‌این محتوا به مراتب سخت‌تر از تولید برنامه بود. همچنین ساخت 30 قسمت برنامه 40 دقیقه‌ای در‌این سطح و کیفیت نیازمند تجهیزات و امکاناتی است که چنانچه استودیو و امکانات حوزه هنری نبود تولید شیرین بیان عملاً سخت و غیر ممکن بود. لذا درخواست حقیر از مسئولان فرهنگی استان ‌این است که با توجه به ظرفیت‌ها و استعدادهای قابل توجه استان البرز و وجود جوانان مستعد و هنرمند، با فراهم کردن امکانات اولیه شرایط فعالیت‌های هنری برای هنرمندان و برنامه سازان استان را فراهم کنند که خدایی نکرده شاهد مهاجرت ‌این عزیزان به دلیل کمبود امکانات فرهنگی و رسانه‌ای نباشیم.
در پایان اگر صحبتی و مطلبی دارید بفرمایید.
شیرین بیان تجربه شیرینی در حوزه سبک زندگی و تغذیه سالم بود. با توجه به ‌اینکه هدف کلی ما از ساخت‌این گونه برنامه‌ها پیشگیری است نه درمان، برای آنکه جامعه سالمی‌داشته باشیم باید تمامی‌کسانی که سلامت مردم و جامعه دغدغه آنهاست پای کار بیاند تا ‌این برنامه در فصل‌های بعدی با کیفیت‌تر به مردم ارائه شود. ضمن تشکر از مجموعه‌هایی که حمایت کردند ‌این برنامه 30 افطار میهمان خانه‌های البرزنشینان باشد درخواست دارم در صورت امکان، با توجه به استقبال مخاطبان عزیز حمایتی صورت پذیرد تا شاهد ساخت فصل دوم ‌این مجموعه باشیم.

 

جستجو
آرشیو تاریخی