درخشش‌نیسان در نمایشگاه خودروهای‌مفهومی شانگهای

نیـــسان آریـزونـــــــــ

شاسی بلندی فراتر از انتظار

راضیه خوئینی
روزنامه‌نگار

نمایشگاه‌های خودرو در فصل بهار در بسیاری از نقاط جهان برگزار می‌شود. همین چند روز پیش، نمایشگاه خودروی شانگهای 2023 چین کانون توجه بود. خودروهایی که در این قبیل رویدادها رونمایی می‌شود اغلب برای بازارهای داخلی یا آسیایی طراحی شده‌است؛ اما همیشه یک یا دو طرح از این مفهومی‌ها می‌تواند به بازارهای امریکای شمالی راه پیدا کند. گفته می‌شود کانسپت آریزون که به تازگی توسط نیسان رونمایی شده، ازجمله این خودروهاست. البته این کمپانی هنوز درباره تولید احتمالی این طرح اطلاعاتی فاش نکرده است، چه برسد به اینکه در نهایت به چه بازارهایی راه خواهد یافت. درواقع نیسان در نمایشگاه شانگهای 2023، برای اولین بار از این اعجوبه الکتریکی رونمایی کرد. طراحی خودرو مفهومی آریزون توسط یک گروه چینی و با تکیه بر تخصص کمپانی خودروسازی نیسان در ساخت خودروهای الکتریکی متصل و بهره بردن از پلتفرمCMF EV شرکت رنو، به طور مشترک رقم خورده است (منظور از خودروهای متصل خودروهایی است با قابلیت اتصال به شبکه هوشمند که تعامل رانندگان با خودروها را فراهم می‌‎آورد). در واقع خودروی الکتریکی متصل «نیسان آریزون» برای پاسخگویی به نیازهای رانندگان چینی برای جابه‎‌جایی الکتریکی با قابلیت اتصال و تعامل طراحی شده است.

آریزون به لطف طراحی بیرونی مجلل و فضای داخلی مجهز و مملو از فناوری، موفق به ایجاد تصویری تازه از تکنولوژی پیشرفته در خودروهای الکتریکی متصل در چین شده و طراحی انسان محور را به نمایش گذاشته است. درهای عظیم این خودرو، دسترسی بدون مانع به فضای داخلی مینیمالیستی و در عین حال دنج را فراهم می‌آورد. همچنین دارای صفحه‌نمایش عریضی است که بیش از نیمی از طول داشبورد را اشغال می‌کند. آریزون، شاسی بلندی است که روی پلتفرم CMF EV طراحی شده و به واسطه مرکز ثقل پایین و کابینی جادار، بدون وجود ستون مرکزی، فضای باز گسترده‌تری در داخل برای سرنشینان فراهم آورده است. از دیگر ویژگی‌هایی که این خودرو را متمایز می‌کند سان‌روف عریض‌تر و تنظیم نور خودکار آن است.
نیسان آریزون در نمای بیرونی، دارای طراحی با نکاتی برجسته است؛ از جمله قسمت بلوکی شکل جلو و عقب با نوعی نورپردازی ظریف و چشمگیر، طراحی متمایز ستون عقب، شیشه عقب عمودی شکل و نداشتن دستگیره روی درها، همچنین چرخ‌های بزرگ و قوس‌هایی به سبک آفرود. این کانسپت انسان محور، دارای یک دستیار شخصی مجازی به نام Eporo (ای‌پورو) است که تجربه رانندگی را فراتر از یک تحرک فردی بازتعریف می‌کند. زیرا «ای‌پورو» می‌تواند مانند یک انسان با سرنشینان خودرو تعامل داشته باشد و با در نظر گرفتن شرایط زمانی، آب و هوایی و داده‌های مختلف دیگر، پاسخ‌های دقیقی ارائه دهد. این خودرو مفهومی، همچنین دارای یک سیستم روشنایی تعاملی است که رانندگان را شناسایی کرده و به طور خودکار نور را بر اساس اولویت‌های دید راننده تطبیق می‌دهد. حالت نور را می‌توان در این خودرو از طریق ویژگی‌های بصری مانند اوقات فراغت، آرامش، خواب و حالت «سورپرایز» تنظیم کرد. نیسان با ارائه رویکردی مبتنی بر نرم‌افزار در خودروها، تجربه خودرو و رانندگی را به موضوعی فراتر از یک تحرک صرف ارتقا داده است. سطوح جدید اتصال و ادغام آن در خودروهای الکتریکی نیسان اجازه می‌دهد تا واقعیت‌های دیجیتال و فیزیکی در هم آمیزند و راحتی و امنیت بیشتری فراهم آورند.

جستجو
آرشیو تاریخی