ویژه نامه پلاس۸۱۷۵ - ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران - ویژه نامه پلاس۸۱۷۵ - ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۸

نکات جالب برای تزیین راهروخانه

قاب و‌گلدان‌هایی‌که‌راهرو را لوکس‌می‌کند

آرزوکیهان
روزنامه‌نگار

شاید بتوان گفت راهروهای خانه اغلب تنها جایی هستند که هنگام دیزاین داخلی کمتر به آنها توجه می‌شود، اما اگر بدانید چطور راهرو خانه‌تان را دکور کنید بدون شک خانه‌ای شیک خواهید داشت که هنگام عبور از راهروهایش می‌توانید از فضای دلپذیر آن لذت می‌برید. اغلب راهروها هنگام تزیین نادیده گرفته می‌شوند بخصوص اگر این راهرو بین حمام و اتاق خواب قرارگرفته باشد. در چنین شرایطی عادت کرده‌ایم که راهرو را با وسایلی چون ماشین لباسشویی و خشک‌کن یا میز اتو پر کنیم، وسایلی که زیبایی چندانی ندارند و از راهرو مکانی در نقش انباری برایمان می‌سازند. در برخی از خانه‌ها نیز این مکان‌ها با کمدهای بزرگ از کف تا سقف پوشیده می‌شود اما در گذر زمان و با رشد کودکان سلیقه خانواده تغییر کرده و راهروها تغییر کاربری می‌دهد و تبدیل به مکانی برای قرار گرفتن دیگر وسایل خانه می‌شود. اگرچه ایده‌های زیادی به صورت آنلاین برای تزیین راهروهای طولانی در خانه در دسترس است، اما بهتر است از برخی تکنیک‌های دیزاین و طراحی داخلی بهره ببرید تا راهروهای خانه‌تان را تبدیل به مکانی زیبا کنید که چشم‌انداز شگفت‌انگیزی هم داشته باشد.

 

گلدان در راهرو

افرادی که عاشق گل‌ها هستند بهتر است از راهروهای خالی به عنوان مکانی برای نگهداری گیاهان کوچک خانگی استفاده کنند. اگر وقت ندارید گیاهان واقعی پرورش دهید و آنها را یک روز در میان برای نور خورشید به داخل و خارج از خانه ببرید، گیاهان و گل‌های مصنوعی نیز گزینه مناسبی هستند. بزرگ‌ترین مزیت گیاهان مصنوعی این است که دیگر نیازی به آب و نور خورشید نخواهد بود و می‌توان آنها را در رنگ‌های مناسب و متناسب با رنگ راهرو خریداری کرد. ترکیب رنگ‌های دوست‌‌داشتنی گل‌های صورتی روشن و سفید در گلدان‌های کوچک روی کمد سبک قدیمی، بیشتر به چشم می‌آید. کاغذ دیواری آبی روشن با طرح توری سفید در کنار دیوارهای سفید راهرو و کف چوبی روشن، ترکیب خوبی را به وجود می‌آورد. مطابق با حال و هوای گلدان‌ها، کف راهرو را می‌توان با فرش‌هایی که طرح گل دارد، تزیین کرد. قرار دادن یک کمد سرخابی روشن، با ایجاد تضاد، دکور راهرو را تکمیل می‌کند.

راهروها، این گذرگاه‌های ضروری
 همیشه به خاطر داشته باشید که راهرو یک گذرگاه ضروری خانه است و افزودن برخی وسایل نه چندان بزرگ می‌تواند بسیار کارساز باشد، نخستین قدم بکارگیری عناصر ابتدایی برای دکوراسیون است.

فرش در راهرو
از آنجا که راهروها معمولاً به عنوان یک گذرگاه در خانه یا به عنوان مکانی برای گذاشتن اشیای خیس مانند بارانی، چتر یا کفش در روزهای بارانی استفاده می‌شود، به ندرت فرش می‌شود. اکثر مردم بر این باورند که فرش کردن راهروها هدر دادن پول است زیرا اغلب کثیف می‌شود و نگهداری از آنها سخت است. برای اینکه به دالان عریض و طویل راهرو با درهای عریض در دو طرف جلوه سلطنتی‌ ببخشید، بسته به فضای راهرو، از یک کمد چوبی عتیقه و نیمکت بلند حکاکی شده استفاده کنید. قرار دادن دو فرش بلند با رنگ مشابه روی زمین، تقارن رنگ را حفظ می‌کند.

جاکفشی در راهرو
راهروی ورودی بهترین مکان برای نگهداری جا کفشی و جلوگیری از ورود کفش‌های کثیف به داخل خانه است. برخی از افراد ترجیح می‌‌دهند قفسه‌های کفشی با سوراخ‌های باز داشته باشند، زیرا نگهداری و برداشتن کفش‌ها آسان است و همچنین می‌‌توان اندازه‌های مکعب متفاوتی برای قرار دادن انواع مختلف کفش داشت. این شکل از جاکفشی تضمین می‌کند که همواره هر عضو خانه کفش‌های خود را در جاکفشی بگذارد و راهرو همیشه مرتب و تمیز بماند. برای درآوردن و پوشیدن کفش‌های بنددار و سگک‌دار، همیشه باید به دنبال صندلی یا نیمکتی برای نشستن بود که در صبح‌های شلوغ وقت گرانبها را می‌گیرد. قرار دادن این نیمکت در مسیر راهرو چاره کار است.

راهروهایی با قفسه کتاب
راهروهای بن‌بست یا بین اتاق خواب‌ها، بهترین مکان برای نصب قفسه‌های کتاب است که می‌تواند داخل دیوارها قرار داده شود. از آنجا که این مکان‌ها باریک‌اند، قفسه‌های کتاب باید باز باشد تا رفت و آمد آسان فراهم شود. ردیف‌های دوقلو از قفسه‌های کتاب در راهروی عریض و طویل می‌تواند تعداد زیادی کتاب را برای کل خانواده در خود جای دهد. اگر فضای اتاق فرزندتان کم است، می‌توان قفسه‌های بلند را برای کتاب‌های مدرسه و مجموعه کتاب‌های داستان کودکان در نظر گرفت. درنظر گرفتن چراغ‌های بالای سر برای یافتن کتاب و نگهداری کتابخانه مهم است. هنگام طراحی کتابخانه دیواری توکار در راهرو، مطمئن شوید که هر قفسه هم تراز سطح دیوار است تا از صدمات ناشی از بیرون آمدن لبه‌ها جلوگیری شود.

تزیین با قاب
قاب‌های عکس برای آویزان کردن بالای شومینه مناسب است، اما برخی از خانواده‌ها ترجیح می‌‌دهند آنها را خصوصی نگه دارند و در این زمان است که راهروها به مکان‌هایی برای نمایش عکس‌های خانوادگی تبدیل می‌‌شود. راهروهای طولانی می‌تواند مکان‌های ایده‌آلی برای نگهداری قاب‌های کوچک و بزرگ از خاطرات خانوادگی، مناظر باشکوه یا حتی عکس حیوانات خانگی محبوب باشد. استفاده از مجموعه‌ای ترکیبی از عکس‌های کوچک و بزرگ با قاب طلایی، جذابیت مجسمه‌های سنتی کوچک در قفسه کتاب را افزایش می‌دهد. اما هنگام آویزان کردن قاب‌ها در راهرو باید در نظر داشت که این مناطق عموماً دارای نور خورشید و هوای تازه کمی است که احتمال رطوبت را در آنها افزایش می‌دهد و می‌تواند منجر به تخریب تدریجی عکس‌ها و قاب‌ها شود. برای جلوگیری از رطوبت در راهروهای طولانی، استفاده از یک نورگیر بلند مفید است. یک راه دیگر برای مقابله با رطوبت، استفاده از بتن و چوب است که تمایل زیادی به جذب رطوبت دارد و می‌توان دیوار را از جنس ماسه سنگ ساخت تا خشک بماند.

لامپ‌های راهرو
از قدیم‌الایام دالان‌های طولانی در قلعه‌ها، کاخ‌ها و خانه‌های حومه شهر با چراغ‌های تعبیه شده در دیوارها روشن می‌شد و راهروها هم از این قاعده مستثنی نبود. بهتر است رنگ لامپ‌ها را با رنگ راهروی خود هماهنگ کنید. گاهی اوقات استفاده از لوسترهای شیک می‌تواند فضای راهرو را روشن کند و زیبایی خاصی به دالان راهروها ببخشد. استفاده هوشمندانه یک قاب عکس سبب می‌شود قاب بزرگ‌تر شبیه یک آلبوم به نظر برسد. قرار دادن میزهای نیمه در راهروها و آینه‌های بزرگ با اندازه و شکل‌های دایره‌ای و مستطیل فضا را بزرگ‌تر نشان می‌دهد.

با آینه همه جا را روشن کن
فقط به این دلیل که راهروها مناطق تاریکی هستند و نورمستقیم کمی دارند، نباید تصور کرد که راهرو باید تاریک و کسل‌کننده باشد. دیوارهای رنگ روشن و مبلمان با رنگ روشن می‌تواند حتی کسل‌‌کننده‌ترین راهروها را نیز جذاب کند تا زندگی‌پذیر و شاد به نظر برسند. پوشش تازه‌ای از رنگ آبی روشن و سفید، هوای سرزندگی را به راهرو می‌بخشد. قرار دادن قاب آینه‌های دایره‌ای بزرگ کنتراست زیبایی به دیوارهای آبی می‌‌دهد. با این روش حتی می‌توان قبل از خروج از خانه برای نگاه کردن به خود از آینه استفاده کرد.

کاغذ دیواری در راهرو
قراردادن مجسمه‌هایی در راهروی ورودی خانه، می‌تواند چشم را به خود خیره کند. انتخاب این مجسمه‌ها اگر هوشیارانه صورت گیرد، جلوه‌ای دوچندان ایجاد می‌کند. برای دیزاین راهرو، دقت و خلاقیت داشته باشید. انتخاب کاغذ دیواری برای راهروهای مربعی، گزینه‌ای خوب است. این شکل از طراحی کاغذ دیواری کنتراست قابل توجهی را با آینه قاب نقره‌ای روی دیوار ارائه می‌دهد، اگرچه در یک سمفونی کامل با نیمکت بالشتکی خاکستری است. درضمن می‌توان همه کفش‌های اعضای خانواده را در کمد دیواری آن نگه داشت. با استفاده از شمعدان، مجسمه‌های کوچک، تابلوهای نقاشی بر دیوار راهرو، گلدان‌هایی در ابعاد متفاوت و آینه‌های بزرگ و کوچک به راحتی می‌توانید راهرو خانه‌تان را تبدیل به مکانی لوکس کنید.

جستجو
آرشیو تاریخی