با رونمایی از تندیس سعدی، بزرگترین مجسمه برنزی پایتخت؛

سعدی به خیابان سعدی آمد

مجسمه برنزی سعدی ساخته دهقان محمدی، هنرمند مجسمه‌ساز صبح روز دوشنبه ١١ اردیبهشت با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران، شماری از اعضای این شورا و جمعی از مسئولان فرهنگی و هنری، مدیریت شهری، در تهران، تقاطع خیابان انقلاب و سعدی رونمایی شد.
به گزارش ایرنا، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم رونمایی از بزرگ‌ترین مجسمه برنزی پایتخت گفت: توجه به مفاخر و مشاهیر ایرانی رویکرد بسیار جدی در مجموعه دولت و بخش‌های مختلف نظام است. تلاش می‌کنیم این گنجینه‌های ارزشمند و داشته‌های غنی فرهنگی را بیش از گذشته به نسل جوان کشور معرفی کنیم.محمدمهدی اسماعیلی، سعدی را از بزرگ‌ترین معماران فرهنگ و هویت ایرانی و اسلامی و زبان فارسی توصیف کرد و افزود: در همین چهارچوب در راستای پاسداشت مشاهیر ایران، بزودی از مجسمه حکیم نظامی در میدان ونک تهران رونمایی خواهد شد که یکی از مفاخر بزرگ ایران زمین است. همچنین در تهران و سایر استان‌های کشور آثار و نمادهای هنری از این مفاخر ساخته، نصب و رونمایی می‌شود.
دهقان محمدی، طراح و سازنده مجسمه سعدی توضیح داد: این مجسمه از برنز ساخته شده و ارتفاع آن ۳ متر و ۲۰ سانتی‌متر است که با احتساب پایه ۴متری ارتفاع آن از کف خیابان به ۷،۲ متر می‌رسد. برای طراحی و ساخت آن از روش ریخته‌گری مومی استفاده شده که حدود یکسال و نیم زمان برده است.
او که طراح مجسمه دکتر قریب (نصب در بلوار کشاورز) نیز است، افزود: این طرح، سعدی را در حال حرکت نشان می‌دهد، زیرا او همیشه در حال سفر بوده است.
جستجو
آرشیو تاریخی