نگاهی به شرایط بسکتبالیست‌ها در آستانه جام جهانی

کار سخت برای کسب سهمیه

امیررضا همایون
خبر‌نگار

 


مراسم قرعه کشی جام جهانی بسکتبال 2023 روز شنبه هفته جاری به میزبانی مانیل پایتخت فیلیپین یکی از سه کشوری که میزبانی مسابقات را برعهده دارد، برگزار شد و 32 تیم حاضر در مسابقات رقبای خودشان را شناختند. تیم ملی کشورمان هم که با خوش شانسی و به علت عدم حضور استرالیا در ایران به مسابقات صعود کرده بود طبق قرعه کشی با تیم‌های ساحل عاج، برزیل و اسپانیا در گروه G مسابقات همگروه شد، گروهی که به مراتب دشوار‌تر از گروهی است که آسمان خراش‌های ایرانی در سال 2019 در آن حضور داشتند.

آخرین جدال با قهرمان جهان
اسپانیا تنها قرعه تکراری برای بسکتبال ایران است. تیمی که چهارسال پیش تیم کشورمان را باوجود نمایش مطلوب آسمان خراش‌ها شکست داد و در نهایت هم به بازی نهایی مسابقات صعود کرد و با پیروزی مقابل آرژانتین جام قهرمانی بسکتبال را به خانه برد. حالا و پس از گذشت چهارسال از آن روزها قرعه کشی بازهم ایران و اسپانیا را به یکدیگر رساند و طبق برنامه اعلام شده از سوی کمیته برگزاری رقابت‌ها تیم ملی کشورمان به مانند رقابت‌های سال 2019 در آخرین بازی خودش به مصاف اسپانیا خواهد رفت و باید دید باتوجه به پوست‌اندازی دوتیم ایران در این رقابت چه عملکردی از خودش به نمایش می‌گذارد و آیا می‌تواند عملکرد نسبتاً مطلوبی که سال 2019 مقابل ماتادور‌ها از خودش به نمایش گذاشت را تکرار کند یا خیر.

بسکتبالیست‌ها در انتظار تصمیم فدراسیون
بسکتبال ایران با پیروزی مقابل فیلیپین و شکست چین مقابل نیجریه در سال 2019 پس از 12 سال انتظار به سهمیه المپیک تابستانی رسید. تکرار سهمیه المپیک در این دوره جام جهانی باتوجه به شرایط نابسامان کادر فنی تیم ملی و همچنین قدرت دیگر رقبای آسیایی مانند چین کمی سخت است اما غیر ممکن نیست. نکته مهم اینکه چین پس از یک دوره ناکامی در کسب سهمیه المپیک در این دوره با تمام قدرت برای جبران به مسابقات بیاید. به هرحال اگر بسکتبال ایران می‌خواهد این دوره هم با سهمیه المپیک از جام جهانی بازگردد باید تکلیف کادرفنی تیم ملی را هرچه زودتر مشخص کند و آنها هم با یک برنامه‌ریزی مدون اردوهای آماده‌سازی را آغاز کنند در غیراین صورت کار برای کسب سهمیه بسیار سخت می‌شود.

جستجو
آرشیو تاریخی