آسیب ارتباطات در فضای مجازی بر زندگی زوجین

امروزه با توجه به گستردگی دنیای مجازی امکان اینکه زوجین یکدیگر را در این فضا کنترل کنند میسر نیست و البته از اساس هم قرار نیست همسران یکدیگر را کنترل کنند بلکه افراد باید آگاهانه تصمیم بگیرند تا رفتارهایی که به رابطه مشترک صدمه می‌زند را انجام ندهند. زوجین باید ارتباطات خود در فضای مجازی را ضمن رعایت چهارچوب‌های اخلاقی پیش ببرند. زن و شوهر ملزم به رعایت خط قرمزهای اخلاقی در ارتباطات مجازی خود با دیگران و در بستر شبکه‌های اجتماعی مجازی هستند. دکتر محمد ابراهیم تکلو، روانشناس با بیان این مطالب به ایسنا گفت: زوجین نباید به خود و دیگری اجازه دهند که در فضای مجازی وارد ارتباطاتی خارج از زندگی زناشویی شوند، وقتی به فردی متعهد می‌شویم قاعدتاً باید برخی آزادی عمل‌های قبل از ازدواج خود بویژه رفتارهایی که با اصول زندگی زناشویی مغایرت دارد را محدود کنیم. در شرایط طبیعی و عادی هر رفتاری که خارج از چهارچوب و تعهد زندگی زناشویی انجام شود و زن یا شوهر بداند اگر همسر از این رفتار مطلع شود ناراحت خواهد شد را می‌توان خیانت محسوب کرد.
شاید اغلب افراد برقراری رابطه جنسی با دیگری را خیانت بدانند؛ اما خیانت انواع متفاوتی از جمله خیانت عاطفی و احساسی دارد. گاهی رابطه جنسی بین افراد برقرار نشده اما از نظر عاطفی به یکدیگر حس دارند و وابسته شده‌اند.
زوجین باید از ارسال هر نوع پیامی که اگر همسرشان از محتوای آن مطلع شود ناراحت خواهد شد، پرهیز کنند. مگر اینکه آن پیام در راستای یک کار علمی و دانشگاهی و در حیطه کاری و شغلی ارسال شده باشد که نباید جنبه احساسی، عاطفی و جنسی داشته باشد و در آن صورت منعی وجود ندارد. البته تأکید می‌کنم این توضیحات برای شرایط عادی و طبیعی صدق می‌کند. گاهی همسران دچار سوء ظن و شک هستند.
گاهی نیز شاید افراد بدون قصد و نیتی با شخصی گفت‌و‌گو کنند اما طرف مقابل قصد و نیت برقراری ارتباط خارج از زندگی زناشویی را دارد.
با این حال در برخی موارد همسر تحت هیچ شرایطی زیر بار نمی‌رود که این رفتار او اشتباه بوده و معتقد است این گفت‌و‌گوها در فضای مجازی به زندگی مشترک آسیبی وارد نمی‌کند. در این شرایط زوجین ابتدا باید از مشاور برای شفاف‌سازی کمک گرفته و سپس تصمیم بگیرند که می‌توانند به این زندگی ادامه دهند.
جستجو
آرشیو تاریخی