ویژه نامه پلاس۸۱۷۰ - ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران - ویژه نامه پلاس۸۱۷۰ - ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۸

حتی «خانه» هم ارگانیکش خوبه!

طبیعت را به خانه دعوت‌کنید


 آرزو کیهان/ هیچ چیز ارگانیک‌تر از خانه‌ای نیست که به‌صورت بی‌عیب و نقص با محیط خود ترکیب و با آن سازگار شود. این خانه‌های شگفت‌انگیز در کنار عناصر طبیعی، همانند کوه، صخره یا درخت ساخته می‌شوند. ما می‌توانیم با طبیعت کنار بیاییم  یا اینکه در برابرش بایستیم. البته گاهی اوقات راه سومی هم وجود دارد: معماران تصمیم می‌گیرند به جای قطع درختان برای ساختمان سازی، درختان را به‌عنوان بخشی از سازه موجود با پروژه‌شان ترکیب کنند. همه می‌دانیم قطع درختان جنگل، چه تأثیرات زیست محیطی مخربی برجا خواهد گذاشت. قطع درختان باعث گرم شدن بیشتر زمین می‌شود و در چرخه آب نیز تأثیرگذار است، زیرا باعث کاهش آب موجود در خاک و هوا می‌شود و در نهایت کاهش تنوع زیستی را به‌دنبال خواهد داشت. خانه درختی یا دژ درختی، سکو یا ساختمانی است که در اطراف، کنار یا در میان تنه یا شاخه‌های یک یا چند درخت بالغ در بالای سطح زمین ساخته می‌شود. هستند طراحانی که برای ساخت سازه‌ها وخانه‌هایی در اطراف درختان، آنها را قطع نمی‌کنند. اینگونه خانه‌ها نه تنها با محیط زیست سازگارند بلکه به حفظ محیط زیست هم کمک شایانی می‌کنند. از خانه‌های درختی می‌توان برای تفریح، فضای کار، سکونت و پاتوق استفاده کرد. اما سازه‌ها و کلبه‌های مدرن با درختانی در دل خانه، نمادی از تأثیرگذاری طبیعت در دیزاین خانه به شمار می‌روند و بسیار شیک و مدرن اند. طراحان و معماران اینگونه خانه‌ها، علاوه بر حفظ درختان موجود و ترکیب آنها با سازه، به عنصر سادگی هم توجه ویژه‌ای دارند.

در دیزاین داخلی اینگونه خانه‌ها به‌دلیل وجود فضایی سبز و تازه، اکسیژن بیشتری وجود دارد و ساکنان خانه از حضور گیاهان سرسبز در دل خانه لذت می‌برند. در چنین فضایی استفاده از مبلمان شیک روز به رنگ‌های کرم، بژ و طیف قهوه‌ای می‌تواند زیبایی و جلوه بیشتری به دکوراسیون خانه بدهد. سازندگان و طراحان این سازه‌ها می‌دانند که باید از قرار دادن ابزار و وسایل (آکسسوار) زیاد در این فضاها اجتناب کنند، چرا که حضور یک‌ تنه طبیعی درخت با شاخ و برگ‌هایش، تازگی و زیبایی کافی را به محیط اطراف می‌دهد و فضایی آرامش بخش برای ساکنان ایجاد می‌کند. در چنین فضایی قرار دادن مبلمان راحتی در اتاق نشیمن به همراه کوسن‌های رنگی کافی به نظر می‌رسد و نیازی به وسایل لوکس دیگری نخواهد بود.
 
دو نوع سازه: خانه‌های درختی، کلبه‌های مدرن
از آنجا که این روزها سطح آگاهی و علاقه مردم به حفظ محیط زیست افزایش یافته است، هنگام طراحی و ساخت یک سازه به شرایط زیست محیطی اهمیت می‌دهند. بنابراین تعداد ساختمان‌های زیبایی که به دور تنه درختان موجود در سازه، ساخته می‌شوند و نیز شمار معمارانی که تمام تلاششان را به کار می‌گیرند تا مانع از قطع درختان شوند رو به افزایش است. البته این خانه‌های مدرن و زیبا و سازگار با محیط زیست، با کلبه‌های درختی که بر بالای یک درخت ساخته می‌شوند، متفاوتند و اغلب برای سکونت بلندمدت ساخته می‌شوند. معماران دوستدار محیط زیست برای طراحی اینگونه ساختمان‌ها، با توجه به فضای اطراف درخت و در نظر گرفتن شرایط درخت، آن را در محیط‌های مختلف خانه، اغلب در نشیمن و یا حیاط خلوت سازه قرار می‌دهند و اطراف درخت را به شکل زیبایی طراحی می‌کنند. گویی تکه‌ای از طبیعت را به خانه آورده‌اند. زندگی در این خانه‌ها احساس سرسبزی و هماهنگی با طبیعت را به ساکنان آن می‌دهد. زندگی در چنین سازه هایی، به مراتب آرامش بخش‌تر از دیگر ساختمان‌هاست. روز به روز بر تعداد طرفداران این سازه‌های زیبا و همنشین با محیط زیست و طبیعت افزوده می‌شود، به طوری که علاوه بر معماران خانه‌های مسکونی، سازندگان استراحتگاه‌ها و هتل‌ها نیز به این گرایش پیوسته‌اند.

جستجو
آرشیو تاریخی