درددل‌های هنرمندی که هنرش قدمتی چند هزارساله دارد

جوانان، کار مجازی را به قلمزنی ترجیح می‌دهند

یک استاد قلمزنی می‌گوید آثارش در قهوه‌خانه‌ها و عتیقه‌فروشی‌ها با چندبرابر قیمت و گاه به‌عنوان جنس عتیقه به فروش می‌رسد.
احمد مقدسی، هنرمندی که در سال ۱۳۹۲ به پاس هنر قلمزنی‌اش مفتخر به کسب نشان ملی شده است، در گفت‌وگو با ایلنا
اظهار می‌کند: قلمزنی کار سختی است؛ آنقدر سخت که دیگر جوانان رغبتی برای انجام آن نشان نمی‌دهند. هرچند ممکن است دوست داشته باشند و بیایند تا چگونگی کار را بیاموزند اما وقتی وارد کار می‌شوند، سختی‌ها به اندازه‌ای‌ است که میلِ ادامه راه را از آنها می‌گیرد.
وی ادامه می‌دهد: جوانان، این روزها ترجیح می‌دهند با در دست گرفتن موبایل و زدن چند دکمه به خرید و فروش سهام و کوین‌ها … بپردازند و پول‌های هنگفت به جیب بزنند. این درحالی است که به ثمر رسیدن یک اثر قلمزنی حداقل یک هفته زمان می‌برد و در نهایت چند میلیون تومان به فروش می‌رسد.
مقدسی می‌افزاید: ممکن است
مواد اولیه و تهیه یک ظرف مسی کوچک حدود ۲ میلیون تومان تمام شود اما در نهایت بعد از یک هفته یا 10 روز آنچه حاصل می‌شود بیش از ۷ تا ۱۰ میلیون تومان فروخته می‌شود. او می‌گوید: وقتی ظرف را در دست می‌گیرم طرح و نقشی که باید روی آن تصویر شود جلوی چشمم ظاهر می‌شود. قلم و چکش به دست می‌گیرم و با ضربه، آنچه که باید را نقش می‌کنم.
این هنرمند درباره جذب مخاطب و فروش آثارش بیان‌می‌کند: علاوه بر مشتریان ایرانی و گردشگرانی که از شهرهای مختلف برای خرید آثارم می‌آیند، مشتریان خارجی نیز دارم. اروپاییان از این آثار خوششان می‌آید بخصوص توریست‌های چینی و عرب‌ها تمایل زیادی برای خرید قلمزنی‌ دارند و حتی قیمت را نیز به دلار پرداخت می‌کنند. البته حضور در نمایشگاه‌های صنایع دستی نیز تأثیر بسزایی در معرفی این هنر و جذب مخاطب دارد.
جستجو
آرشیو تاریخی