پاسداشت هنر متعهد

پس از شهادت هنرمند متعهد و بسیجی، شهید سید مرتضی آوینی در روز بیستم فروردین سال 1372، با پیشنهاد شاعران، نویسندگان و هنرمندان حوزه هنری به مقام معظم رهبری، این روز به‌عنوان «روز هنر انقلاب اسلامی» و 20 تا 27 فروردین نیز به‌عنوان هفته هنر انقلاب نام‌گذاری شد.

 هر ساله روز بیستم فروردین ماه که در تقویم ایران به‌عنوان سالروز شهادت سید شهیدان اهل قلم‌، سیدمرتضی آوینی و با نام روز هنر انقلاب اسلامی نام‌گذاری شده، سرآغازی برای گرامیداشت هفته هنر انقلاب اسلامی می‌شود؛ هفته‌ای که در آن برنامه‌های متنوع و متعددی برای گرامیداشت یاد و خاطره این شهید هنرمند و پاسداشت خدمات ارزنده او در عرصه‌های گوناگون برگزار می‌شود.
به مناسبت هفته هنر انقلاب اسلامی، مراکز استانی حوزه هنری برنامه‌های مختلفی اعم از دیدار با ائمه جمعه، تکریم خانواده شهدا، دیدار با هنرمندان شهدا، غبارروبی مزار شهدا، برگزاری نمایشگاه آثار تجسمی، برگزاری تئاتر خیابانی و... را اجرا کردند. در این میان حوزه هنری استان البرز برنامه‌های هفته هنر انقلاب را با حضور در منزل شهید مدافع امنیت سید روح‌الله عجمیان، آغاز کرد. در این دیدار ضمن حضور مدیران و کارکنان حوزه هنری استان البرز، برخی از هنرمندان این استان نیز حاضر بودند.
 


تقویت هویت عشایری، راه مقابله با آسیب‌های اجتماعی است
حوزه هنری استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در ادامه هفته هنر انقلاب اسلامی، جشنواره رسانه‌ای زناره را به پایان رساند و اختتامیه آن را با معرفی برگزیدگان برگزار کرد. این جشنواره در موضوعات آداب، سنن و فرهنگ عشایر، نقش عشایر در دفاع و امنیت، ایثار و شهادت، فرهنگ شاهنامه‌خوانی، حماسه پروری بر بستر شاهنامه و پیوند فرهنگ شاهنامه خوانی و عشایر اجرایی و برگزار شد.
محمد شریف اسلامی رئیس حوزه هنری این استان در مورد این جشنواره گفت: با توجه به بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با دست‌اندرکاران کنگره شهدای جامعه عشایری کشور و تأکید معظم له بر نقش عشایر در طول قرن‌های گذشته، حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد این جشنواره را با محوریت فرهنگ و زیست بوم عشایر برگزار کرد.
«اسلامی» به رشادت‌های عشایر در دوران دفاع مقدس اشاره و بیان کرد: عشایر با تکیه بر فرهنگ و روح حماسه که در آنها وجود دارد، حماسه‌آفرینی‌های فراوان داشته و تقویت این مهم نیز در سطوح گسترده‌تر به انسجام ملی کمک می‌کند.
وی با اشاره به بکارگیری پتانسیل‌های هویت بومی خاطرنشان کرد: تقویت هویت عشایری راه مقابله با آسیب‌های اجتماعی است.
رئیس حوزه هنری استان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه گفت: امید است در سال جدید نیز بتوانیم با محوریت تبیین فرهنگ عشایر برنامه‌های اینچنینی داشته باشیم.

 

هنر به‌دنبال تأثیر عمیق زمان‌مند بر ضمیر ناخودآگاه مخاطب است
حوزه هنری استان البرز نیز به مناسبت هفته هنر انقلاب اولین نشست هنرخانه را برگزار کرد. اولین نشست هنرخانه استان البرز با موضع نقش و کارکرد هنر‌ و‌ رسانه در شکل‌گیری سبک زندگی دوره معاصر در حوزه هنری استان البرز برگزار شد.
میثم مهدیار دانش‌آموخته دکترای جامعه‌شناسی استاد مدعو این جلسه بود. وی در این نشست ضمن ارائه تحلیلی از وضعیت کنونی سبک زندگی و رسانه در کشور اظهار داشت: از سال‌های پیش از انقلاب اسلامی، مقابله با مادی‌گری در ایران با ورود برخی از اندیشمندان به این موضوع آغاز شد. وی اظهار داشت: مادی‌گری در سبک زندگی ایرانیان با نفوذ همه‌جانبه فرهنگ غربی رسمیت یافت. این استاد دانشگاه ادامه داد: در این میان انواع سبک‌های هنری نیز توانستند روزی له و روز دیگر علیه این اتفاق اجتماعی بروز و ظهور یابند.
وی ادامه داد: هنر بر خلاف رسانه که «تأثیرگذاری سریع در گستره وسیع» را دنبال می‌کرد در پی آن بود تا با «تأثیر عمیق زمان‌مند بر ضمیر ناخودآگاه مخاطب» حکمرانی کند.
 مهدیار اضافه کرد: امروزه نیز همین «کارکرد» برای هنر و رسانه متصور است. خطای بزرگ و مشهود متوجه مسأله‌های فرهنگی معاصر نیز غفلت از همین نقش و کارکرد مهم است.
 معاون پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در ادامه اظهار داشت: اشتباه گرفتن کارکرد هنر با رسانه و بالعکس موجب شده تا شمار زیادی از مضامین ماندگار و ارزشمند در میان اقشار جامعه یا پس زده شود یا به‌صورت سطحی مورد پذیرش قرار گیرد و به همین نسبت تجربه زیسته و سبک حیات ایشان را نیز مرهون و مفتون خویش سازد.
 میثم مهدیار گفت: خطای دیگر متوجه فضای علمی و فرهنگی معاصر بوده و همانا التفات تام اصحاب خرد و حاکمیت به سوی اثبات علمی مضامین عالی و تعمیم آن به جامعه است در حالی که این ممکن است یک راه باشد و راه دیگر «بهره‌مندی از زبان هنر» - به‌عنوان امری مؤثر بر ناخودآگاه افراد - برای جهت‌دهی و پذیرش عمومی هنجارهای والاست.
 لازم به توضیح است این نشست به‌صورت حضوری و وبیناری برگزار شد که جمعی از نویسندگان و پژوهشگران استان البرز در حوزه فرهنگ و رسانه نیز حضور داشتند. دبیری علمی این جلسه بر عهده دکتر علیرضا کریمی از پژوهشگران حوزه هنری استان البرز بود.برنامه‌های دیگری از جمله اجرای نمایش‌های برگزیده تئاتر بچه‌های مسجد در نقاط مختلف کشور، نقد فیلم، نقد کتاب، برگزاری شب خاطره، اکران فیلم و مستندهای برگزیده و... نیز در ایام هفته هنر انقلاب اسلامی در مراکز استانی حوزه هنری برگزار شدند.

 

چهره سال هنر انقلاب در مراکز استانی حوزه هنری
با برگزاری هفته هنر انقلاب و تجلیل از چهره هنر انقلاب در حوزه هنری انقلاب اسلامی، مراکز استانی حوزه هنری نیز چهره سال هنر انقلاب در استان خود را انتخاب و معرفی کردند.
در این بین استان‌هایی مانند آذربایجان شرقی، سیستان و بلوچستان و چهارمحال و بختیاری برای انتخاب چهره سال هنر انقلاب در استان خود به جمع‌بندی نرسیدند و کسی را انتخاب نکردند.بسیاری از استان‌ها نیز برگزیدگان خود را انتخاب و معرفی کردند که در این بین فعالان حوزه تجسمی بیشترین سهم را در میان سایر هنرمندان داشتند.

جستجو
آرشیو تاریخی