ویژه نامه پلاس۸۱۶۹ - ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران - ویژه نامه پلاس۸۱۶۹ - ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۳

از امروز تا هشتم اردیبهشت، پایتخت گردشگری اکو میزبان وزرای گردشگری عضو این سازمان است

اردبیل و فرصتی که برای جذب گردشگران خارجی دارد

سعیده احسانی راد- در سومین نشست وزاری گردشگری کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی (اکو) در شهر خجند تاجیکستان در سال ۱۳۹۸، اردبیل به‌عنوان پایتخت گردشگری اکو در سال ۲۰۲۳ انتخاب شد. حالا نشست وزرای گردشگری کشورهای عضو اکو از ششم تا هشتم اردیبهشت در اردبیل برگزار می‌شود.

مدیر روابط عمومی اداره میراث فرهنگی اردبیل درباره دلایل انتخاب اردبیل به‌عنوان پایتخت گردشگری اکو در سال ۲۰۲۳ به خبرنگار «ایران» گفت: اردبیل به لحاظ جاذبه‌ها و آثار تاریخی جزو سه استان برتر کشور است. آرامگاه شیخ صفی‌الدین اردبیلی اثر ثبت جهانی شده مقصد گردشگری بخصوص برای دو کشور ترکیه و آذربایجان است؛ مرز مشترک و پایانه مرزی و گمرک باعث شده تا بیشترین گردشگران از آذربایجان با هدف گردشگری سلامت و درمان وارد ایران شوند و در کنار آن از جاذبه‌های گردشگری دیدن کنند. یاسر رعنایی افزود: مجموعه تاریخی شهریئری با 7 هزار سال قدمت و هزار و 160 اثر ثبت شده ملی از جمله ظرفیت‌های میراث و گردشگری اردبیل است. از نظر جذابیت‌های طبیعی، اردبیل تنها نقطه کشور است که تا شعاع 100 کیلومتری به جنگل، دریا، کوه، آب‌های گرم و دشت دسترسی دارد. از نظر تعداد مراکز اقامتی با 25 هزار تخت رسمی رتبه سوم را در کشور دارد. مجموع این جاذبه‌ها باعث شده اردبیل به‌عنوان پایتخت گردشگری اکو در سال ۲۰۲۳ انتخاب شود. قبل از اردبیل، ساری، ارزروم ترکیه و تاجیکستان پایتخت گردشگری سازمان اکو بوده است. بجز سفرای اکو، مقامات کشورهای حاشیه دریای سیاه و سفیر چین برای حضور در این نشست اعلام آمادگی کرده‌اند.
 برنامه‌های سفرای گردشگری کشورهای عضو اکو
رعنایی درباره برنامه‌هایی که برای سفرای گردشگری تدارک دیده شده است، گفت: از روز ششم اردیبهشت سفیران کشور‌های عضو اکو به همراه دیگر میهمانان بین‌المللی وارد استان اردبیل می‌شوند و روز‌های ششم و هفتم اردیبهشت برنامه‌های مختلفی در شهرستان اردبیل اجرا خواهد شد. صبح و بعدازظهر هفتم اردیبهشت نشست‌های تخصصی برگزار می‌شود و در کنار آن بازدید از چند ظرفیت گردشگری اردبیل پیش‌بینی شده است.
وی افزود: دهمین دوره جشنواره ملی و اولین دوره جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر شاهسون مغان با حضور سفرای کشور‌های عضو اکو ۷ و ۸ اردیبهشت ماه در شهر جعفرآباد مغان برگزار می‌شود. تا به حال 9 دوره جشنواره کوچ عشایر برگزار شده و کوچ عشایر به نام شهر اردبیل ثبت شده است. این جشنواره نمایی از کل زندگی عشایر را به نمایش می‌گذارد. بعد از کرونا امسال اولین بار است که جشنواره کوچ عشایر برگزار می‌شود.
 غذاهای سنتی اردبیل
رعنایی، پذیرایی از سفرا با غذاهای بومی و سنتی در جشنواره کوچ عشایر را از دیگر برنامه‌ها برشمرد و گفت: آش دوغ اردبیل، پیچاق قیمه ثبت ملی شده و از جمله غذاهای بومی و سنتی است. عسل و خامه (قیماق)، فتیر محلی، حلوای سیاه و خشیل (که با شیر و گندم درست می‌شود) ازجمله غذاهایی است که در جشنواره عشایر طبخ و پخته می‌شود.
 اردبیل؛ سرزمین چشمه‌های بهشتی
اردبیل با داشتن پیست‌های اسکی متعدد، پل‌های معلق و آب ‌گرم هایی با خاصیت‌های مختلف درمانی در سطح دنیا بی‌نظیر است و سرزمین چشمه‌های بهشتی نامیده می‌شود .
مدیر روابط عمومی اداره میراث فرهنگی و گردشگری اردبیل توسعه گردشگری سلامت را از دیگر نتایج نشست سران گردشگری اکو برشمرد و گفت: برند آبگرم از قدیم برای اردبیل بوده و تا الان حفظ شده است. در اردبیل 110 چشمه آبگرم و سرد معدنی وجود دارد و در سال‌های اخیر چند مرکز آب گرم معدنی مدرن تأسیس شده است.
وی به دیگر ظرفیت‌های گردشگری اردبیل اشاره کرد و افزود: اردبیل سه پل معلق دارد. طولانی‌ترین پل معلق در مشگین‌شهر و اولین پل شیشه‌ای در اردبیل ساخته شده است. برای گردشگری زمستانی سه تا پیست اسکی مدرن داریم که این سه پیست اسکی اردبیل را به مقصد گردشگری زمستانی تبدیل می‌کند.
رعنایی گفت: اگر در نشست وزرای گردشگری کشورهای عضو اکو قوی عمل کنیم، می‌توانیم از نظر فرهنگی، سیاسی و اقتصادی بیشترین ثمره را برداشت کنیم و با توجه به داشته‌های اردبیل، گردشگر خارجی جذب کنیم.

جستجو
آرشیو تاریخی