ویژه نامه پلاس۸۱۶۹ - ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران - ویژه نامه پلاس۸۱۶۹ - ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۱۰

تأثـــیر‌سفــر بر تـعامل فــــردی

چه چیزی‌در‌سفر‌ما را به سمت تغییر و بهبود سوق می‌دهد

آرزو کیهان/ سفر راهی منحصر به فرد، برای تعامل و رشد ذهن ماست، چرا که ما را در معرض تجربیاتی جدید قرار می‌دهد و ذهنمان را تازه می‌کند. هر سفر مانند یک کاوش جدید، چشم ما را به سبک زندگی متفاوت، فرهنگ یا زبان جدید باز می‌کند و تجربه‌ای دوست داشتنی است. پس از بازگشت از هر سفر، حس می‌کنیم نسخه‌ای جدید و بهبود یافته از خودمان هستیم، زیرا تجربه‌های نادیده، پنجره ذهن ما را به روی دانسته‌های جدید باز کرده است. سفر و جست‌و‌جوی محیط‌های ناآشنا، ملاقات با افراد جدید و تجربه هیجانات سفر، بی‌شک تغییراتی درونی و ملموس در اهالی سفر ایجاد می‌کنند. سفرهای متعدد، نه تنها توان ذهن را ارتقا می‌دهد بلکه آن را مستعد و پذیرای تغییر می‌کند. بخشی از جذابیت سفر، حاصل افزایش تعامل با افراد غریبه از فرهنگ‌های مختلف است. به عقیده کارشناسان، سفر معلم خوبی است و مزایای خاص خود را دارد. در طول سفر، ناخودآگاه مجبوریم چالش‌ها را به فرصت تبدیل کنیم، تغییرات چشمگیری در دیدگاهمان تجربه خواهیم کرد. سفر، تجربه جدیدی از نحوه ارتباط با آدم‌های جدید، بنابر این فرصتی برای افزایش مهارت‌های ارتباطی است. از تجربه‌های بزرگ سفر، قدرت تطبیق با تغییرات و مشکلات است که در زندگی عادی و روزمره به دست نمی‌آید. درک عمیق‌تری از فرهنگ‌ها، ارزش‌ها، مذاهب و شیوه‌های مختلف زندگی، آگاهی و اعتماد به نفس و حس استقلال مسافر را افزایش می‌دهد، که خانه راحتش را ترک کرده تا در مواجهه با پیشامدهای سفر، ثابت کند مرد میدان چالش‌هاست.

 

سفر بزرگترین معلم است

فرصت کاوش در یک مقصد جدید، مواجهه با فرهنگ جدید، چالش‌هایی را پیش می‌آورد که مغز ما قبلاً با آنها مواجه نشده بود. در این موقعیت مجبوریم با سرعت بیشتری خودمان را با یافته‌های جدید تطبیق دهیم. پس، یادگیری‌مان را افزایش می‌دهیم، با مردم محلی ارتباط برقرار می‌کنیم و احتمالاً مجبور می‌شویم زبان جدیدی بیاموزیم. سفر، یک شکل ناب از آموزش است. زیرا این توانایی منحصر به فرد را دارد که با جا به جا کردن مسافران از مناطق آسایش‌شان (خانه‌هایشان) و ارائه تجربه‌ای دست اول از ناشناخته‌ها، به آنها آموزش دهد. به هر حال، یکی از بهترین راه‌های طی کردن سریع یک دوره آموزشی، مسافرت رفتن است!

 

با دیگران تعامل داشته باشید

سعی کنید به جای تماشاگر بودن، تعامل داشته باشید. خود را برای دوست‌یابی در سفر آماده کنید! احتمالاً افرادی که ملاقات می‌کنید، تجربه‌ای معنادار یا منحصربه‌ فرد با شما به اشتراک می‌گذارند. این خاطرات همیشه به یاد ماندنی و شگفت‌انگیزند. تا جایی که می‌توانید لبخند بزنید و صمیمی‌تر و دوستانه‌تر رفتار کنید. گاهی یک لبخند کوچک، می‌تواند معجزه کند.

 

تجربه تغییر چشمگیر در دیدگاه

هیچ چیز بیشتر از سفر چشمانتان را به عظمت
جهانی که در آن زندگی می‌کنید، باز نمی‌کند. ترک گوشه کوچکی از دنیایی که به زندگی در آن عادت کرده‌اید، می‌تواند تجربه بسیار فروتنانه‌ای باشد. در این مسیر به سرعت خواهید دید که مشکلاتتان در مقایسه با مسائلی که سایر کشورها به طور روزانه با آن روبه‌رو هستند، چندان هم غیرقابل تحمل نیست. با همدلی به شوک فرهنگی که با آن مواجه می‌شوید توجه کنید، زیرا فرصتی برای ارزیابی مجدد ارزش‌هایی که سال‌ها ملکه ذهنتان شده‌اند، به دست آورده‌اید. خلاصه، سفر یعنی فرصتی برای بازنگری و تحول ذهن. وقتی می‌گویند سفر تغییرتان می‌دهد، شوخی نمی‌کنند!

 

سفر، به مفهوم تکامل و تغییر و رشد

زندگی بعضی‌ها یکنواخت است. یک طرز فکر ثابت دارند و هرگز دنبال تجربیات جدید نیستند. غافل از اینکه مهارت‌ها و هوش انسان‌ها با تلاش رشد می‌کند. کسانی هم هستند که فرصت‌های یادگیری برای گسترش استعدادهایشان را هرگز از دست نمی‌دهند. چالش‌ها را در آغوش می‌گیرند و شکست را به عنوان پله‌ای برای پیشرفت می‌بینند. تغییر مستقیماً با طرز فکر و رشد ذهنی مرتبط است، زیرا یادگیری برای سازگاری در یک محیط جدید، اجباری است. سفر، بخصوص سفر طولانی، مغز را برای سازگاری در حالتی شبیه آماده باش نگه می‌دارد. جهان بسرعت در حال تغییر است، پس ما نمی‌توانیم از تغییرات پرشتاب آن جا بمانیم.

 

سفر: تبدیل چالش‌ها به فرصت‌ها

سفر کار ساده‌ای نیست! مواجهه مسافر با امکانات حمل و نقل عمومی، آداب و رسوم و زبان ناآشنا در یک مقصد جدید، همیشه استرس‌زا و دشوار است. تجربه بسیاری از همین چالش‌های جدید، آموزنده و ارزشمند است. غلبه بر این چالش‌ها، موجب افزایش اعتماد به نفس می‌شود و به ما ثابت می‌کند حتی بیشتر از آنچه فکر می‌کردیم، توانایی ایستادن در برابر سختی‌ها را داریم. سازگاری، استقامت و زنده ماندن تحت فشار در طبیعت انسان نهفته است. مغز دائماً در حال آموزش است که راه‌های بهتری برای حل مشکلات کشف کند. به همین دلیل، از هر سفری که برمی گردیم حس می‌کنیم خلاق‌تر و نترس‌تر شده‌ایم.

 

بهبود ارتباطات،
هم با خودتان
هم با دیگران

سفر به یک کشور جدید، می‌تواند دلهره آور باشد. ابتدا کمی احساس انزوا و تنهایی می‌کنید، اما به تجربه ماجراجویی جدیدش می‌ارزد. تبادل و تعامل با مردم محلی در شرایط ناآشنا و یا خیابان‌ها و رستوران‌های پرجنب ‌وجوش، راهی عالی و جالب برای کسب مهارت‌های جدید است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی