ویژه نامه پلاس۸۱۶۷ - ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران - ویژه نامه پلاس۸۱۶۷ - ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۹

نکاتی برای عکاسی حرفه‌ای در ساحل

حـــــرفــــه‌ای عکــس بگیرید

راضیه خوئینی‌/ با دانستن این 6 نکته تخصصی درباره عکاسی در کنار دریا، می‌توانید عکس‌هایی حرفه‌ای از مناظر و پرتره‌ ثبت کنید و در عین حال تمام زیبایی‌های ساحل را هم در عکس‌هایتان بگنجانید. با عکس‌های حرفه‌ای‌تر، خاطرات زیباتر ثبت می‌شود.

نکات کلی عکاسی در ساحل
ساحل دریا، با تابش نور خورشید روی ماسه‌ها و چهره‌های شاد و درخشان آدم‌ها، مکانی فوق‌العاده برای عکاسی است که علاوه بر هیجان، دشواری‌‌ها و نکات خاص خود را دارد. نور شدید و فضای گسترده، حتی کار عکاسان باتجربه را در این محیط دشوار می‌کند؛ اما با کمی تمرین و به کارگیری ترفندهایی، عکس‌های فوق‌العاده‌ای در ساحل خواهید گرفت.

انتخاب زاویه‌ها درعکاسی کنار ساحل
خیلی مهم است
غیر از زوایای تکراری و بسته، امکانات زیاد دیگری هم در اختیار شما هست. می‌توانید دوربین خود را روی سطح زمین قرار دهید، یا هنگام غواصی، با قرار گرفتن کامل در بالای سوژه عکاسی کنید. رنگ‌های متعدد مانند چترهای آفتابی رنگارنگ عکس‌هایتان را دیدنی‌تر می‌کند.

یافتن بهترین نقطه دید
مدل عکس گرفتن معمولی و تکراری، یعنی ایستاده، روبه روی سوژه را فراموش کنید. اگر جایگاه و نقطه دیدتان را تغییر دهید، حس تفاوت بیشتری به عکس‌های خود می‌افزایید. مثلاً روی زمین دراز بکشید و از سوژه‌ای در آسمان عکس بگیرید.

زاویه هم سطح با چشم‌های سوژه
اگر هم‌سطح چشم‌های سوژه عکس بگیرید، نتیجه، بهتر خواهد بود. این تکنیک برای عکاسی از انسان ساده است؛ اما درباره گربه یا گل و گیاه، از دراز کشیدن روی زمین ابا نکنید. اگر سوژه شما کودک است، زانو بزنید یا روی صندلی بنشینید تا هم سطح او شوید، در این صورت عکس با کیفیت‌تری خواهید گرفت.

 ایجاد ارتفاع
با تغییر زاویه دید، می‌توانید درک بیننده عکس را از ابعاد و طول سوژه تغییر دهید. به عنوان مثال، اگر به یک برج نزدیک شوید و در حالت «پرتره» از آن عکس بگیرید، بسیار بزرگتر به نظر می‌رسد. با گرفتن عکس‌های خود از زاویه پایین، در عکس‌ها ارتفاع ایجاد ‌کنید. مثلاً در حالت ایستاده یا حتی نشسته، از نمای بلند یک برج عکس بگیرید!

کمی تحرک داشته باشید
چگونه یک سوژه را در عکس بزرگتر نشان دهیم؟ به زمین نزدیک شوید! بنشینید، حتی دراز بکشید. می‌توانید دوربین خود را روی زمین بگذارید. در چنین موقعیتی، دوربین، تمام جزئیات صحنه را ثبت می‌کند. همچنین اشیایی که به این روش از آنها عکس گرفته می‌شود معمولاً بزرگتر به نظر می‌رسند.
از این ترفند بویژه در راهنمای سفر استفاده می‌شود تا اتاق‌ها، لابی و استخرهتل را بزرگتر از آنچه هست نشان بدهند!
 
 جای سوژه را تغییر دهید
هر چقدرعکاسی از یک شیء «بی حرکت» مثل درخت سخت‌تر است، وقتی سوژه یک شخص است، می‌توانید از او بخواهید که جا به جا شود. به جای رها کردن سوژه در وسط تصویر، با جا به جایی سوژه از مرکز عکس، نتایج بهتری می‌گیرید. این تکنیک، قانون یک سوم نامیده می‌شود؛ یعنی عکس خود را با 2 خط فرضی افقی و عمودی به 3 قسمت تقسیم ‌کنید. سوژه اصلی باید درمیان محل تلاقی افقی و عمودی یکی از 4 خط قرار گیرد تا بهتر به چشم بیاید.

ساعات طلایی عکاسی ساحلی
چه ساعت‌هایی از روز برای عکاسی طلایی است؟ یک ساعت پس از طلوع یا یک ساعت قبل از غروب خورشید، ساعات طلایی عکاسی است. این ساعات به لطف نور دلپذیری که سایه‌هایی زیبا می‌سازد، بهترین زمان برای علاقه‌مندان به عکاسی در ساحل است. رنگ گرم نور در این ساعات، گرفتن عکس‌هایی با نور پس زمینه و ایجاد سایه‌های زیبا را امکان پذیرمی کند.

ایجاد عمق در ساحل
عکس‌هایی که عمق بیشتری نشان می‌دهند، بسیار جذاب‌ترند. فقط از دریا و افق عکاسی نکنید. وسایل شنا، اسباب بازی‌های ساحلی یا چترها را اگر در پیش زمینه عکس قرار دهید، عمق بیشتری به عکس‌هایتان خواهید بخشید. برای ایجاد جلوه‌های نوری زیبا، سوژه خود را رو به اشعه‌های خورشید قرار دهید، تا اطرافش بدرخشد. اجازه ندهید دوربین به طور خودکار روی گزینه خورشید، فوکوس کند. پس با انتخاب تنظیمات دستی، روی سوژه فوکس کنید. با رعایت این نکات عکس‌هایی هنری، درست مثل یک عکاس حرفه‌ای خواهید گرفت.

استفاده از فلاش برای پرتره‌های ساحلی
اواسط روز، وقتی خورشید در بالاترین حد روشنایی و گرما می‌تابد، استفاده از فلاش دوربین برای محدود کردن سایه‌های زیر چشم سوژه‌ها کاربردی است. این کار باعث ملایم شدن سایه‌های زیر چشم و خطوط صورت می‌شود.

توجه به خط افق مهم است
اگر می‌خواهید عکس‌های بدفرم یا ناقص نگیرید، خط افق را دنبال کنید. خط افق را همیشه در یک سوم بالایی تصویر در نظر بگیرید. برای حفظ درست خط افق، آن را موازی با خط بالا یا پایین قاب ویزور(منظره یاب یا چشمی دوربین) قرار دهید. اگر بتوانید به بقیه عناصر داخل کادر، مثل خطوط افقی و عمودی سوژه، دقت کنید، انتظارات‌تان از عکاسی حرفه‌ای ساحلی، برآورده شود.

جستجو
آرشیو تاریخی