ویژه نامه پلاس۸۱۶۷ - ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران - ویژه نامه پلاس۸۱۶۷ - ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۷

گردشگری کشاورزی

این سبک از بازدید آموزش محور بوده و علاوه بر آموزش می‌تواند تعاملی میان توریست‌ها و صاحبان خطوط تولید محصولات کشاورزی و دامداری برقرار کند. این نوع از گردشگری زیرمجموعه گردشگری روستایی است

آرزو کیهان- مترجم / گردشگری کشاورزی شکلی از توریسم است که تولید و یا فرآوری کشاورزی را با گردشگری پیوند می‌‌دهد تا بازدیدکنندگان را به یک مزرعه یا سایر مشاغل کشاورزی، به منظور سرگرمی یا آموزش جذب کند.آیا تا به حال درباره گردشگری کشاورزی چیزی شنیده‌اید؟ دقیقاً چه معنایی دارد؟ گردشگری کشاورزی جایی است که کشاورزی و گردشگری با یکدیگر درمی‌آمیزند تا تجربه آموزشی شگفت‌انگیزی را برای شما فراهم کنند، خواه گشت در مزرعه یا جشنواره کلاس پنیرسازی یا پرورش کدو تنبل باشد، خواه دوشیدن شیر گوسفندان.
برخی از کشاورزان و دامداران مزارع خود را به مقصد گردشگری سیاحتی و آموزشی تبدیل می‌کنند تا توریست‌ها در مورد آنچه انجام می‌دهند بیشتر بیاموزند.
در طول این نوع گردشگری توریست‌ها کارهایی مثل چیدن میوه‌های تازه باغ، تلاش برای جمع‌آوری گوسفندان و چیدن کدو تنبل و ده‌ها فعالیت دیگر را تجربه خواهند کرد.

محلی برای آموزش و یادگیری
برخی از کشاورزان مزارع کاری خود را به مقصد گردشگری تبدیل می‌کنند چون راهی برای تکمیل درآمد در زمان خارج از فصل‌های کاری است و برخی دیگر با گردشگر پذیری سعی می‌کنند اطلاعات بیشتری درباره فعالیت‌ها و محصولاتشان به گردشگران بدهند. اما مهم نیست دلیل آن چیست، هر مزرعه آموزش‌های منحصر به فردی برای ارائه به میهمانان دارد. اگر بزودی به تعطیلات می‌روید، حتماً مقصدهای گردشگری کشاورزی را جست‌و‌جو کنید زیرا می‌تواند بسیار سرگرم کننده باشد.

کشاورزی پایدار چیست؟
گروهی از محققان، گردشگری کشاورزی را به عنوان هر فعالیت درآمدزایی که در یک مزرعه انجام می‌شود، تعریف می‌کنند. این شامل تفسیر دارایی‌های طبیعی، فرهنگی، تاریخی و زیست محیطی زمین و افرادی است که روی آن کار می‌کنند. آنان فهرستی از فعالیت‌هایی را ارائه می‌دهند که در مزارع کشاورزی به گردشگران ارائه می‌شود که شامل فعالیت‌های آموزشی، میهمانداری، تفریح در فضای باز، بازاریابی جایگزین و ایجاد یا فروش محصولات با ارزش افزوده است. گردشگری کشاورزی می‌تواند در حفظ منابع زمین نقش داشته و امکان توسعه یک سیستم غذایی پایدارتر را فراهم کند.

فعالیت‌های گردشگری کشاورزی
شش عنصر اساسی پایداری گردشگری کشاورزی، تجارت، سرگرمی، ارزش‌ها، روابط، یادگیری و مشارکت عنوان شده است. فعالیت‌های گردشگری کشاورزی می‌تواند درآمد تکمیلی لازم برای حفظ مزارع کوچک و متوسط، دامداری‌ها و جوامع روستایی را فراهم کند. این نوع از صنعت توریسم روشی برای تعامل مستقیم بومیان، گردشگران و منابع طبیعی است. جالب آنکه پایداری درازمدت گردشگری کشاورزی به حفظ کیفیت محیط زیست مبتنی بر طبیعت که شامل کشاورزی مولد است بستگی دارد. خیلی از مردم به طور مستقیم درگیر کشاورزی نیستند. تلاش‌های گردشگری کشاورزی فرصتی را برای این افراد فراهم می‌‌کند تا با سیستم غذایی محلی خود درگیر شوند. این نوع تعاملات افراد را برای انتخاب غذا و سبک زندگی پایدارتر توانمند می‌کند و می‌تواند میزان حمایت روستایی را در میان ساکنان شهرها افزایش دهد.  گردشگری کشاورزی می‌تواند فرصت‌هایی را برای تنوع محصول برای تولیدکنندگان فراهم کند. در این نوع از گردشگری توریست‌ها قادرند از مزارع دیدن کنند. این سبک از بازدید آموزش محور بوده و علاوه بر آموزش می‌تواند تعاملی میان توریست‌ها و صاحبان خطوط تولید محصولات کشاورزی و دامداری برقرار کند. این نوع از گردشگری زیرمجموعه گردشگری روستایی است. گردشگران با نحوه دوشیدن شیر، چیدن انواع محصولات و جمع‌آوری و بسته‌بندی‌شان آشنا و با نحوه کار سالانه کشاورزان و دامداران آگاه می‌شوند. این نوع از گردشگری برای خانواده‌هایی که فرزندان کوچک دارند نیز بسیار سرگرم کننده، آموزنده و جذاب خواهد بود. در این میان کشاورزان و دامداران قادرند محصولات خود را در طول روز در بازارهای موجود به فروش برسانند و چه بسا اگر توریست‌های خارجی جزو گردشگرانشان باشند می‌توانند گاهی اوقات هم قراردادهای تجاری بزرگ را با دیگر کشورها بسته و باب آشنایی تجارت بیشتر با دیگر کشورها را داشته باشند. این نوع از گردشگری می‌تواند بازار سود‌آوری برای کشاورزان به شمار آید و می‌توان گفت نوعی کارآفرینی پایدار نیز به شمار می‌رود که در حال توسعه است.

تورهای کشاورزی
گاهی اوقات گردشگران در برخی مزارع از صبح اول وقت کار خود را آغاز کرده و کشاورزان با صبحانه از توریست‌ها پذیرایی می‌کنند و در طول یک روز کاری، گردشگران می‌توانند پس از صرف صبحانه از مزارع دیدن کرده و هنگام ناهار با غذاهایی که از محصولات کشاورزی تازه تهیه شده خود را سیر کنند، استراحت کوتاهی داشته باشند و تا غروب آفتاب از آموزه‌های کشاورزی یا دامداری به همراه خانواده‌شان بهره ببرند. در این روند ایده‌های نوین می‌تواند تأثیر به سزایی در توسعه گردشگری کشاورزی داشته باشد. در این نوع از توریسم فرهنگ علاقه‌مندی مردم برای مشارکت در تولید غذاهای سالم با خانواده نیز ترویج می‌شود. با ترکیب کشاورزی و گردشگری، صنعت کشاورزی به آرامی فرصت‌های فراگیر و پایدارتری را نه تنها برای کشاورزان، بلکه برای مؤسسات در سراسر کشور باز خواهد کرد.

تجربه‌های جالب گردشگری کشاورزی
بسیاری از فعالیت‌های گردشگری مزرعه‌ای وجود دارد که می‌توان هنگام بازدید از مزارع تجربه کرد. کودکان و بزرگسالان به طور یکسان می‌توانند به حیوانات غذا بدهند، تخم مرغ جمع کنند، انجام هنرها و صنایع دستی مبتنی بر طبیعت را امتحان کنند، اسب سواری و پیاده روی را امتحان کنند، غذاهایی با سبزیجات کاملاً تازه بخورند، میوه‌ها را بچینند و سبزیجات را برداشت و  انواع جدیدی از آب میوه را امتحان کنند و حتی یک شب در مزرعه بمانند. بازدید از این مزارع جالب، تغییری جذاب در مقابل شلوغی زندگی شهری را ارائه می‌دهد. گردشگری کشاورزی یکی از راه‌های خلاقانه برای دستیابی به درآمدزایی کشاورزان است. از سوی دیگر این نوع از صنعت گردشگری جوامع محلی را از نظر اجتماعی و اقتصادی توانمند می‌سازد. در کاستاریکا، یک مزرعه معروف قهوه یکی از بهترین اکولوژهای جهان را برپا کرده است که می‌توانید در آن بمانید و صبح روز بعد از خواب بیدار شوید تا از مزرعه بازدید کنید و لذت قهوه چیدن را امتحان کنید. در آنجا کافه رستورانی ایجاد شده که انواع قهوه خود را سرو می‌کند. در فروشگاهش نیز صابون‌های تهیه شده از قهوه و سایر محصولات کشاورزی را به فروش می‌رساند.

جستجو
آرشیو تاریخی