سفر به اعماق‌زمین

با ماجراجویی‌در‌دهانه‌آتشفشان‌ها

آرزو کیهان/ دیدن خاکسترهای هیولای خفته‌ای به نام آتشفشان، می‌تواند تجربه‌ای باورنکردنی برای توریست‌ها باشد. اگر طرفدار کتاب سفر به اعماق زمین، نوشته «ژول ورن» هستید یا اگر اهل سفر و ماجراجویی هستید، باید بدانید آتشفشان‌هایی روی کره زمین وجود دارند که دیدن‌شان می‌تواند برایتان خیلی جذاب باشد. دیدن دهانه آتشفشان‌ها، نه تنها آنقدرها که فکر می‌کنید خطرناک نیست، بلکه سال‌هاست که محبوب «ژئوتوریسم» است. در این گونه گردشگری، توریست‌ها می‌توانند گازهای یک آتشفشان فعال را از نزدیک ببینند یا حتی در دهانه یک دریاچه آتشفشانی آرام، شنا کنند. ژئوتوریست‌ها می‌توانند در جنگل‌های انبوه با چشم‌اندازهای خارق‌العاده نزدیک به آتشفشان، پیاده‌روی یا کوهنوردی کنند و حتی کمپ بزنند. در اغلب این گونه تورهای تخصصی، معمولاً یک متخصص زمین‌شناسی یا آتشفشان‌شناس باتجربه حضور دارد که با این پدیده‌های قدرتمند طبیعی آشناست و اطلاعات علمی لازم را در اختیار گردشگران قرار می‌دهد. در حال حاضر، تنها برخی از هزار و 500 آتشفشان فعال کره زمین، برای گردشگران قابل دسترسی است و البته برای نزدیک شدن به آنها هیچ گونه آموزش خاصی هم نیاز نیست. فراموش نکنید که همه آتشفشان‌ها برای این منظور مناسب نیستند و برنامه‌ریزی سفر به یک آتشفشان فعال، ممکن است مثل خریدن بلیتی یکطرفه به جهنمی زمینی باشد. طی سال‌های اخیر 6 آتشفشان در سراسر جهان بیشتر از بقیه آتشفشان‌ها، مورد توجه تورهای گردشگری و توریست‌ها قرار گرفته است.

آتشفشان کوتو پاکسی
آتشفشان چینه‌ای کوتو پاکسی(Cotopaxi)   به ارتفاع 5 هزار و 897 متر واقع در کوه‌های کوردیرای مرکزی در رشته کوه آند در مرکز اکوادور در امریکای جنوبی است. لاتاکونگا یک شهر فلاتی در اکوادور و سکوی پرتابی برای بازدید از آتشفشان کوتوپاکسی به شمار می‌رود. آتشفشان فعالی که در این منطقه وجود دارد مخروطی شکل است و قله‌ای پوشیده از برف دارد.
بازدید کنندگان می‌توانند با پیاده‌روی از میان روستاهای نزدیک به هم کوچک با بازارهای رنگارنگ بومی، به دریاچه سحرانگیز این آتشفشان برسند. کوتوپاکسی، بلندترین آتشفشان دنیاست که دائماً فعال است و فوران‌های مکرر آن خرابی‌های شدیدی را به بار آورده‌ است. این آتشفشان تاریخچه‌ای طولانی از فوران‌های شدید دارد و هرگز بیش از ۱۵ سال خاموش نمانده ‌است!
 
آتشفشان وانواتو در جزیره تانا
جزیره تانا، قابل دسترس‌ترین آتشفشان جهان را دارد. گردشگران با 10 دقیقه پیاده‌روی،  می‌توانند خود را به لبه دهانه این آتشفشان برسانند. انفجارهای شدید گدازه‌های نارنجی و جرقه‌های قرمز، جاذبه‌ای ماندگار و بی خطر برای توریست‌هاست. آنها همزمان با بازدید از این آتشفشان، می‌توانند از تصویر زیبای غروب آفتاب با پس زمینه نور ستاره‌های آسمان شب، لذت ببرند.
 
آتشفشان‌کوه‌مایون‌در‌فیلیپین
در فرهنگ فولکلور فیلیپین، نام کوه مایون -که یک آتشفشان فعال است- از نام شاهزاده قهرمان افسانه‌ای داراگانگ ماگایون برگرفته شده است. این آتشفشان، بسیار دیدنی و زیباست و در سرزمینی قرار دارد که در سال 1938 به عنوان پارک ملی شناخته شده است. سفر به قله چالش برانگیز این آتشفشان، یک ماجراجویی است و توریست‌ها برای بازدید از آن، باید از کنار چشمه‌ها و مناظر هیجان انگیز طبیعی و زیبا عبور کنند.
 
استرومبولی در ایتالیا
استرومبولی یکی از فعال‌ترین و البته پربازدیدترین آتشفشان‌های روی زمین   است که از سال 1932 بی وقفه در جزیره استرومبولی، در سواحل شمالی سیسیل فوران می‌کند. توریست‌ها، مشتاق تماشای فوران‌های دوزخی آن هستند و از آنجا که فوران‌های آن را شب‌ها از کیلومترها فاصله می‌توان دید، به «فانوس دریایی مدیترانه» معروف شده است. جزیره استرومبولی که بر اثر فعالیت‌های آتشفشانی در طول ۲۰۰ هزار سال به‌ وجود آمده، ۱۲ کیلومتر مربع مساحت دارد.  جریان مداوم گدازه، از دهانه آتشفشان همیشه فعال آن به دریا می‌ریزد. خرما، زیتون و انواع میوه‌ها، محصولات این جزیره است. سواحل، آب، هوا و آتشفشان فعال، از این جزیره، یک جاذبه گردشگری فوق‌العاده ساخته است.

آتشفشان کیلاویا در‌ هاوایی
آتشفشان کیلاویا در 30 مایلی جنوب غربی جزیره هیلو، در پارک ملی‌ هاوایی قرار دارد. در وسط جنگلی بارانی و آرام، وجود چنین آتشفشان فعالی که صدها هزار متر مکعب گدازه در روز به بیرون می‌ریزد، شگفت انگیز است. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این آتشفشان زیبا، دیدن جریان حرکت گدازه‌ها به سمت دریا است. دیدن فعل و انفعالات این آتشفشان از نزدیک، برای گردشگران جذاب است.
مویوگالپا در نیکاراگوئه
آتشفشان‌های کانسپشن و مادراس، در مویوگالپا، بزرگترین روستای جزیره اومتپه در نیکاراگوئه‌اند.  خاک حاصلخیز اطراف این دو کوه با شکوه، جنگلی انبوه و سرسبز را به وجود آورده که در سراسر دامنه کشیده شده است. 
کانسپشن از نظر علمی، هنوز یک آتشفشان فعال محسوب می‌شود. آخرین بار در سال 1999 میلادی خاکسترهایش را به اطراف پراکنده و از سال 1957 جریان گدازه‌ای نداشته است.  اکنون این آتشفشان، ذخیره گاهی طبیعی برای گوزن‌ها و میمون‌ها است. در کنار آن، مخروط کوتاه مادراس، در مه غلیظ و جنگل‌های استوایی ابری پوشیده شده و تنوع زیستی غنی‌ای را در خود جای داده است. حیواناتی ازجمله انواع سمندر، میمون و پروانه، در کنار پرندگان و گل‌های ارکیده از جاذبه‌های این منطقه بسیار زیباست.

جستجو
آرشیو تاریخی