یــــادداشــــت دبیر

اندر احوالات کاغذ و برخی مسائل دیگر

در جست‌و‌جوی پرونده هنوز از دست نرفته!

محمدعلی یزدانیار
دبیرگروه کتاب 
mohammadaliyazdanyar@gmail.com

 خبری آمده بود که بعد از عید کاغذ، ‌بندی صد هزار تومان گران شده است و دلیلش نزدیک شدن به موعود نمایشگاه کتاب است. با عقل ناقص من منطق بازار سالم کمین برای سوءاستفاده از مناسبت‌های خاص نیست. حالا اگر این گرانی کاغذ علتی مانند نوسان و افزایش قیمت دلار داشته باشد که هیچ، اما اگر این افزایش قیمت برای کسب سود بیشتر است آیا لازم نیست که متولیان امور در این ماجرا ورود کنند و جلوی دومینوی افزایش قیمت کتاب را بگیرند؟

 عید که رد می‌شود ناشرین دو کار عمده می‌کنند، یکی اینکه همگی کوه کوه کتاب را راهی چاپخانه می‌‌کنند که حالا یا به نمایشگاه برسند یا در جشنواره‌های خودشان به فروش برسانند. دومی هم این است که برخی از ناشرین محترم کتاب‌های مراکز پخش را به دفتر خودشان مرجوع می‌کنند، قیمتش را به صورت برچسبی تغییر می‌دهند و همان محصول سال قبل را با قیمتی گران‌تر به مراکز پخش تحویل می‌دهند.

 حالا مثلاً شما فکر کنید کتابی را وقتی قیمتش 50هزار تومان بوده کسی نخریده، ناشر برمی‌دارد همان را می‌کند صد هزار تومان به هوای اینکه یکی بالاخره بخرد!

 البته اینطور هم نیست که همیشه خدا، ناشر را مقصر قلمداد کنیم. او هم هزینه و خرج‌هایی دارد که به صورت روزمره افزایش پیدا می‌کنند و گاهی راه حلی جز تغییر قیمت برای ناشر باقی نمی‌ماند؛ البته از سوءاستفاده در این بخش نباید غافل شد.

 داستان قیمت کتاب، همان‌طور که در شماره 23 بیان کردیم تأسف‌آور است. برای کشوری که نیاز به حفظ سنگرهای هنری تمدن و فرهنگ خودش دارد چنین شرایطی کم از خودکشی ندارد. فردا روزی داستان و شعر فارسی چنان با شهروند ایرانی بیگانه خواهد شد که مانند دو قطب همنام آهنربا با هم رفتار می‌کنند.

 حالا فعلاً تا دنبال راه حل هستیم مطلب راهنمای خرید کتاب را بخوانید و سنگرها را کمی استحکام ببخشید. در هر صورت بر ماست که تجارب خودمان را با شما به اشتراک بگذاریم.

 این آخر ستونی خدمتتان عرض کنم که برای نمایشگاه کتاب یک پرونده جمع و جور در نظر داریم و اگر خدا بخواهد قصد داریم که یک کار‌ تروتمیز خدمت‌تان ارائه بدهیم که هم خدا راضی باشد، هم خلق خدا و هم اینکه دورهمی یک حال مبسوطی هم کرده باشیم.

 عید همگی شما مبارک!

جستجو
آرشیو تاریخی