رمان‌خوانی را با چه کتاب‌هایی‌شروع‌کنیم؟

معمولاً یکی از دغدغه کسانی که می‌خواهند تازه شروع به خواندن رمان کنند، انتخاب کتاب مناسب برای شروع است. به هرحال شروعِ هر کاری اهمیت زیادی دارد و نباید با انتخاب اشتباه فرد در همان شروع خسته شود و دیگر کار را ادامه ندهد.
اگر بخواهیم کتاب‌های چند نویسنده ایرانی را برای شروع انتخاب کنیم، به نام‌های بزرگی چون جلال آل‌احمد، محمدعلی جمالزاده، محمود دولت‌آبادی، بزرگ علوی و چندین تن از نویسندگان جوانِ حال حاضر می‌رسیم. این نویسندگان، در داستان‌پردازی به استادی تمام رسیده‌اند و خواندن آثارشان حسی دلچسب و شیرین به خواننده می‌دهد. ضمن اینکه داستان‌نویسان بزرگِ ایرانی، دانش کافی و لازم را در انتخاب واژگان مناسب داشتند و هنگام خواندن کتاب‌هایشان با واژه‌های جدید و اصطلاحات و ضرب‌المثل‌های زیادی آشنا می‌شوید.
در میان نویسندگان خارجی، ما با دریایی از آدم‌های بزرگ طرف هستیم که رسیدن به چند نام مشخص سخت به نظر می‌رسد. از کتاب‌های نویسندگان خارجی، رمان‌هایی مثل کیمیاگر، عقاید یک دلقک، گتسبی بزرگ، ناتور دشت، کافکا در کرانه، مرگ ایوان ایلیچ، بادباک باز نمونه‌هایی عالی برای شروعِ رمان‌خوانی هستند. این کتاب‌ها در کنار داستان جذاب و خواندنی‌شان، زبان ساده و روان و شیوا دارند و خواننده را هنگام خوانش، غرق در کتاب می‌کنند.
با خواندن چندین رمان، افراد به شناختی نسبی از سلیقه خود و نویسنده مورد علاقه‌شان دست پیدا می‌کنند و همین کارشان را در ادامه راحت می‌کند؛ مثلاً کسی با خواندن آثار گارسیا مارکز می‌فهمد به رئالیسم جادویی علاقه دارد یا شخصی دیگری با کتاب‌های ماریو بارگاس یوسا علاقه‌اش به رمان‌های سیاسی را درک می‌کند و فرد دیگری با خواندن رمان‌های نویسندگان روسی و اروپایی تم فلسفی آنان را می‌پسندد.
جهان کتاب‌ها و رمان‌ها، مثل راهی هزارتو آدمی را به مسیرهای مختلفی وصل می‌کند. مهم شروع و خواندن با عشق و علاقه است. پس از آن جهانی که به واسطه کتاب‌ها پیش رویتان باز می‌شود، شما را به دنیاهای مختلفی می‌برد. جهان‌هایی پر از رمز و راز و شگفتی که نمی‌توان پایانی برایش متصور شد.
جستجو
آرشیو تاریخی