با‌سفر‌به روستای «سراب هرسم»‌تجربه‌کنید

لذت خوردن یک‌لیوان دمنوش‌کوهی در‌کنار‌نیلوفرهای وحشی

شیما جهانبخش- تپه ماهورهای به هم پیوسته، آواز پرندگان مهاجر، گردش باد در میان شاخه‌های درختان بلوط و تماشای رقص ریشه و ساقه نیلوفرهای وحشی در میانه تالاب بدون شک تصویر ذهنی اغلب ما از آرامش است. اما می‌خواهیم این بار در دنیای واقعی شما را راهی یکی از روستاهای زیبای کرمانشاه کنیم تا این تصویر رویایی برایتان رنگ واقعیت بگیرد. پس اگر دلتان می‌‌خواهد چند روزی دور از هیاهو باشید، با ما به روستای سراب هرسم کرمانشاه سفر کنید. این روستا به عنوان یکی از چندین روستای هدف گردشگری استان به قدری زیباست که می‌تواند یک تنه بار گردشگری بخش حمیل شهرستان اسلام ‏آبادغرب را به دوش بکشد.
برای رسیدن به این روستای زیبا راهی کرمانشاه شوید و از آنجا خودتان را به شهرستان اسلام ‏آباد غرب برسانید. وقتی به آنجا رسیدید، سراغ این روستا را از هر کسی بگیرید، مسیر را به شما نشان خواهد داد. البته تابلوهای راهنما هم در مسیر کمک‌تان می‌کند. جاده‌‌های منتهی به این روستا همگی آسفالت هستند پس با خیال راحت برانید. وقتی کوه‌های سر به فلک کشیده و دشت‌های پوشیده از گل را در مقابل‌تان دیدید، بدانید به روستا رسیده‌اید. می‌توانید چند روزی را مهمان مردم خونگرم این روستا باشید. پیک‌نیک در دامنه کوه‏های سر به فلک کشیده این روستا آن هم در فصل بهار که پوشیده از گل‏های رنگارنگ همراه با گیاهان دارویی ازجمله آویشن، شیرین‏‌بیان و گل گاوزبان، حتماً تجربه بی‌نظیری از روستاگردی را برایتان رقم خواهد زد. اگر شما هم جزو علاقه‌مندان به کوهنوردی هستید مقصد خوبی را انتخاب کرده‌اید چون حتماً گروه‌های زیادی از کوهنوردان را خواهید دید که برای صعود به «کوه سراب» یا «کوه پنجه» به این روستا آمده‌اند و شما می‌توانید با آنها همراه شوید.
 
بازمانده از روزگار‌عهد‌صفوی
روستای سراب هرسم از دل روزگار عهد صفوی تاکنون، در ۳۵ کیلومتری اسلام‏ آباد غرب و ۹۰ کیلومتری کرمانشاه جا خوش کرده است. هرچند این روستا روزگاری در مسیر پرتردد همدان به بغداد میزبان هزاران مسافر و تاجر بوده اما این روزها فقط 500 نفر در آن زندگی می‌کنند. مهمان‌نوازی مردم کردزبان این روستا شهره خاص و عام است. شما می‌توانید چند روزی را مهمان سفره پربرکت آنها باشید و لذت خوردن لبنیات ارگانیک برگرفته از دامان طبیعت را تجربه کنید. همین مهمان‌نوازی روستانشینان سراب هرسم باعث برکت و آبادی زمین‌ها و مزارع این روستا شده و آن طور که محلی‌ها می‌گویند، بهار و تابستان که مهمانان بیشتری دارند، خداوند نیز روزی بیشتری را نصیب آنها می‌کند و از اول بهار تا آخر تابستان دشت‌هایشان پوشیده از محصول است.

مزه شیرینی بژی را بچشید
یادتان نرود حتماً مزه شیرینی محلی بژی را بچشید. زنان روستا این شیرینی را از آرد گندم، شیر، تخم‌‏مرغ، زعفران، زیره، رازیانه، نمک و شکر درست می‌کنند. البته این شیرینی بیشتر در روزهای عید پخته می‌شود. حتماً غذاهای محلی مانند هش کشک، چلو گوشت، برگ قیسی، ترخینه و قلا را هم امتحان کنید. حالا که بهار را برای این روستاگردی جذاب انتخاب کرده‌اید باید به شما مژده بدهم که در این سفر می‌توانید با یک تیر دو نشان بزنید. در 6 ماه اول سال این روستا در مسیر کوچ عشایر است و شما این شانس را دارید که چند ساعتی را از نزدیک با آداب عشایر آشنا شوید و همراه آنها یک استکان دمنوش کوهی بنوشید.
 
عروسی باشد شما هم دعوتید، بدون کارت
حالا که تا اینجا آمده‌اید دعا کنید در همین چند روز شاهد برگزاری مراسم سنتی عروسی یکی از جوانان روستا باشید. نگران غریبه بودنتان نباشید. سخاوت مردم روستا به اندازه‌ای زیاد است که شما هم به این عروسی دعوتید و می‌توانید همراه با «هوره» معروف‌ترین آواز این روستا در کنار مردم به شادی بپردازید. 
 

جستجو
آرشیو تاریخی