جزیره ابو موسی مقصدی‌جدید‌و‌شگفت‌انگیز برای‌گردشگران

زهره افشار 
روزنامه‌نگار
می‌خواهیم شما را به جزیره‌ای دعوت کنیم که تاکنون درهایش به روی گردشگران بسته بود و حال پس از چندین دهه، پذیرای گردشگران شده و شما می‌توانید جزو اولین گردشگرانی باشید که به جزیره بکر و رؤیایی ابوموسی پا می‌گذارند و از زیبایی‌های این جزیره ایرانی لذت می‌برند؛جزیره‌ای که به دیل موقعیت استراتژیکش در خلیج فارس بارها مورد حمله دشمنان واقع شده اما هیچ‌گاه ازخاک پرافتخار ایران جدا نشده است. اگر قصه تاریخی این جزیره زیبا را بدانید انگیزه شما برای دیدن آن چندین برابر می‌شود.

ابوموسی کجاست؟
ابوموسی جنوبی‌ترین جزیره ایران در خلیج فارس است که با بندرعباس مرکز استان هرمزگان حدود 220 کیلومتر و با بندر لنگه حدود 75 کیلومترفاصله دارد. فاصله جزیره ابوموسی از تنگه هرمز 160 کیلومتر است.
این جزیره آرام و دنج در حال حاضر 7 هزار نفر جمعیت دارد.

چگونه می‌توان به ابوموسی سفر کرد؟
از آنجا که پیش از این امکان رفتن به جزیره ابوموسی برای مردم عادی و گردشگران فراهم نبود و بتازگی درهای این جزیره به روی گردشگران باز شده شما برای سفر به این جزیره ابتدا باید در سایت «iranvandi.ir» ثبت نام کنید و منتظر باشید تا پس از حدود یک هفته نوبت سفر شما اعلام شود. یادتان باشد گردشگران به صورت خانوادگی می‌توانند به ابوموسی سفر کنند.
»عبدالرسول دریایی»، مدیرکل دفتر هماهنگی امور توسعه جزایر استانداری هرمزگان می‌گوید: با توجه به تأکید مقام معظم رهبری و رئیس جمهوری برای مسکونی‌سازی جزایر و توسعه گردشگری آنها، درهای جزیره ابوموسی که شرایط خاصی دارد، برای نخستین بار با هماهنگی بین ارگان‌ها و دستگاه‌های ذی ربط به روی گردشگران باز شده و نخستین تورهای گردشگری خانواده محور به جزیره ابوموسی رفته‌اند. تاکنون تورهای گردشگری خانواده از استان‌های فارس، اصفهان و هرمزگان عازم جزیره زیبای ابوموسی شده‌اند. وی خاطرنشان‌ می‌کند: جزیره ابوموسی، متعلق به تمام ملت ایران است و معتقدیم باید زمینه‌ استفاده از جاذبه‌های گردشگری آن را برای هموطنان فراهم کنیم.
از ماه‌های گذشته راه‌اندازی سامانه «ایران‌وندی» یا سامانه جامع خدمات الکترونیک جزیره ابوموسی با هدف توسعه گردشگری این جزیره و نظم ‌بخشی به آن پیگیری می‌شود که با شروع به کار آن، مردم برای سفر به جزیره ابوموسی باید درخواست خود را ثبت کنند تا نوبت‌دهی برای اعزام آنها انجام شود.  در جریان باشید به دام تبلیغات تورهای گردشگری ابوموسی نیفتید چرا که در حال حاضر تنها راه ورود به این جزیره سایت ایرانوندی است.

مسیر رسیدن به ابوموسی
پس از اینکه نوبت شما برای سفر به ابوموسی رسید، باید خود را به بندرعباس مرکز استان هرمزگان برسانید و با یک کشتی مسیر 110 مایل دریایی بین بندرعباس تا جزیره ابوموسی را طی کنید. این سفر قطعاً به یاد ماندنی‌ترین سفر دریایی شما می‌شود چراکه در 5 ساعتی که میهمان این شناور هستید شما از کنار6 جزیره دیگر استان جنوبی هرمزگان رد می‌شوید و راهنمایان حاضر، به شما اطلاعات کاملی از این جزایر زیبا می‌دهند. شما ابتدا از کنار جزیره «لار» رد می‌شوید سپس به جزیره «هرمز» می‌رسید. پس از آن نوبت به ساحل شرقی و جنوبی جزیره «قشم» می‌رسد و بعد هم نوبت به جزیره اعجاب انگیز «هنگام» با ساحل اکلیلی‌اش می‌رسد. دست آخر هم به جزیره «تنب بزرگ» می‌رسید و می‌توانید عظمت جزایر جنوبی ایران را از نزدیک ببینید. استان هرمزگان 14 جزیره دارد که وسعت آنها 1890 کیلومتر مربع است و بیش از 190 هزارنفر در آنها ساکنند.

در ابوموسی کجا اقامت کنیم؟
در این سفر شما یا می‌توانید در یکی از 5 اقامتگاه بومگردی که در حال حاضر در این جزیره فعال هستند به سر ببرید یا میهمان مردم خونگرم آن شوید.
«عبدالرسول دریایی» مدیرکل دفتر هماهنگی امور توسعه جزایر استانداری هرمزگان می‌گوید: در حال حاضر امکانات زیرساختی اندکی برای پذیرایی از گردشگران داریم ولی با توجه به برنامه‌های مفصلی که برای توسعه گردشگری جزیره ابوموسی داریم بسرعت در حال فراهم کردن امکانات در شأن گردشگران هستیم.
به گفته وی ساخت هتل ابوموسی در حال حاضر 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و بزودی کار ساخت آن به پایان می‌رسد.

سوغات: از صنایع دستی و مروارید تا کالاهای ملوانی و ته لنجی
وقتی پا در این جزیره می‌گذارید بدون شک نخستین چیزی که توجه شما را جلب می‌کند، سکوت و آرامش آن است. اگر به صدای برخورد امواج به ساحل توجه نکنید یقیناً صدای دیگری نیست که خلوت شما و دریا را به هم بزند. در ساحل این جزیره اعجاب انگیز، آب، زلال و سحرانگیز است.
هوای این جزیره زیبای خلیج فارس هم مانند دیگر جزایر خلیج فارس شرجی است و لازم است با خود لباس‌های گشاد و نخی بردارید اما خبر خوب اینکه معمولاً در بهار اغلب روزها باران می‌بارد و علاوه‌بر خنک‌شدن هوا، پوشش استپی و خاردار جزیره را سرسبز و زیبا می‌کند.
در سفر به ابوموسی بهتر است از فرصت برای خوردن غذاهای تازه دریایی بویژه ماهی و شاه‌میگوی سرخ شده لذت ببرید. انواع غذاهای دریایی را می‌توانید در بومگردی‌های جزیره ابوموسی و رستوران‌های آن سفارش دهید. سراغ بهترین‌ها را از مردم میهمان نواز جزیره بگیرید.
در این جزیره مانند دیگر جزایر جنوبی کشور، زنان صنایع دستی زیبایی می‌سازند و مدتی است که فرصت عرضه آنها را به گردشگران جزیره پیدا کرده‌اند. توصیه ما به شما این است که حتماً از کار دست ساکنان ابوموسی خریداری کنید تا همیشه با دیدنش به یاد سفر به این جزیره بیفتید و هم به توسعه و رونق بازار صنایع دستی این جزیره کمک کنید.
اگر اهل خرید هستید، می‌توانید انواع کالاهای ملوانی یا ته لنجی را که اجازه ورود به این جزیره دارند، با قیمت بسیار مناسبی خریداری کنید. اگر هم می‌خواهید بیشتر برای خودتان خرج کنید از مروارید‌های طبیعی که صیادان ابوموسی از دل دریا بیرون کشیده‌اند خریداری کنید.

جستجو
آرشیو تاریخی