کنارک شهر ادویه و ماهی و چیکو

دیدن منطقه پزم تیاب سه ساعت طول می‌کشد. بعد از آن باید از کنارک رد شوید. اگر وقت داشتید سری به ساحل سنگی و بازار دست‌دوم‌فروش‌های کنارک بزنید.
اسکله کنارک که البته نام اسکله سنگی کنارک درست است و دریا کوچک گفته می‌شود از بزرگ‌ترین اسکله‌های ماهیگیری ایران است. بندر کنارک از بنادر مهم سواحل مکران است که لنج‌ها و کشتی‌های ماهیگیری در آن پهلو می‌گیرند. برای دیدن این ساحل حتماً صبح بروید. در این صورت می‌توانید عکس‌های خوبی هم با لنج‌های کوچک و بزرگ و رنگی بگیرید. در کنار این اسکله تا چشم کار می‌کند تورهای صیادی است. بازار ماهی‌فروش‌ها که بیشتر ماهی تن دارد در کنار این اسکله به چشم می‌خورد. منطقه صخره‌ای اسکله فانوس دریایی قشنگی دارد. صخره‌های این منطقه آتشفشانی و ناهموار است و راه رفتن روی آن آسان نیست. کنارک یک منطقه ساحلی تفریحی با پارک و شهربازی هم دارد. در این ساحل می‌توانید شترسواری کنید و از بستنی‌های معروف و خوشمزه‌اش بخورید.

بازار‌دست‌دوم‌فروش‌های کنارک
در بازار دست‌دوم‌فروش‌های کنارک، مغازه‌ها موکت است و هنگام وارد شدن باید کفش‌های‌تان را دربیاورید. در این بازار لباس و کتانی‌های مارک‌دار فروخته می‌شود. کسانی که اهل پوشیدن کتانی‌های خارجی‌اند و مارک‌شناس، می‌توانند کتانی‌های استوک را با قیمتی پایین بخرند.
قهوه و چایی و ادویه‌های بازار کنارک سوغاتی خوبی است که می‌توانید بخرید و دست پر از بازار برگردید.

میوه خوش‌طعم چیکو
یکی از میوه‌هایی که در بازار کنارک در کنار زیتون به چشم می‌خورد، میوه خوش‌طعم چیکو است. اگر اوایل بهار به کنارک بروید شانس خوردن این میوه شیرین و خوش‌طعم را دارید.
ساپودیلا یا ساپوتا (چیکو) یک میوه محبوب گرمسیری است که به خاطر عطر و طعم شیرین و خواص دارویی بسیار، مورد توجه قرار گرفته است. این میوه با بافت نرم و گوشتی بسیار شیرین و دارای ترکیبی از طعم میوه‌های موز، انبه، خرمالو و ازگیل ژاپنی است. ایالت کارناتاکا در جنوب کشور هند بزرگ‌ترین تولیدکننده ساپودیلا در دنیاست. علاوه‌ بر هندوستان درخت ساپودیلا در بنگلادش، مالزی، کامبوج و اندونزی نیز کاشته می‌شود. چیکو دارای پوستی بسیار نازک و به رنگ قهوه‌ای روشن است. گوشت نرم میوه در حالت کاملاً رسیده قهوه‌ای رنگ است. میوه چیکو بسیار شیرین و خوش‌عطر است. درون میوه چند بذر سیاه‌رنگ، براق و دوکی شکل وجود دارد که راهی برای تکثیر این درخت گرمسیری است. میوه چیکو جزو میوه‌های گران‌قیمت در ایران محسوب می‌شود. این میوه هم‌قیمت با میوه انبه، آناناس، آووکادو یا گواوا است. شاید بتوانید میوه‌های چیکو را از بازار‌های مخصوص تره‌بار مانند ابتدای ورودی بازار تجریش بخرید. مردم کنارک این درخت را در حیاط‌شان پرورش می‌دهند. در چابهار این درخت در خیابان‌ها به چشم می‌خورد.

بازار محلی کنارک
کنارک یک بازار محلی دارد که سه‌شنبه‌ها برپا می‌شود. میوه و مواد غذایی در کنارک گران است و مردم محلی بیشتر میوه‌ها را از این بازار می‌خرند. بازار، پارچه‌های قشنگ بلوچی دارد که به صورت تکه‌ای فروخته می‌شود. در نانوایی‌های کنارک نان بلوچی پخته می‌شود که طعم خوبی دارد. نکته جالب این نانوایی‌ها این است که بعد از پخت، نان داغ داغ به مشتری داده می‌شود و جایی برای خنک کردن نان ندارد.

جستجو
آرشیو تاریخی