نگاهی به مصایب تعطیلی کتابفروشی‌ها در ایران

در حالی که تا سال 97، 1500 کتابفروشی در تهران مستقر بودند حالا تعداد کتابفروشی‌های تهران به زحمت به شمار 600 می‌رسد

تعطیلی کتابفروشی‌ها در سال‌های اخیر موضوع تازه و جدیدی نیست، مشاهدات نشان می‌دهد که تعطیلی‌ها عمدتاً در پی اقتصادی نبودن این حرفه و اجاره بهای سنگین مالکان بوده است، مالکانی که گاهی نهادهای عمومی و بانک‌ها هستند.
به گزارش تسنیم، در حال حاضر آمار کتابفروشی‌های فعال در سطح کشور آماری نگران‌کننده است، نگران‌کننده از این جهت که برای جمعیت 85 میلیون نفری با بیش از 11 هزار پروانه نشر، تنها 3 هزار کتابفروشی دایر است که از این میان نیز بخش عمده‌ای با مجوز کتابفروشی عمدتاً لوازم‌‌التحریر و اکسسوری - لوازم جانبی - می‌فروشند.
از سوی دیگر طبق آماری که توسط خانه کتاب منتشر شده است، تا سال 97 در کل کشور حدود هشت هزار کتابفروشی داشتیم که حدود 1500 کتابفروشی در استان تهران مستقر بودند.
 بنابراین تا همین چند سال پیش یعنی در میانه دهه 90 آمار کتابفروشی‌های فعال حدود دوبرابر رقم فعلی بود و کتابفروشی‌های تازه‌نفس رو به رشد بودند، اما در پی سیاست‌های نادرست دولت و افزایش قیمت کاغذ، کتاب رفته رفته از سبد خانوار حذف شد؛ تا جایی که حالا تعداد کتابفروشی‌های تهران به زحمت به شمار 600 می‌رسد.
قطعاً در تعطیلی کتابفروشی‌ها دلایل بسیاری دخیل بوده‌اند، اما بررسی موردی این تعطیلی‌ها نشان می‌دهد که اغلب ردپای اجاره بهای سنگین، تیر آخر را به کتابفروشی‌ها
زده است؛ اجاره‌بهای فروشگاه‌های استیجاری مشغول به کتابفروشی در کمترین شکل ممکن، 50 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته و در مواردی گاه دو تا سه برابر نیز شده است.
نادر قدیانی، مدیر انتشارات قدیانی، از جمله افرادی است که در سال گذشته اقدام به تأسیس مجتمع فرهنگی بنفشه با محوریت کتاب در خیابان کریم‌خان کرد. قدیانی گفت: ما کتابفروشی بنفشه را 6 ماه پیش در خیابان کریم‌خان راه‌اندازی کردیم اما در 6 ماهه گذشته حقوق پرسنل را هم از انتشارات پرداخت می‌کنیم وهنوز 50 درصد هزینه‌ها جبران نمی‌شود. اگر ما همین 5 طبقه را به مانتوفروشی‌های کریم‌خان اجاره داده بودیم، 20 برابر درآمد فعلی درآمد داشتیم.
تعطیلی کتابفروشی‌ها حرف امروز و دیروز نیست، سال‌هاست که گاه کتابفروشی‌ها به نفع اغذیه‌فروشی‌ها و کافه‌ها کنار می‌روند یا تعطیل می‌شود که هزینه اضافی برای صاحبش به بار نیاورد.
در این وانفسا ضرورت حمایت از حیات کتابفروشی‌ها بیش از هر دوره دیگری احساس می‌شود، اگرچه در سال‌های اخیر قوانینی نیز به منظور تسهیل راه‌اندازی کتابفروشی‌ها در شهر به تصویب رسیده است و مسئولان نیز تلاش‌هایی برای حمایت داشته‌اند، اما اهالی این حرفه معتقدند که این قوانین به تنهایی نمی‌توانند کاری از پیش ببرند. از همین رو است که این روزها در شهر کتابفروشی‌ها فریاد می‌زنند که می‌خواهم زنده بمانم.
جستجو
آرشیو تاریخی