در حافظه موقت ذخیره شد...
کیومرث پوراحمد و اقتباسهاییکه ازآثارادبی انجام داد
کارگردانــــیکه میان سینما و ادبیات پل زد
کارگردان «قصههای مجید» در دوران بعدی فیلمسازیاش نیز از کتاب و ادبیات دور نشد و «اتوبوس شب» را با اقتباس از داستانهای «شهر جنگی» حبیب احمدزاده ساخت. پوراحمد پس از خواندن کتاب به قدری شیفته اثر شد که دربارهاش چنین گفت: «داستان نوجوانی که چهل اسیر را از آبادان به ماهشهر میبرد، به قدری گیرا و جذاب بود که مرا به دنبال خود کشاند و گفت مرا بساز.» پوراحمد در فیلمهای آخرش نیز از ادبیات فاصله نگرفت ولی دیگر آن صلابت و چابکی را نمیشد در آثارش حس کرد. او «تیغ و ترمه» را بر پایه کتاب «کی از این چرخ فلک پیاده میشوم» گلرنگ رنجبر ساخت که آن طور که باید و شاید اثری تماشایی از کار در نیامد. پوراحمد در اقتباس از کتابها، خلاقیت و نگاه خودش را وارد اثر میکرد و خیلی خوب بر جذابیت و عناصر دراماتیک اثر میافزود. ذوق و شوق کارگردان اصفهانی از خواندن «قصههای مجید» در حدی بود که هنگام نوشتن فیلمنامه از انجام این کار به وجد میآمد. پوراحمد در این باره گفته بود: «آن دورهای که فیلمنامههای «قصههای مجید» را مینوشتم گاهی میشد شب، نصفه شب ذوقزده میشدم از چیزی که در قصه بود و زنگ میزدم بهش و میگفتم این جوری کنیم، این تغییر را بدهیم، این کار را بکنیم و…و او همیشه با روی باز استقبال میکرد.» پوراحمد به درستی از ظرفیتهای ادبیات در سینما استفاده کرد و جانِ تازهای به سینمای اقتباسی ایران داد. فیلمساز فقید ایرانی درک و شناخت زیادی از ادبیات و سینما داشت و همین شناخت کمک زیادی به جذاب شدن فیلمهایش میکرد. پوراحمد با فیلم و سریالهایش کار خودش را در دنیای هنر ایران انجام داد و بخشی از خاطرات جمعی مردم را فیلم و سریالهایش رقم زد؛ خاطراتی که حالا شکلی نوستالژیک به خود گرفتهاند.