محسن اسلام‌زاده: مستندساز انقلابی باید «درد» داشته باشد

محسن اسلام‌زاده چهره سال هنر انقلاب در حوزه مستندسازی به تعریف مستند انقلابی پرداخت.
اسلام‌زاده درباره تعریف هنر انقلابی در حوزه مستندسازی در گفت‌وگو با مهر گفت: مستند انقلابی مانند هنر انقلابی، اثری است که اولاً به آرمان‌های امام(ره) و رهبری پایبند باشد و در عین حال مشکلات و دغدغه‌های مردم در آن دیده شود. مستند انقلابی باید پیگیر و مطالبه‌گر باشد. این‌گونه نیست که فکر کنیم مستند انقلابی صرفاً باید روایتگر پیروزی انقلاب اسلامی یا پیروزی بر داعش باشد. گستره مستند انقلابی ژانرهای متنوعی را می‌تواند دربر بگیرد. از مسائل و آسیب‌های اجتماعی که امروز کشور درگیر آن است گرفته تا افزایش آمار طلاق و حتی موضوعات منطقه‌ای مانند حقابه در سیستان یا مفاسد اقتصادی.
وی تأکید کرد: هر آنچه که مسأله مردم باشد، می‌توان در قالب مستند انقلابی به آن پرداخت و این دایره از آسیب‌شناسی جریان خصوصی‌سازی در کشور تا مسائل مرتبط با محیط زیست و حیات وحش را دربر می‌گیرد. هنر انقلابی همه این موضوعات را دربر می‌گیرد و یک مستندساز انقلابی مبتنی‌بر وسع و امکاناتی که در اختیار دارد باید در چهارچوب همین موضوعات فعالیت کند تا بتواند مشکلی از مشکلات کشور را رفع کند.
اسلام‌زاده تأکید کرد: اعتقاد من این است بچه‌هایی که هم‌فکر من هستند و همه‌مان هم ادعای انقلابی‌گری داریم، باید در همین مسیر گام برداریم. ما نمی‌توانیم چشم‌مان را ببندیم و کارتن‌خواب‌ها را در تهران نبینیم. نمی‌توانیم آسیب‌های اجتماعی‌ای را که متوجه زنان است، نبینیم. نمی‌توانیم کودکان کار را نبینیم. نمی‌توانیم مشکلات مهاجران افغانستانی در کشور را نبینیم. نمی‌توانیم گلایه مردم کرمانشاه درباره واگذاری پالایشگاه کرمانشاه را نبینیم. ما باید این مسائل را پیگیری کنیم.این مستندساز ادامه داد: هنرمند باید درد اجتماع و مردم و کشورش را داشته باشد. اصلی‌ترین مسأله کشور ما امروز بحث اقتصاد است و متأسفانه کسانی که در قالب دولت‌های مختلف آمدند و رفتند، نتوانستند آن‌گونه که باید مسأله اقتصاد را حل کنند و ماجرای مبارزه با مفاسد اقتصادی را به جای خوبی برسانند. یکی از اصلی‌ترین سرفصل‌های من برای مستندسازی ماجرای مفاسد اقتصادی است. آخرین پرونده‌ای هم که در این زمینه به آن پرداختم، هنوز زیر مونتاژ است.
جستجو
آرشیو تاریخی