رئیس جمهور در جلسه شورای‌ عالی مسکن:

اگر بانکی به تعهدات خود در نهضت ملی مسکن عمل نکرده باید پاسخگو باشد

 رئیس جمهور در جلسه شورای‌عالی مسکن پس از ارائه گزارش‌هایی درباره عملکرد وزارتخانه‌ها، استانداری‌ها و بانک‌ها در زمینه اجرای طرح نهضت ملی مسکن، وزرای کشور، اقتصاد، راه و شهرسازی، رئیس کل بانک مرکزی و رئیس سازمان برنامه و بودجه را مأمور رسیدگی به اهمال‌های احتمالی و تسریع روند اجرای این طرح کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، آیت‌الله دکتر سیدابراهیم رئیسی در ششمین جلسه شورای‌عالی مسکن که روز پنجشنبه در محل نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، مسکن را اهم مسائل کشور و مهم‌ترین دغدغه مردم دانست و تأکید کرد: دولت تأمین مسکن را با تلاش مضاعف و بی‌وقفه پیگیری می‌کند.
رئیس جمهور با تأکید بر پیگیری جدی اجرای مصوبات جلسات مربوط به تولید مسکن براساس یک زمان‌بندی مشخص، زمین را اصلی‌ترین مسأله در تأمین مسکن دانست و با اشاره به قانون واگذاری اراضی دستگاه‌ها برای ساخت مسکن مورد نیاز در کشور اظهار داشت: برخی دستگاه‌ها عملکرد خوبی در واگذاری اراضی داشته‌اند اما برخی دیگر باید اجرای قانون را تسریع کنند و پاسخگو باشند.
آیت‌الله رئیسی تصریح کرد: براساس قانون باید ۲۰ درصد تسهیلات بانکی برای ساخت مسکن تخصیص یابد و اگر بانکی به قانون عمل نکرده باید پاسخگو باشد.
رئیس جمهور گفت: اگر بانکی به جای پرداخت تسهیلات برای ساخت مسکن، این ثروت را صرف کارها و سرمایه‌گذاری‌های کاذب کرده، نمی‌توان از آن گذشت ولی اگر ظرفیت و توان مالی کافی برای پرداخت تمام تسهیلات مقرر در قانون را ندارد، وزارت اقتصاد اصلاح قانون را از طریق مجلس پیگیری کند تا مدیران متهم به قانون‌گریزی نشوند.
دکتر رئیسی، زمین و مصالح ساختمانی را مهم‌ترین عوامل گرانی مسکن دانست و با اشاره به تدبیر دولت برای تأمین زمین در جهت کاهش هزینه‌ها، وزیر صمت را مأمور کرد از طریق رایزنی با تولیدکنندگان سیمان و فولاد، بستر لازم برای تأمین این مصالح با قیمت مناسب برای ساخت مسکن را فراهم کند.
آیت‌الله رئیسی با اشاره به عملکرد استانداران در پیگیری سیاست‌های دولت در حوزه مسکن خواستار پاسخگویی آن دسته از استان‌هایی شد که مأموریت خود را به درستی انجام نداده‌اند و گفت: وزرای کشور و راه و شهرسازی موظف هستند در اسرع وقت یک گروه بازرسی به استان‌هایی که طبق گزارشات موجود عملکرد ضعیفی در این حوزه داشته‌اند، اعزام کنند تا موضوع را با دقت مورد بررسی قرار دهند.
تأمین سیمان و فولاد یک میلیون مسکن توسط وزارت صمت
وزیر راه و شهرسازی هم با اشاره به تأمین مصالح مورد نیاز بخش مسکن گفت: یکی از اصلی‌ترین مؤلفه‌های قیمت تمام‌شده مسکن به مصالح ساختمانی برمی‌گردد که به همین منظور وزیر صمت مأمور شد در یک برنامه زمانبندی شده، برای یک میلیون واحد نهضت ملی مسکن فولاد و سیمان مورد نیاز را به وزارت راه و شهرسازی تحویل دهد.
ما نیز به انبوه‌سازان و پیمانکارانی که اقدام به ساخت مسکن می‌کنند فولاد و سیمان را تخصیص می‌دهیم تا بتوانند این کالاها را با برنامه‌ریزی بهتری تأمین کنند. وی افزود: پیگیری برای صدور اسناد رسمی و جایگزینی آن برای صدور اسناد عادی در معاملات مسکن در دستور کار قرار گرفت و همچنین ایجاد 27 شهر ساحلی بویژه در نوار جنوبی کشور با رویکرد اقتصاد دریامحور در دستور کار قرار گرفته است.
جستجو
آرشیو تاریخی