مقایسه خشونت مسلحانه جهانی با قوانین تسلیحاتی به روایت آمار

ë Giovanna Coi
روزنامه‌نگار
 

 

ë Cornelius Hirsch
تحلیلگر داده

 

مرد مسلحی اقلاً 19 دانش‌آموز و 2 معلم را در حادثه وحشتناک دیگری در یک مدرسه ابتدایی در ایالت تگزاس به قتل رساند. پس ‌از این حوادث، اروپایی‌ها بار دیگر در اندیشه قوانین ضعیف تسلیحاتی امریکا در مقایسه با استانداردهای بین‌المللی
فرورفته‌اند.
اگرچه میزان مرگ ‌و میر ناشی از سلاح گرم در کشورهای امریکای جنوبی بیشتر است، اما امریکا در این مورد حتی در مقایسه با کشورهای ثروتمند دنیا نیز وضعیت متمایزی دارد و تقریباً هیچ مقررات کسب مجوزی برای مالکیت اسلحه ندارد. ایالاتی که کسب مجوز را برای مالکان اسلحه قائل شده‌اند انگشت‌شمارند. سرانه مالکیت اسلحه در ایالات ‌متحده به ازای هر 100 نفر 121 سلاح گرم است درحالی‌ که همین نسبت در برخی کشورهای اروپایی مثل آلمان و فرانسه کمتر از 20 اسلحه به ازای هر 100 نفر است. مقایسه آمار و ارقام و قوانین تسلیحاتی گوشه و کنار دنیا را در چهار نقشه و جدول زیر می‌بینید.
 مقایسه نرخ مرگ ‌و میر ناشی از حملات مسلحانه در سراسر دنیا
میزان بسیار بالای قتل با سلاح گرم در کشور ثروتمند امریکا با دیگر نقاط دنیا متفاوت است. همچنین میزان قتل‌هایی که با سلاح گرم حین درگیری فیزیکی در امریکا رخ می‌دهد نسبت به انگلستان 100 برابر است. 
فزونی تعداد اسلحه نسبت به جمعیت
شهروندان هیچ کشوری به‌ اندازه شهروندان امریکایی سلاح گرم ندارند؛ درواقع بسیاری از مردم امریکا هرکدام صاحب چندین اسلحه هستند، به‌طوری‌که نسبت 120 سلاح گرم به ازای هر 100 نفر برقرار است.
 
اکثر کشورها مجوز اسلحه را الزامی کرده‌اند
در اتحادیه اروپا و اکثر کشورهای دنیا، فقط افرادی که مجوز اسلحه ‌دارند قانوناً حق خرید، مالکیت و حمل اسلحه یا دیگر تجهیزات نظامی را دارند. کشورهایی که قوانین تسلیحاتی آنها ساده است، انگشت‌شمارند.

جستجو
آرشیو تاریخی