ویژه نامه ترجمه ۶ - ۱۶ خرداد ۱۴۰۱
روزنامه ایران - ویژه نامه ترجمه ۶ - ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - صفحه ۱۵

تگزاس هدف اصلی لابی‌ سلاح

ë Anna Massoglia
پژوهشگر حوزه لابی و پولشویی

نمایندگان تگزاس در کنگره بیشتر از قانونگذاران هر ایالت دیگری از گروه‌های موافق حق سلاح پول دریافت کرده‌اند. سناتورها و نمایندگان تگزاس در مجلس نمایندگان بالغ بر 14 میلیون دلار کمک از سود حق استفاده از سلاح طی دوران حرفه‌ای خود دریافت کرده‌اند که بخش اعظم آن از انجمن ملی سلاح است.
تگزاس با بیش از 3 میلیون دلار هزینه از 2015 تا 2021، در بین 19 ایالت در رده دوم لابی‌گری ایالتی گروه‌های موافق حق استفاده از سلاح نیز قرار دارد. نفوذ گروه‌های موافق حق استفاده از سلاح در تگزاس، در ساماندهی عموم مردم و تلاش برای دفاع به رهبری انجمن ملی سلاح نیز مشهود است.
انجمن ملی سلاح قرار است در هیوستون نشست سالانه خود را برگزار کند، با فاصله کوتاه از تیراندازی مدرسه ابتدایی در تگزاس که دست کم 19 کودک و دو معلم کشته شدند. قرار است چند سیاستمدار نیز در این رویداد سخنرانی کنند که انتظار می‌رود بزرگ‌ترین رویداد مربوط به لابی سلاح پس از لغو رویدادهای قبلی به خاطر همه‌گیری ویروس کرونا باشد.
برخی از سخنرانان برنامه‌ریزی‌‌شده برای این همایش - از جمله فرماندار تگزاس- پس از روبه‌رو شدن با انتقادها به‌خاطر پذیرفتن پول از انجمن ملی سلاح، از حضور در مراسم سر باز زدند و برای سخنرانی در رویدادی پس از تیراندازی برنامه‌ریزی کردند. او هنوز هم قرار است با پیام ویدیویی از پیش ضبط‌ شده برای شرکت‌کنندگان سخنرانی کند.
برنامه زمانی همایش انجمن ملی سلاح مانند قبل هنوز هم شامل حضور چند تن از سیاستمدارانی می‌شود که از گشاده‌دستی‌های گروه‌های موافق حق استفاده از سلاح منتفع شده‌اند، از جمله سناتور تد کروز و رئیس‌جمهور سابق، دونالد ترامپ. قرار است ترامپ آغازگر هم‌اندیشی در نشست سالانه انجمن ملی سلاح باشد و این انجمن اطلاعیه‌ای صادر کرد که به شرکت‌کنندگان می‌گفت نمی‌توانند اسلحه گرم، تفنگ اسباب‌بازی یا هر گونه سلاحی را طی هم‌اندیشی با سخنرانی ترامپ حمل کنند. بخش عمده‌ای از پشتوانه وعده‌های انتخاباتی ترامپ نیز انجمن ملی سلاح بود. گروه موافق حق استفاده از سلاح رکورد هزینه 54.4 میلیون دلاری را در انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 داشت که بخش اعظم این هزینه‌ها از طریق پرچمدار بخش لابی انجمن ملی سلاح تأمین می‌شد، یک گروه «پول سیاه» که کمک‌کنندگانش را فاش نمی‌کند. تقریباً تمام مخارج سال 2016 انجمن ملی سلاح صرف پیشبرد انتخابات ریاست جمهوری ترامپ شد.
گرچه سوابق مالیاتی، کاهش تا حدود 282 میلیونی درآمد بازوی اصلی لابی‌گری انجمن ملی سلاح در سال 2020 پس از پایان چند سال بدهی را نشان می‌دهند، اما این گروه همچنان ده‌ها میلیون دلار را برای اثرگذاری بر انتخابات سرازیر می‌کند. بخش اعظم 29 میلیون دلاری که این انجمن صرف انتخابات فدرال 2020 کرد نیز خرج حمایت از ترامپ در ماه‌های پایانی قبل از روز انتخابات شد. سناتور تد کروز که قرار است در نشست سالانه این انجمن سخنرانی کند، پذیرنده اصلی کمک‌های سیاسی از منافع حق استفاده از سلاح است و طی دوران حرفه‌ای‌اش حدود 749هزار دلار برداشت کرده است.
منافع حق استفاده از سلاح به هزینه‌های بیرونی برای کمک به تد کروز نیز سرازیر شده است. از بیش از 154هزار دلار منافع حق استفاده از سلاح که از زمان انتخاب تد کروز در کنگره در سال 2012 صرف کمک به او شد، حدود 122هزار دلار با سرمایه انجمن ملی سلاح بوده است.
برنامه زمانی رویداد انجمن ملی سلاح شامل پیام ویدیویی از پیش‌ ضبط‌ شده فرماندار تگزاس، گرگ ابوت می‌شود که جمهوری‌خواهی با سابقه طولانی در سازماندهی طرفداری از حق استفاده از سلاح است. ابوت بیش از 20هزار دلار کمک از سوی گروه‌های طرفدار حق استفاده از سلاح دریافت کرده که بخش اعظم آن از طریق انجمن ملی سلاح و انجمن سلاح ایالت تگزاس تأمین شده است.
در ژوئن 2021 چند عضو رهبری انجمن ملی سلاح - به صف‌آرایی مدیرعامل این انجمن وین لاپیر و رئیس این انجمن، کارولین میدوز - در مراسم امضای لایحه‌ای خاص برای لایحه 1927 مجلس به ابوت ملحق شدند؛ قانونی با پشتیبانی انجمن ملی سلاح که اجازه حمل اسلحه بدون مجوز ایالتی برای دفاع شخصی را به اهالی تگزاس می‌دهد، البته مادامی که سابقه عمل مجرمانه نداشته باشند. دادستان کل جمهوری‌خواه تگزاس، کن پکستون هنوز هم قرار است در این رویداد سخنرانی کند. در نوامبر پکستون در مقابل راچل گارزا  که نامزدی حزب دموکرات را از آن خود کرده است، قرار می‌گیرد. پس از این تیراندازی، پکستون مسلح کردن معلمان را به عنوان یک راه‌حل ممکن پیشنهاد کرد. پکستون قهرمان قدیمی صنعت سلاح گرم است و این صنعت نیز پول خود را برای پشتیبانی از این سیاستمدار بحث‌برانگیز سرازیر کرده است.
انجمن ملی سلاح، انجمن سلاح ایالت تگزاس و مالکان اسلحه در صندوق پیروزی سیاسی امریکا همگی به پکستون کمک سیاسی کرده‌اند، اما رابطه پکستون با منافع حق استفاده از سلاح چیزی فراتر از پول است.
وقتی سازمان حق استفاده از سلاح در ژانویه 2021 اعلام ورشکستگی فصل 11 کرد، پکستون برای بازسازی در تگزاس و پرهیز از اقدام قانونی در نیویورک، از انجمن ملی سلاح استقبال کرد. دادستان کل نیویورک بازجویی از انجمن ملی سلاح درباره اتهام فساد را در سال 2019 آغاز کرد و به دنبال انحلال بخش غیرانتفاعی آن در سال 2020 بود.
«این انجمن ابزاری برای دفاع از حقوق متمم دوم قانون اساسی ما بوده و ما برای جابه‌جایی در تگزاس با آغوش باز از آن استقبال می‌کنیم!» این را پکستون در آن زمان توئیت کرد. در ماه آوریل پکستون استشهادیه‌ای را در پشتیبانی از دادخواست انجمن ملی سلاح به همراه انجمن سلاح و تپانچه کالیفرنیا امضا کرد که از دیوان عالی می‌خواست پرونده‌ای را دادرسی کند که ممنوعیت خشاب‌هایی که بتوانند بیش از 10 گلوله گنجایش داشته باشند را به چالش می‌کشید. 
پول سلاح در بین احزاب
کمک گروه‌های موافق حق استفاده از سلاح در ایالت تگزاس به جمهوری‌خواهان محدود نمی‌شود. هنری کولار یک دموکرات است که تاریخچه‌ای با انجمن ملی سلاح دارد. انجمن ملی سلاح ده‌ها هزار دلار به کولار کمک مالی کرده و صرف نظر از هزینه‌های کمکی به او از زمان انتخاب او در کنگره، در مجموع از سال 2002 در کل 31 هزار و 669 دلار به او کمک کرده است.
اخیراً کمپین مربوط به انتخاب مجدد کولار در سال 2018، 6 هزار و 950 دلار کمک از صندوق پیروزی سیاسی انجمن ملی سلاح پذیرفته است. سخنگوی کمپین به CNBC گفت: کولار قصد پس دادن پول انجمن ملی سلاح به خیریه را ندارد، او این را می‌پرسد که «چرا باید این کار را انجام دهد؟»، با ورود انجمن ملی سلاح به انتخابات میاندوره‌ای 2018، کولار رتبه یک را داشت و یکی از تنها سه دموکراتی بود که برای کمپین‌اش از انجمن ملی سلاح کمک تبلیغاتی دریافت کرد. اما پس از پشتیبانی او از افزایش بررسی سابقه، رتبه او از یک به 3 تنزل کرد.همچنین انجمن ملی سلاح از زمان چرخه انتخاباتی 2018 کمکی به او نکرده است.
هر دو طرف بحث کنترل اسلحه هزینه زیادی در کالیفرنیا می‌کنند
کالیفرنیا رتبه یک را برای اعضای کنگره دارد که از گروه‌های طرفدار کنترل اسلحه پول می‌گیرند، آنها طی دوران حرفه‌ای خود 968 هزار و 754 دلار کمک دریافت کرده‌اند اما قانونگذاران این ایالت از گروه‌های هر دو طرف این قضیه پول گرفته‌اند.
کالیفرنیا و تگزاس به عنوان دو مورد از بزرگ‌ترین ایالت‌های این کشور هر یک بیشتر از هر ایالت دیگری در کنگره نماینده دارند، یعنی قانونگذاران بیشتری در این ایالت‌ها ممکن است همین حالا نیز احتمال داشته باشد که در مجموع پول بیشتری جذب کنند.
اما بسیاری از قانونگذاران در این ایالت‌ها نیز دریافت‌کننده مهم بودجه از گروه‌های مدافع حق استفاده از سلاح هستند و این ایالت‌ها دو هدف اصلی لابی‌گری از سوی منافع حق استفاده از سلاح بودند.
گروه‌های موافق حق استفاده از سلاح از 2015 تا پایان 2021، بالغ بر 2.1 میلیون دلار صرف لابی‌گری در کالیفرنیا کرده‌اند و 811 هزار و 899 دلار از این مبلغ را انجمن ملی سلاح تأمین کرده است.

جستجو
آرشیو تاریخی