ویژه نامه ویژه مسکن - ۲۱ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران - ویژه نامه ویژه مسکن - ۲۱ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۱۲

مدیرکل راه و شهرسازی استان خراسان جنوبی مطرح کرد

ویلایی سازی؛ سرعت ساخت بیشتر و هزینه کمتر

امیرحسین کرکوندی
روزنامه‌نگار

استان خراسان جنوبی از جمله استان‌های پیشتاز در زمینه ساخت مسکن است. از دولت دهم بخشی از مسکن مهر شهرستان طبس به صورت ویلایی ساخته شد و اخیراً نیز بخشی از خانه‌های نهضت ملی مسکن در این استان با حضور مهرداد بذرپاش افتتاح شد. در همین رابطه «ایران» گفت‌وگویی با وحید داعی، مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی داشته است. او در این گفت‌وگو از وضعیت خانه‌سازی در استان خراسان جنوبی می‌گوید. همچنین به چالش‌ها و مزیت‌های ساخت خانه‌های یک طبقه اشاره می‌کند. در ادامه مشروح این گفت‌وگو را می‌خوانید.

        چه تعداد خانه در استان خراسان جنوبی ساخته شده است؟
سهم استان خراسان جنوبی از 4 میلیونی مسکن که باید در طی چهار سال ساخته شود، 40 هزار واحد شهری و روستایی است. به طور دقیق‌تر باید در طی چهار سال 22 هزار واحد شهری و 18 هزار واحد روستایی در استان خراسان جنوبی ساخته شود.
تا این لحظه 20هزار و 973 واحد در دست اجرا داریم. یعنی تقریباً 21 هزار واحد در مراحل مختلف ساخت مسکن قرار دارند. مراحلی مانند مانند صدور پروانه، تحویل قرارداد به متقاضی، ساخت اسکلت و نازک کاری. این یعنی ما در استان خراسان جنوبی، تا حدودی تکلیف 22 هزار خانه‌ای که قرار بود ساخته شود را در همان یک سال و نیم اول مشخص کرده‌ایم.
ما در 30 شهر زمین را برای ساخت خانه‌های یک طبقه و ویلایی در اختیار متقاضیان قرارداده‌ایم و تقریباً 16 هزار واحد به صورت ویلایی داریم. یعنی زمین و تسهیلات را در اختیار مردم قرار داده‌ایم و متقاضی مشغول ساخت و ساز است. از این 16 هزار واحد ویلایی کار ساخت تقریباً 500 واحد تمام شده است و مردم در آنجا ساکن شده اند، آن هم در عرض یک سال.

        برای تأمین زمین و ساخت خانه‌های ویلایی چه چالش‌هایی داشتید؟
وقتی که زمین را برای ساخت خانه‌های ویلایی تأمین کنیم، خواه ناخواه سطح کار و سختی کار افزایش پیدا می‌کند. چون مساحت بیشتری درگیر ماجرا می‌شود. شما یک زمینی دارید که می‌شود داخل آن 50 واحد خانه ساخت. یک پروانه هم می‌گیرید برای ساخت 50 واحد. اما وقتی زمین به صورت ویلایی باشد باید برای 50 واحد به صورت جداگانه پروانه ساخت بگیرید، برای 50 واحد سند بگیرید. همین موارد باعث می‌شود که سختی کار ما بیشتر شود. البته ما این سختی را به جان خریدیم.
وقتی سطح زمین افزایش پیدا کند، دستگاه‌های خدمات‌رسان نیز کمتر همکاری می‌کنند. در موضوع ساخت مسکن یک طبقه‌ای خیلی مهم است که استاندار و معاون عمرانی استان چه دیدگاهی داشته باشند. در استان خراسان جنوبی چون اراده بر این بوده است که مشکل خدمات مردم حل شود، بنابراین دستگاه‌های خدمات‌رسان نیز پای کار آمدند.
 
        از نظر سرعت ساخت ویلایی بهتر است یا آپارتمان سازی؟
سرعت ساخت در یک طبقه‌ها بیشتر است. ما 500 واحد ویلایی را در یک سال ساختیم. ویلایی از نظر فرهنگ و اقلیم مزایای زیادی دارد. اما با سختی‌هایی در بخش اداری و صدور پروانه نیز مواجه است. در مجموع مردم در ساخت مسکن، بهتر از ما عمل می‌کنند. چون خانه برای خودشان است وقت بیشتری می‌گذارند و با دلسوزی بیشتری کار ساخت را انجام می‌دهند.

        در یک سال اخیر همزمان با ساخت پروژه‌های ویلایی، پروژه‌هایی به صورت آپارتمان‌سازی یا انبوه‌سازی داشته‌اید؟
ما در بیرجند آپارتمان‌سازی یا همان انبوه‌سازی را به صورت ساختمان‌های چهار طبقه و پنج طبقه نیز شروع کردیم. تجربه نشان داده است که آپارتمان سازی، تقریباً یک سال بیشتر از ساخت ویلایی طول می‌کشد. به صورت دقیق‌تر ساخت و ساز طبقاتی 12 تا 14 ماه، از ویلایی عقب‌تر است. در حالی که در یک سال و نیم گذشته 500 واحد ویلایی ساخته شده است، آپارتمان‌ها همچنان در مرحله اسکلت‌سازی قرار دارند.

        هزینه تمام شده برای ویلایی‌سازی بیشتر است یا آپارتمان‌سازی؟
طبق آخرین آنالیزی که ما داشتیم، هزینه تمام شده هر متر مربع مسکن ویلایی، حدود یک میلیون تومان نسبت به آپارتمان‌سازی ارزان‌تر است.

        با ویلایی‌سازی، مشکلی در ارائه خدمات و تأمین سرانه‌های عمومی مانند سرانه‌های بهداشتی و آموزشی به‌وجود نمی‌آید؟
در بحث سرانه‌های عمومی نیز، ما بر مبنای جمعیت پیش‌بینی می‌کنیم. یعنی اگر در یک سایتی هزار خانوار را ساکن کنیم بر اساس محاسباتی که داریم، سرانه‌های مورد نیاز را پیش‌بینی می‌کنیم. بنابراین بحث سرانه‌های عمومی ربطی به یک طبقه‌سازی یا آپارتمان‌سازی ندارد. مهمترین نکته پیش‌بینی زمین برای تأمین سرانه‌های عمومی است. یعنی براساس نیاز و محاسباتی که وجود دارد باید برای تأمین سرانه‌های عمومی مثل سرانه‌های بهداشتی، آموزشی و درمانی زمین پیش‌بینی شده باشد.

        واحدهای ویلایی استان خراسان جنوبی از 16 هزار واحد بیشتر خواهد شد؟
با توجه به تأکید رئیس‌جمهور بر ویلایی‌سازی، ما در استان خراسان جنوبی، همچنان سیاست ویلایی‌سازی را ادامه خواهیم داد. 16 هزار واحد ویلایی که برای آن برنامه‌ریزی شده است، همگی در بخش شهری است. یعنی زمین پیدا کردیم و به شهر الحاق کردیم. در حال حاضر این نقاط جزو شهر محسوب می‌شود. این امکان نیز وجود دارد که تعداد خانه‌های ویلایی از 16 هزار واحد نیز بیشتر شود.
 

جستجو
آرشیو تاریخی