مدیرکل راه و شهرسازی استان یزد مطرح کرد

افزایش چشمگیر متقاضیان؛ پس از شروع ویلایی‌سازی

امیرحسین کرکوندی
روزنامه‌نگار

استان یزد از استان‌هایی است که با حضور رئیس­‌جمهور، تعدادی از خانه­‌های طرح نهضت ملی مسکن به مردم تحویل داده شد. در رابطه با آینده طرح نهضت ملی مسکن و پروژه شهرک 377 هکتاری در استان یزد با احسان خواجه­رضایی، مدیرکل راه و شهرسازی یزد به گفت­‌وگو پرداختیم. مشروح گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

        در طرح نهضت ملی مسکن، چند خانه در یزد ساخته می‌­شود؟
استان یزد برای ساخت تقریباً 54 هزار واحد برنامه دارد؛ به­‌طور دقیق‌تر 53 هزار و 984 واحد. اما در حال حاضر نزدیک به 56 هزار نفر ثبت­‌نام داشته­‌ایم.

         تا امروز چند خانه به مردم تحویل داده شده است؟
تا این لحظه 414 واحد به مردم تحویل داده شده است. از این تعداد، 214 واحد به صورت ویلایی و 200 واحد به صورت آپارتمانی است. ساخت واحدهای ویلایی در سال 1400 آغاز شده و در سال 1401 به مردم تحویل داده شده است.

        ساخت واحدهای ویلایی چقدر زمان برده است؟
صفر تا صد پروژه­ واحدهای ویلایی تقریباً بین 10 تا 12 ماه تمام شده است. اما پروژه‌­های آپارتمانی نزدیک به دو سال طول کشیده است.

        چه مقدار زمین برای متقاضیان فراهم شده است؟
تا امروز چیزی بالغ بر 1300 هکتار زمین مشخص کرده‌­ایم. مهم­ترین چالش ما برای تأمین زمین، بحث الحاقات به شهر یزد و شهرهایی است که بیشتر از 100 هزار نفر جمعیت دارند. زمین که شناسایی کردیم و کارهای اداری هم انجام شده است. الان پرونده‌­ها به شورای عالی معماری و شهرسازی ارسال شده است. دلیل تعدد کارها در شورا و به جهت بررسی، موضوع کمی طول کشیده است.

        پروژه شهرک 377 هکتاری در چه مرحله‌­ای قرار دارد؟ جزئیاتی از این طرح هم بفرمایید.
اوایل شهریور ماه 1401، مصوب شد تا پروژه 377 هکتاری به صورت شهرک مسکونی ساخته شود. در این چند ماه نیز مشغول طراحی شهرک بودیم. این پروژه، کاملاً به صورت ویلایی با قطعات 200 متری طراحی شده است و نزدیک به 7 هزار و 500 واحد ویلایی خواهد داشت. شهرک، با محوریت مسجد به عنوان یک المان شهری محل تجمع طراحی شده است. مسجد و صحن روبه‌روی آن، نزدیک به 11 هکتار مساحت دارد. ما در این شهرک مجتمع تجاری نخواهیم داشت و تماماً بازار داریم.
این شهرک شش محله خواهد داشت و محل اجتماعات هر محله­ نیز در مرکز آن محله قرار دارد. به این صورت که مدرسه، مراکز بهداشتی و مسجد هر محله در مرکز آن قرار می­‌گیرد. در اطراف شهرک و در فاصله بین این شهرک با شهر یزد، نزدیک به 50 هکتار فضای سبز و فضای ورزشی نیز تعبیه شده است.
سعی شده برای ساخت این شهرک از سبک شهرسازی قدیم یزد استفاده شود. در گذشته محوریت شهر یزد با میدان و مسجد امیر چخماق بوده است. در کنار مسجد نیز حسینیه، بازار، فضای ورزشی (زورخانه) و آب‌­انبار وجود داشته است. در اطراف میدان، محله­‌ها تعریف شده و میدان به وسیله بازار به این محله‌‌ها وصل می­شده است. اطراف شهر یزد نیز محل کشاورزی بوده است. ما نیز مدل قدیم شهر یزد را در یک مقیاس کوچک­تر برای شهرک 377 هکتاری طراحی کردیم. پیش­‌بینی ما این است که ان‌شاءالله تا پایان سال 1402، بیشتر واحدهای شهرک تحویل متقاضیان شود.

        استقبال مردم از ویلایی‌سازی چگونه بوده است؟
ما تقریباً از اوایل مهرماه، ویلایی‌سازی را در شهر یزد مطرح کردیم. ما تا پیش از مطرح شدن ویلایی‌سازی، 108 هزار متقاضی در سطح استان داشتیم. اما پس از آنکه ویلایی­‌سازی به صورت رسانه‌­ای مطرح شد، تعداد ثبت‌­نام در استان یزد به 123 هزار نفر رسید. یعنی در عرض چهار یا پنج ماه، 15 هزار نفر به تعداد ثبت­‌نام کنندگان افزوده شد. استقبال مردم نشان می­دهد که خانه­‌های ویلایی، باب میل مردم است. اما ممکن است در بعضی استان­ها به دلیل محدودیت زمین، این طرح به راحتی قابل اجرا نباشد.

        هزینه تمام شده، برای خانه‌­های ویلایی به صرفه‌­تر است یا آپارتمانی؟
ما در مهریز یزد، واحدهای ویلایی با زمین 160 متری و 105 متر زیربنای مفید تحویل متقاضیان دادیم. واحدهای ویلایی مهریز، 280 میلیون تومان آورده متقاضی و 300 میلیون تومان وام داشت. در شهر یزد، پروژه آپارتمانی با 85 متر زیربنای مفید، تحویل متقاضیان دادیم. اما این واحدها به 400 میلیون تومان آورده متقاضی و 350 میلیون تومان وام نیاز داشته است.

 

بــــرش

        با ساخت خانه‌­های ویلایی مشکلی برای تأمین سرانه­‌های عمومی ایجاد نخواهد شد؟
برای تأمین سرانه­‌های عمومی نیز کار را شروع کرده‌­ایم. به عنوان مثال در همان شهرک 377 هکتاری، مقدمات تأمین فضای ورزشی را فراهم کردیم تا سرمایه‌­گذار ساخت را شروع کند. برای فضای سبز 50 هکتاری نیز سرمایه‌­گذار آوردیم. برای روز درخت­کاری نیز اعلام کردیم که اگر کسی قصد دارد درختی بکارد به همین شهرک مراجعه کند. برای دیگر خدمات، مانند خدمات درمانی، انتظامی و... آن­ دسته از خدمات که امکانش وجود دارد از ظرفیت خیرین کمک می­‌گیریم. علاوه­بر این می­‌توانیم از ارزش افزوده حاصل از ساخت شهرک نیز استفاده کنیم؛ مانند فروش بخش­های تجاری شهرک.

جستجو
آرشیو تاریخی