معاون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام کرد

آغاز تحقق وعده‌های رئیس‌جمهور برای ساماندهی کولبران

معاون پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: وعده‌های رئیس‌جمهور در خصوص ساماندهی وضعیت کولبران، با اجرایی شدن آیین‌نامه جامع ساماندهی و نظارت بر مبادلات تجاری فعالان مرزی، تحقق می‌یابد.
به گزارش ایرنا، امیرمحمد پرهام‌فر با اشاره به تحقق وعده‌های رئیس‌جمهور برای ساماندهی وضعیت کولبران اظهار داشت: ساماندهی معضل واردات کالا از طریق کولبری و ته‌لنجی، همواره یکی از دغدغه‌های آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی بوده و در پاییز ۱۳۹۹ همزمان با تصدی بر ریاست قوه قضائیه، اقدام به تشکیل کمیته‌ای از دستگاه‌های اجرایی، قضایی و امنیتی و انتظامی کشور و استانداری‌ها کرده است. این کمیته مسئول تهیه و تدوین پیشنویس «فرایند ساماندهی و نظارت بر واردات کالا از طریق ملوانی و کولبری» برای تصویب در جلسه شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی (سران سه قوه) شد که به دلیل مخالفت برخی مسئولان دولت دوازدهم به مراحل اجرایی نرسید.
پرهام‌فر افزود: مجموعه‌ای از اقدامات موازی از جمله ایجاد زیرساخت‌های مرزی و ساماندهی و نظارت بر واردات کالا از طریق شناورهای سنتی با ظرفیت حداکثر ۵۰۰ تن ناخالص و ملوانی (ته لنجی) تدوین و پنجم اردیبهشت ۱۴۰۱ مورد تصویب دولت قرار گرفت، اما ابلاغ آن به رفع مغایرت‌های قانونی موکول شد. در نهایت دولت در جلسه آذرماه لایحه دو‌فوریتی «ساماندهی و نظارت بر تجارت مرز (کولبری و ملوانی) و ایجاد اشتغال پایدار مرزنشینان» را تصویب و دی‌ماه به مجلس شورای اسلامی فرستاد. سرانجام دو‌فوریت لایحه در جلسه بهمن‌ماه در مجلس تصویب شد که با توجه به بررسی لایحه قانون بودجه سال ۱۴۰۲، رسیدگی به آنها به سال ۱۴۰۲ موکول شد.
 
جستجو
آرشیو تاریخی