پیکر کارگردان «قصه‌های مجید» راهی خانه ابدی شد

مرضیه برومند: پوراحمد عین هوای بهار بود

پیکر کارگردان پیشکسوت سینما و خالق «قصه‌های مجید» با حضور جمعی از هنرمندان صبح جمعه ۱۸ فروردین در بهشت زهرا تشییع و خاکسپاری شد.
به گزارش ایرنا، مرضیه برومند مدیرعامل خانه سینما در مراسم تشییع کیومرث پوراحمد گفت: پوراحمد نازکدل بود و عین هوای بهار به‌هم می‌ریخت، اما دوباره آفتاب درمی‌آمد. اثر بدیع و شاهکار تکرارنشدنی‌اش «قصه‌های مجید» است.
برومند ادامه داد: من هم‌ مثل کیومرث کار کودک می‌کردم اما جسارت این را نداشتم که این‌طور واقع‌گرایانه مسأله کشورم را در اثری ثبت کنم. من به تخیل و فانتزی پناه بردم‌ اما کیومرث مستقیم به قلب داستان زد و اثر آموزشی، ظریف و بدون شعار راجع به انسانیت و عشق پدید آورد. وی افزود:«قصه‌های مجید» بار چند دهه آموزش و پرورش را به دوش کشید و به مسئولان آموزشی توصیه می‌کنم به جای این طریق خشک و عبوس، «قصه‌های مجید» را در آموزش‌های آنلاین قرار دهند.
کیانوش عیاری، کارگردان پیشکسوت سینما نیز گفت:«این شوک تلخ را به مهرانه ربی، همسر کیومرث و فرزندان و سینمای ایران تسلیت می‌گویم. بسیار ناباورانه بود رفتن او. روز یکشنبه با او صحبت کردم و خواستم‌ فیلمنامه من را ببیند و خیلی استقبال کرد و گفت چند روز دیگر به تهران‌ می‌آیم و با تو تماس می‌گیرم. به همین دلیل شوکه شدم از این اتفاق وحشتناک».
وی افزود:«کیومرث در فیلم آخرم، یک هفته پیش ما بود. حتی به من گفت طرحی برای کار بعدی من داری. بسیار مهربان بود. بسیار از شرایط پیرامون زندگی مردم ناراحت بود. همسرش را مدیر زندگی‌اش می‌دانست. او اصلاً افسرده نبود. در زمان قصه‌های مجید هر جای تهران که بودم، خودم را می‌رساندم تا این کار مردمی و پرمعنا را مشاهده کنم. این کار، نگاه و سرشت ذاتی کیومرث بود که در کارش متبلور شده بود».
حبیب احمدزاده نویسنده و کارگردان نیز گفت:«کیومرث آدم دل بود؛ آدم دل، آدم سیاست نمی‌شود. او را نمی‌شود به جناحی منتسب کرد. دلیل دوستی منِ بچه‌جبهه‌ای و کیومرث، ایران بود». وی افزود:«زحمات کیومرث برای مملکت را نباید با نقطه‌ای که خودش انتخاب کرده، خراب کرد. وصیتش سیاسی نبود. بعد از کیومرث، خانواده‌شان باید زندگی کنند. با طرح شایعات مختلف، خانواده ایشان را آزرده نکنیم». احمدزاده ادامه داد:«اگر واقعاً کیومرث را به خاطر کارهایش دوست دارید، کمک کنیم خانواده ایشان را خانواده خودمان بدانیم تا فضای مجازی فرصت این‌ نابود کردن را پیدا نکند».محمدمهدی عسگرپور رئیس هیأت مدیره خانه سینما نیز گفت:«با یک‌ مورد عجیب مواجه هستیم. سینمای ایران طی ۳ روز اخیر یکی از تلخ‌ترین دورانش را سپری کرد. کارگردانی که همواره پیام صلح، دوستی و زندگی داشت، با این پایان‌بندی، ما با یک تناقض بزرگ‌ و عجیب مواجه می‌شویم».
وی افزود:«باید خویشتنداری کنیم چون هنوز زوایای کامل این موضوع مشخص نشده است. کمی سریع اظهارنظر رسمی صورت گرفت. باید ابعاد مختلف موضوع مشخص شود. همه کسانی که در حوزه فرهنگ و هنر فعالیت می‌کنند نیاز به مراقبت‌های چهره به چهره علی‌الخصوص در میان همکاران دارند. ما باید خودمان‌ مراقب خودمان باشیم. نهاد صنفی باید وظیفه جدی‌تری را در پیش بگیرد».مهرانه ربی همسر کیومرث پوراحمد گفت:«کیومرث، من را کشت. پرونده من را بست. اگر خواستید غصه بخورید، برای من بخورید. کیومرث اصلاً چنین شخصیتی ندارد. نمی‌توانم باور کنم. می‌گفت تو مدیر من هستی. جدیداً دستم را می‌بوسید و می‌گفت باید ممنون تو باشم».
وی افزود:«همیشه می‌گفت دوست ندارم در رختخواب بمیرم. یک هفته قرار بود برود و بیاید. من نمی‌توانستم بروم. خانه من خراب شد. با همه مردم همدل بود، غصه خورد و اشک ریخت. عاشق مردم بود».
کیومرث پوراحمد متولد سال ۱۳۲۸ در اصفهان بود که در کارنامه حرفه‌ای خود آثار ماندگاری همچون سریال‌های قصه‌های مجید و سرنخ و فیلم‌های سینمایی همچون به‌ خاطر هانیه، خواهران غریب، شب یلدا و اتوبوس شب را داشت. این کارگردان سینما و تلویزیون صبح ۱۶ فروردین در سن ۷۴سالگی در شهرک ساحلی
بندر انزلی درگذشت‌.
جستجو
آرشیو تاریخی