با تأکید معاون اول رئیس جمهور بر کاهش قیمت خودرو

قیمت خودروها در جلسه امروز شورای رقابت بازنگری می‌شود

 هرچند انتظار می‌رفت با پایان جلسه شورای رقابت و اعلام قیمت پایه(کارخانه‌ای) خودروها، آرامش به این بازار متلاطم بازگردد ولی اعلام میانگین افزایش 35درصدی قیمت محصولات سایپا و ایران خودرو، این انتظار را برآورده نکرد و درنهایت، معاون اول رئیس جمهور با ارسال نامه‌ای به رئیس شورا و مرکز ملی رقابت، خواستار کاهش قیمت خودرو شد؛موضوعی که واکنش شورای رقابت را به دنبال داشت و بنا به گفته سخنگوی این شورا، پس از طرح موضوع در جلسه امروز شورای رقابت، تصمیم نهایی اعلام می‌شود.
به گزارش تسنیم، محمد مخبر در نامه‌ای خطاب به رئیس شورا و مرکز ملی رقابت، خواستار تجدیدنظر در قیمت‌گذاری خودرو در شرایط فعلی شد. معاون اول رئیس جمهور در این نامه، قیمت‌های پایه‌ای (کارخانه‌ای) ارائه شده در جلسه اخیر شورای رقابت را افزایشی غیرمتعارف دانسته که آثار تورمی دارد. در نامه معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه اصلاح یکباره قیمت‌ها در شرایط فعلی مناسب نیست، از شورای رقابت خواسته شده تا در تعامل با وزارت صمت، به فوریت نسبت به تجدیدنظر در قیمت‌گذاری اقدام شود.
وزارت صمت آماده همکاری با شورای رقابت
به دنبال نامه معاون اول رئیس‌جمهور به شورای رقابت درباره مصوبه قیمت‌گذاری خودرو، وزارت صمت برای همکاری با شورای رقابت در این موضوع اعلام آمادگی کرد تا در اسرع وقت با برگزاری جلسات فوری با شورای رقابت، بر مبنای صیانت توأمان حمایت از حقوق تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان خودرو و پرهیز از اتخاذ تصمیمات تورم‌زا، فرایند قیمت‌گذاری به گونه‌ای انجام شود که تقاضاهای سوداگرانه را هم کاهش دهد.
در این میان، محمود دودانگه، نایب رئیس شورای رقابت هم گفت: نامه معاون اول رئیس جمهور در کارگروه خودرو و شورای رقابت مطرح و تصمیمات لازم اتخاذ خواهد شد.وی در گفت‌و‌گو با ایسنا افزود: دغدغه دولت، قطعاً دغدغه همه اعضای شورای رقابت است و تصمیم اتخاذ شده در شورا با توجه به بررسی جوانب مختلف ازجمله تداوم و رشد مستمر تولید، تعادل بازار و کاهش تورم، پیشگیری از نگاه سرمایه‌ای و سفته بازانه به خودرو و نهایتاً رعایت حقوق سهامداران این صنعت اتخاذ شده است.
سخنگوی شورای رقابت هم با تأکید بر اینکه قیمت‌گذاری بر عهده این شورا نیست، گفت: شورای رقابت چهارچوب قیمت‌ها را تعیین کرده است که وزارت صمت می‌تواند آن را اعمال نکند؛ اگر دولت می‌خواهد قیمت خودروها ثابت بماند می‌تواند یک ردیف بودجه پیش‌بینی کند که از شرکت‌های تولیدکننده، حمایت و زیان جبران شود. اسماعیل شجاعی با تشکر از حساسیت معاون اول رئیس جمهور نسبت به مهار تورم افزود: امروز جلسه شورا برگزار می‌شود و بعد از آن، می‌توان گفت این شورا چه تصمیمی اتخاذ خواهد کرد. البته شورای رقابت قیمت‌گذار نیست و فقط چهارچوب قیمتی را مشخص می‌کند.
جستجو
آرشیو تاریخی