چوب عنصر حیاتی برای طراحی داخلی که هیچ وقت قدیمی نمی‌شود

آرزو کیهان
مترجم
 

چوب مثل فرش است، هرچقدرسنش بالا می‌رود ارزشمندتر می‌شود و به نظر می‌رسد هرگز زیبایی‌اش را از دست نمی‌دهد.
امروزه با وجود افزایش تنوع مواد مدرن، ما چوب را برای فضای داخلی معاصر خود ترجیح می‌دهیم. اما چرا طراحان داخلی به استفاده از چوب در پروژه‌های خود وفادار هستند؟ چه چیزی آنها را اینقدر به این ماده طبیعی علاقه‌مند می‌کند؟
چرا از چوب برای طراحی داخلی استفاده می‌کنیم؟
قرن هاست که از چوب برای ساخت خانه‌ها و اشیایی که در داخل آنها قرار دارند، از کف چوبی سنتی گرفته تا مبلمان با کیفیت استفاده می‌شود. در کنار انواع موارد استفاده، چوب خواص شگفت‌انگیز دیگری نیز دارد: قوی و بادوام است و آن را به انتخابی طولانی مدت تبدیل می‌کند. استفاده از آن هم برای سازندگان حرفه‌ای و هم برای سایرین آسان است. چوب‌ها خواص فوق‌العاده‌ای دارند. چوب‌هایی چون زبان گنجشک، کاج، ساج، بلوط، راش، ماهون و هر نوع چوب دیگری سبک متمایز، ظاهر و کیفیت منحصر به فرد خود را دارد. چوب یک ماده طبیعی است و اگر تأیید شده باشد، یعنی از نقاطی که طرح مدیریت پایدار جنگل در آن اجرا شده بریده شده باشد برای ساخت و ساز و طراحی داخلی بسیار مفید است. این نقاط قوت در ترکیب با ظاهر ظریف و گرم چوب، آن را به انتخاب ایده‌آلی برای طراحی داخلی و مواد اصلی دکور به سبک معاصر تبدیل می‌کند. در سال‌های گذشته، استفاده از چوب در طراحی مدرن افزایش یافته است، زیرا ملاحظات پایداری اهمیت بیشتری پیدا کرده و سبک بیوفیلیک (معماری دوستدار طبیعت) در طراحی داخلی ترند شده است. «معماری بیوفیلیک» یا ترکیب معماری با طبیعت یکی از سبک‌های معماری و طراحی داخلی است که طرفداران زیادی پیدا کرده است. چوب فضای را غنی می‌کند و همراه با چشم نوازی، رنگی از معماری معاصر را هم به فضا اضافه می‌کند.
ترکیب اصول طراحی بیوفیلیک
طراحان داخلی و معماران مدت‌هاست که علاقه زیادی به کار با مصالح چوبی داشته‌اند. همان‌طور که توجه به حفاظت پایدار از محیط زیست اهمیت بیشتری پیدا می‌کند، معماران سعی می‌کنند اصول طراحی بیوفیلیک را در معماری و طراحی داخلی بگنجانند. افزودن گیاهان یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای آوردن طبیعت به فضای زندگی است.

 

بیایید به مزایای استفاده از چوب در فضای داخلی نگاهی بیندازیم.
 دوام
چوب فوق‌العاده بادوام است و این ویژگی از دلایل علاقه بسیاری از طراحان داخلی به این ماده طبیعی است. تفاوت‌های کوچک در بافت و رنگ‌های خنثی بخشی از زیبایی چوب است. همچنین یکی از مواد طبیعی است که با سرعت ملایمی مستهلک می‌شود و شرایط نگهداری دشواری ندارد. این باعث می‌شود که چوب برای فضاهای خانگی و تجاری مناسب باشد. با استفاده مناسب، چوب را می‌توان در اتاق‌های مرطوب مانند حمام و همچنین در آشپزخانه‌های امروزی استفاده کرد.

 

 سازگاری با محیط زیست
چوب یک ماده طبیعی است و نسبت به سایر مواد تزئینی داخلی کمتر به محیط زیست آسیب می‌رساند. پردازش چوب، کربن کمتری آزاد می‌کند که برای محیط زیست و سلامت ما مهم است. علاوه بر این، چوب عایق است، بنابراین باعث می‌شود فضا به خوبی خنک یا گرم شود.
 

مقرون به صرفه بودن
مزایای استفاده از چوب در مقایسه با قیمت آن بسیار بیشتر است. چوب نسبت به قیمت کیفیت بسیار خوبی برای استفاده در طراحی داخلی دارد. به عنوان مثال، ایجاد یک دیوار در اتاق ناهارخوری یا تقویت سایه‌های خنثی در حمام به سبک امروزی به مواد زیادی نیاز ندارد و نصب آن نیز سریع و آسان است.
 

سازگاری زیبایی شناختی
چوب نه تنها از نظر زیبایی شناسی دلپذیر است، بلکه می‌توانید آن را در طراحی‌های مختلف استفاده کنید تا به یک فضا جذابیت، گرما و سادگی ببخشید. چوب برای بسیاری از طراحان معاصر یک ماده عالی است. در صورت استفاده صحیح، چوب می‌تواند حس امنیت و آرامش فضا را در حد زیادی افزایش دهد. سطوح چوبی را می‌توان به راحتی با رنگ‌های تند تنوع داد. یکی از مزایای استفاده از چوب تبدیل آن به اشکال هندسی یا پالت است که با استفاده از رنگ‌های جسورانه قادر است فضای ما را در عین سادگی بسیار شیک جلوه دهد. چوب را می‌توان جلا داد، سنباده زد، رنگ کرد و در صورت نیاز به آن روکشی براق زد. از سوی دیگر با چوب می‌توانید فضایی روستایی به خانه بدهید زیرا چوب هم کاربرد سنتی و هم کاربرد معاصر دارد.

 

زیبایی شناسی چوب در طراحی داخلی بی‌انتهاست
وقتی صحبت از طراحی داخلی مدرن به میان می‌آید، چوب یک انتخاب کلاسیک و جاودانه است که برای سال‌های آینده در سبک‌های طراحی باقی خواهد ماند زیرا همه کاره و سازگار است. چوب می‌تواند هم روستایی و هم مدرن به نظر برسد. از آنجا که این ماده نفیس با ویژگی‌های همه کاره‌اش به راحتی می‌تواند با مواد و بافت‌های دیگر ترکیب شود ظرف سال‌های گذشته بشدت مورد توجه طراحان معاصر قرار گرفته، بسیار محبوب شده و همچنان قادر است در لیست درجه یک مواد مصرفی طراحی باقی بماند.

 

کفپوش‌های چوبی

کفپوش‌های چوبی معمولاً به کفپوش پارکت اطلاق می‌شود. کفپوش چوبی پارکت، ظرافت و گرمای بیشتری را در خانه شما ایجاد می‌کند. پانل‌های کفپوش ضخامت، طول و عرض‌های مختلف دارد و بسته به سلیقه فرد می‌تواند به شکل‌های متفاوتی در رنگ‌های مختلف مورد استفاده قرار بگیرد. 

 

کفپوش حرارتی / دیوارهای چوبی و صفحات چوبی
چوب برای دیوارها و تابلوسازی ایده‌آل است. چه در داخل خانه برای یک اتاق خواب معاصر یا اتاق ناهار خوری باشد و چه در بیرون برای جلوه دادن روی ایوان با روکش چوبی، به شما این امکان را می‌دهد که یک فضای خصوصی اما زیبا برای تماشا ایجاد کنید و به عنوان یک ماده طبیعی، فورً گرما و نور طبیعی را به فضای داخلی می‌افزاید.

 

مبلمان چوبی به سبک معاصر
مبلمان کلاسیک معمولاً از چوب ساخته می‌شود، اگرچه گزینه‌های پلاستیکی زیادی هنوز خانه‌های ما را اشغال کرده است.

 

درها و پله‌های چوبی
درهای چوبی شکل و ظاهری زیباتر دارند. این مورد درباره پله‌های چوبی هم صدق می‌کند. یک راه پله چوبی خیره کننده است، نیاز کمی به تعمیر دارد و هرگز قدیمی نمی‌شود زیرا چوب برای سال‌ها دوام می‌آورد، سریع فرسوده نمی‌شود و شکل ظاهری خود را از دست نمی‌دهد.

 

سقف‌های چوبی
در گذشته تیرهای سنگین و چوبی معمولاً طبقه اول را در خانه‌های قدیمی نگه می‌داشتند. در طراحی امروزی، از آنها به عنوان یک طراحی معاصر برای برجسته کردن فضای داخلی اتاق استفاده می‌شود و نه فقط برای یک ظاهر کلاسیک. در واقع، سقف‌های چوبی مدرن اکنون یک انتخاب محبوب برای علاقه‌مندان به خانه‌های سبک معاصر است.

 

 سونا
چوب به حدی کاربردی است که می‌توانید در سونا هم از آن استفاده کنید. چوب به سونا گرما و شکلی جذاب می‌بخشد. در سونا هوای گرم و مرطوب به راحتی به گچ و دیوارهای خشک آسیب می‌رساند اما چوب توانایی مقاومت بهتری در برابر گرما دارد.

جستجو
آرشیو تاریخی