جنگل‌گردی با چاشنی آدرنالین در جنگل جیـــــــــغ

سعیده احسانی راد
نویسنده
 

 سفر به استان خراسان رضوی و مشهد، معمولاً برای زیارت بارگاه مطهر امام رضا(ع) است، اما می‌توان علاوه بر زیارت، به گردشگری در این استان هم پرداخت.گردشگری در خراسان رضوی، حد و مرز ندارد؛ چه از نظر تاریخی با بناها و خانه‌های قدیمی و بازارگردی و سایر جاذبه‌های گردشگری و چه از نظر طبیعت‌گردی با روستاها و باغ‌های خوش‌ آب‌وهوا. حتی اگر چند روز متوالی را به گشت و‌ گذار در این استان اختصاص دهید، باز هم هنگام بازگشت، فهرست بلندبالایی از جاذبه‌های گردشگری دارید که ندیده‌اید.در فهرست بالا بلند دیدنی‌های این استان، جنگلی وجود دارد که به‌دلیل ترسناک بودن شاید کمتر کسی اسمی از آن شنیده باشد؛ جنگلی به نام جنگل جیغ. دیدن این جنگل را به کسانی که به‌دنبال گردشگری ماجراجویانه هستند، پیشنهاد می‌کنیم؛ کسانی که به‌دنبال کشف ناشناخته‌ها و تشنه تجربه و هیجان هستند. اگر به تجربه احساس ترس و ترشح آدرنالین علاقه دارید، در سفر به این استان این بار رفتن به جنگل جیغ را حتماً در برنامه‌هایتان قرار دهید.

مسیر جنگل جیغ
جنگل جیغ یکی از دیدنی‌های استان خراسان رضوی در روستای سربرج، بخش طرقبه است. این روستا با 32 کیلومتر فاصله در جنوب مشهد قرار دارد. فاصله جنگل جیغ تا تهران ۹۲۴ کیلومتر است.
 اما از تهران چطور باید راه بیفتید؟ ابتدا خود را به اتوبان آزادگان برسانید و سپس وارد اتوبان امام رضا شوید. حدود 870 کیلومتر که در این مسیر پیش رفتید و شهرهای سمنان، دامغان، شاهرود، سبزوار، نیشابور، ملک آباد و باغچه را پشت سر گذاشتید، به پلیس راه باغچه می‌رسید. حواستان باشد که اینجا باید از طریق اتوبان نیشابور- مشهد به سمت آزادراه مشهد- باغچه حرکت کنید.
در ادامه راه از بزرگراه‌های سلسله الذهب و کلانتری عبور کنید. چند کیلومتری که در این مسیر پیش رفتید، به باغ گیاه‌شناسی می‌رسید. پس از عبور از جلوی این باغ، در سمت چپ جاده یک خروجی خواهید دید. از طریق همین خروجی وارد خیابان حافظ شوید. اگر خیابان حافظ را تا انتها بروید، وارد جاده‌ای به نام خلج خواهید شد. این جاده 23 کیلومتری، به قدری پر پیچ و خم است که رانندگی در آن حدوداً نیم ساعت زمان می‌برد. در انتهای این جاده پرپیچ و خم به یک دو راهی می‌رسید که تابلوی راهنمای روستا را می‌بینید. حدود 7 کیلومتر دیگر که برانید به جنگل جیغ که در سمت چپ جاده قرار گرفته می‌رسید. ماجراجویی در این جنگل، درست از همین جا شروع می‌شود.در جنگل جیغ نیازی به پیاده‌روی‌های طولانی نیست و افراد کم‌توان و میانسال هم می‌توانند با خودرو به بازدید از آن بروند.

جیغ‌های شبانه در جنگل
این جنگل به خاطر صداهای عجیبی، شبیه سوت یا جیغ، که از شب تا صبح شنیده می‌شود، به جنگل جیغ معروف است. آنهایی که به جنگل جیغ رفته‌اند، صدای جیغ‌های گوشخراش و عجیب را تأیید می‌کنند. یک نکته ترسناک دیگر درباره این جنگل این است که صدای جیغ، به‌محض تاریک شدن هوا شروع می‌شود وگرنه روزهای این جنگل با دیگر جنگل‌های معمولی تفاوتی ندارد. می‌گویند بسیاری از کسانی که این داستان‌ها را باور نداشتند یا اهل ماجراجویی بودند و به جنگل جیغ رفته‌اند؛ در نیمه راه پشیمان شده‌اند و بازگشته‌اند!
در جنگل جیغ که با نام جنگل سربرج و جنگل مج نیز شناخته می‌شود، درختان گیلاس، گردو، سیب و چنارهای سر به‌فلک کشیده در اطراف رودخانه و حیواناتی چون گرگ، روباه و پرندگانی چون عقاب و قرقی دیده شده است.

اقامت در جنگل جیغ
در میان گردشگران کسانی هم هستند که پیه ترس را به تن‌شان می‌مالند و ترجیح می‌دهند شب را در روستای سربرج طرقبه اقامت کنند. حتی بعضی‌هایشان که دل شیر دارند و از شنیدن جیغ‌های شبانه نمی‌ترسند، به سراغ اقامت و کمپ زدن در دل این جنگل رعب آور هم می‌روند. اما تعداد کسانی که تاکنون در این جنگل کمپ زده‌اند، انگشت‌شمار است چرا که شنیدن جیغ‌های وحشتناک از سر شب تا خود صبح، کابوس ترسناکی است. اما اگر شما هم از آن دسته از گردشگران شجاع دل هستید که می‌خواهید در این جنگل مخوف بمانید و کمپ بزنید، خوب است بدانید که هوای این منطقه بخصوص در شب‌ها سرد است و باید لباس گرم و وسایل لازم را حتماً همراه داشته باشید. اگر هم نمی‌خواهید در جنگل جیغ بمانید، می‌توانید از اقامتگاه‌های دیگری مثل اقامتگاه‌های بومگردی و خانه‌های روستایی که در روستای سربرج وجود دارند، استفاده کنید.

بهترین زمان بازدید از جنگل جیغ مشهد
اگر تصمیم گرفته‌اید به جنگل جیغ بروید، یادتان نرود این روستا به‌دلیل اینکه در منطقه ییلاقی طرقبه است، آب و هوایی خنک دارد. در فصل‌های بهار و تابستان که بهترین فصول بازدید از جنگل جیغ است، هوای جنگل خنک است و برخلاف شب‌های ترسناکش ظاهری بسیار زیبا و سرسبز دارد. اما نیمه دوم سال، هوای جنگل جیغ بسیار سردتر از آن است که تحمل شود. جالب است بدانید صدای جیغ‌های شبانه این جنگل درماه خرداد هر سال، به اوج خود می‌رسد.

دیدنی‌های اطراف جنگل جیغ برای منصرفان
اگر از رفتن به جنگل جیغ به هر دلیلی منصرف شدید، دیدنی‌های اطراف این جنگل را فراموش نکنید. غار مغان که در نزدیکی روستای مغان واقع شده می‌تواند گزینه خوبی برای دست خالی برنگشتن ماجراجویان این گردشگری باشد. غارها جزو زیباترین دیدنی‌هایی هستند که در طبیعت وجود دارند. فسیل‌های حلزونی که از داخل این غار کشف شده‌اند، نشان می‌دهد که قدمت این غار به دوره دوم زمین‌شناسی باز می‌گردد. بد نیست بدانید که از دوره دوم زمین‌شناسی حدود 100 میلیون سال گذشته است. غار مغان 2910 متر ارتفاع از سطح دریا دارد و به‌دلیل وجود مسیرهای پیچ در پیچ و پرتگاه‌های متعدد در این غار، هیچکس نمی‌تواند بدون راهنما برای دیدن غار برود.

جستجو
آرشیو تاریخی