طرز تهیه دسری جذاب و عیدانه برای افطارها

به همین سادگی و به چه خوشمزگی

فائزه صدیقی
نویسنده

ماه رمضان ماه بزرگ و پرابهتی است. ماه نزول قرآن و شب‌های قدر، ماه دعا و نیایش و قرآن خواندن. ماه تغییر در روال معمول زندگی و یک ماه برای متفاوت بودن. اما در کنار این احوالات روحانی‌، رمضان ماه تغییر و تحول در زمینه خورد و خوراک هم هست. ماه سحری و افطار، ماه خرما و آب‌جوش و نبات، ماه‌ آش و هلیم، ماه زولبیا و بامیه و کلی خوراکی‌ها رنگارنگ و متنوع که در عین سادگی با تنوع و تغییری که در مسیر معمول زندگی ایجاد می‌کنند، شور و حال خاصی به زندگی معمولی و همیشگی ما آدم‌ها می‌دهند.
در عمیق‌ترین نقطه این ماه یعنی در نیمه آن، تولدی قرار دارد که چون نسیمی خنک و لطیف به روح انسان می‌وزد و روح را قلقلکی نرم می‌دهد. تولد کریم اهل بیت! این خاندان همه کریمند، آن وقت کسی که لقبش در میان چنین بزرگواران کریم بشود کریم اهل‌بیت، یعنی که ببینید این وجود زیبا و بهشتی چه سفره کرم و بخششی دارد.
امروز می‌خواهم برای چنین تولد و روز پربرکتی یک خوراکی بی‌نهایت خوشمزه و در عین حال آسان به سفره افطارتان اضافه کنم که با خوردن آن شیرینی این عید زیبا بیشتر در وجودتان مزه کرده و ته‌نشین شود. این دسر که نام آن دسر عربی است و گفته می‌شود اصالتی عربی هم دارد از دسته دسرهای کرمی است که هواخواهان طعم کارامل شیفته آن می‌شوند و آن‌قدر جذاب است که شما می‌توانید در هر زمان دیگری نیز آن ‌را به راحتی درست کنید و در کنار عزیزانتان از خوردن آن لذت ببرید. پس برای درست کردن این دسر خوشمزه و آسان با من همراه باشید. مطمئن باشید با یک بار امتحان مشتری همیشگی آن خواهید شد.
 

مواد لازم برای تهیه دسر عربی یا دسر کاراملی
پودر کرم کارامل یک بسته
شیردو و نیم لیوان دسته‌دار فرانسوی
بیسکوئیت پتی‌بور نصف بسته بزرگ معادل ۶۰ گرم
خامه صبحانه پاکت صورتی نصف پاکت معادل ۱۰۰ گرم
شکلات سفید تخته‌اییک مشت معادل ۵۰ گرم
سس کارامل آماده داخل بسته کرم کارامل


طرز تهیه دسر عربی یا دسر کاراملی
این روزها بسته‌ها آماده پودر کرم کارامل با مارک‌های مختلف در تمامی سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌ها وجود دارد که هر بسته حاوی یک پاکت پودر کرم کارامل و یک بسته سس آماده کارامل است. این بسته‌ها معمولاً در دو طعم وانیلی و کاکائویی به فروش می‌رسند. برای تهیه این دسر بنا بر سلیقه خود یکی از این طعم‌ها را انتخاب کرده و خریداری می‌کنیم.
در یک قابلمه پودر کرم کارامل را ریخته و دو و نیم لیوان شیر را روی آن می‌ریزیم، سپس قابلمه را روی حرارت گذاشته و کمی هم می‌زنیم. پس از چند دقیقه سس کارامل آماده داخل بسته کرم کارامل را به این مخلوط اضافه می‌کنیم و هم می‌زنیم و بعد شکلات تخته‌ای را اضافه کرده و مجدد هم می‌زنیم. چند دقیقه‌ای به هم زدن ادامه می‌دهیم تا مخلوط به جوش بیاید. یک دقیقه که این مخلوط جوشید، آن را از روی حرارت برمی‌داریم.
بیسکوئیت پتی‌بور را کاملاً پودر می‌کنیم و داخل این مخلوط می‌ریزیم و هم می‌زنیم. سپس خامه را به مخلوط اضافه کرده و مجدداً هم می‌زنیم تا مخلوط یکدست شود. اگر گوشت‌کوب برقی یا مخلوط‌ کن دارید به کمک آنها دسر را کاملاً هم بزنید تا یکدست و صاف شود. حالا دسر ما آماده است. آن‌ را داخل ظرف سرو می‌ریزیم و برای چند ساعت در یخچال می‌گذاریم و پس از آن دسر ما آماده خوردن است. به همین سادگی و به چه خوشمزگی.


 نکات
  برای بیشتر درست کردن این دسر، می‌توانید مواد را دو یا چند برابر کنید. فقط دقت کنید تمام مواد را باید با یک نسبت زیاد کنید. یعنی مثلاً برای دو برابر کردن دسر، باید دو بسته پودر کرم کارامل بخرید و یک بسته کامل بیسکوئیت پتی بور و یک بسته کامل ۲۰۰ گرمی خامه صبحانه مصرف کنید و شکلات و شیر را هم دو برابر کنید.  اگر پودر کرم کارامل خود را کاکائویی انتخاب کردید می‌توانید شکلات مصرفی را سفید، شیری یا تلخ انتخاب کنید. این انتخاب بسته به ذائقه شما دارد. همچنین برای کاکائویی‌ و تیره‌تر شدن دسر می‌توانید بیسکوئیت پتی‌بور کاکائویی انتخاب کنید.
 اگر می‌خواهید دسر شما قالبی باشد و بتوانید بعد از درست شدن آن را از قالب خارج کنید و شکل قالب شما را داشته باشد باید به این مخلوط ژلاتین آب شده اضافه کنید تا سفت شود، اما لطافتی که این دسر دارد بسیار بالاست و پیشنهاد من به شما این است که بدون اضافه کردن ژلاتین آن را درست کرده و سرو کنید.
 از اینکه این آموزش را تا انتها با من همراه بودید از شما سپاسگزارم. امیدوارم لحظات شیرین زندگیتان هر روز بیشتر از روز قبل باشد.

جستجو
آرشیو تاریخی