با افزایش ظرفیت تولید برق کشور محقق می‌شود

تابستان 1402، فصلی بدون خاموشی

وزارت نیرو برای گذر از تابستان ۱۴۰۲ بدون خاموشی، از سال گذشته برنامه‌ریزی‌های جدی کرده و به منظور تأمین برق مورد نیاز کشور، قرار است در قالب ۱۴۰برنامه، تا قبل از آغاز فصل گرما، ۷ هزار و ۷۰۰مگاوات برق به ظرفیت تولید کشور اضافه شود.
به گزارش ایرنا، مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق دراین باره گفت: وزارت نیرو در سال دوم دولت سیزدهم، برنامه‌ای مشتمل بر ۱۴۰ اقدام را تنظیم کرده که شامل سه بخش تولید و تأمین برق، مدیریت مصرف و تقاضا و برنامه‌های ضروری برای رفع محدودیت‌های شبکه انتقال و فوق توزیع کشور در تابستان ۱۴۰۲ است.
وی افزود: این برنامه‌ها در حوزه تولید، منجر به افزایش ظرفیت تولید نیروگاه‌های جدید به میزان ۶هزار مگاوات و همچنین افزایش ظرفیت نیروگاه‌های موجود و رفع نیروگاه‌های آسیب‌دیده، درمجموع به میزان هزار و ۷۰۰مگاوات می‌شود و بر این اساس، ۷هزار و ۷۰۰ مگاوات به ظرفیت تولید برق نیروگاه‌های موجود اضافه خواهد شد تا بتوانیم تابستان را به شکل مطمئن‌تری پشت سر بگذاریم. در بخش شبکه‌های انتقال هم ۶۳ پروژه ازجمله خطوط انتقال و همچنین احداث پست‌های انتقال و فوق توزیع، پیش‌بینی شده و در دست اقدام است. رجبی مشهدی درباره احداث نیروگاه‌های اختصاصی هم خاطرنشان کرد: در توسعه برق صنایع، ۱۴۷۸ مگاوات نیروگاه حرارتی تا اوج بار مصرف برق ۱۴۰۲ در مدار تولید قرار خواهد گرفت. نیروگاه سمنان واحد چهارم خود را به‌زودی در مدار تولید قرار می‌دهد و در فولاد مبارکه هم 2واحد نیروگاهی کلاس F درمجموع به ظرفیت ۶۱۴مگاوات ساخته می‌شود.همچنین واحدهای اول نیروگاه‌های گل‌گهر، لامرد و المهدی برای شرکت‌های فولاد گل‌گهر، آلومینیوم سالکو و آلومینیوم المهدی احداث می‌شود، به این ترتیب بخش صنعت در تابستان ۱۴۰۲، با مشکلات کمتری مواجه خواهد شد.
جستجو
آرشیو تاریخی