ویژه نامه پلاس نوروز۱۴ - ۱۲ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران - ویژه نامه پلاس نوروز۱۴ - ۱۲ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۶

دوچرخه عجیب با طراحی آینده نگر

دو چرخ برای حمل کل خانواده

راضیه خوئینی
مترجم
 

شاید این دوچرخه از نظر زیبایی شناسی نسبت به کاربرد آن دست کم گرفته شده باشد، اما همه اینها طبیعی به نظر می‌رسد، چرا که این پروژه توسط «مایونژائو» برای خانواده‌های چینی طراحی شده است. پس از گذر از سیاست تک فرزندی در این کشور، والدین به داشتن فرزند دوم تشویق می‌شوند که به گفته این طراح بدون فراهم آوردن شرایط و ایجاد تغییرات ممکن نیست. از آنجا که دوچرخه وسیله‌ای تک سرنشین است، این باعث کاهش انگیزه برای استفاده از آن در یک خانواده می‌شود. چنین تفکری جرقه نوآوری دوچرخه الاکلنگی «ساس باندی» شد تا بر تعداد سرنشینان این وسیله نقلیه افزوده شود؛ مفهومی نوآورانه و البته با کمی بازیگوشی تا نظریه یک دوچرخه برای چند نفر را تحقق بخشد.
 

دوچرخه خانوادگی

این دوچرخه با در نظر گرفتن تمامی احتمالات جدید درباره خانواده مزایای متفاوتی ارائه خواهد داد. بنابراین، اجازه می‌دهد دو کودک را سوار کنید در حالی که والدین در دو طرف راه می‌روند. تعاملات بین کودکان تسهیل شده و این کار بدون نیاز به پدال زدن انجام می‌شود. ساس باندی، در واقع دستگاهی طراحی کرده است که امکان آهسته چرخیدن چرخ‌ها را فراهم می‌آورد. علاوه بر این مانند یک دوچرخه معمولی قابل استفاده است، همچنین به عنوان یک تاب یا الاکلنگ عمل می‌کند و جالب است که محور مرکزی زین امکان چرخیدن به طرفین را فراهم آورده است.

 

دوچرخه الاکلنگی
این دوچرخه مفهومی هم از نظر ایده و هم از نظر سبک طراحی بسیار عجیب است، چرا که فرمانی با قابلیت جابه جایی، چرخ‌هایی کوچک شامل دو چرخ در عقب و یک پروفایل تخته‌ای مانند میز اتو دارد که به شما امکان می‌دهد در موقعیت‌های مختلف بنشینید.
ساس باندی کامل است و سیستمی برای آهسته راندن دارد که به لطف حرکت پدال‌ها، انرژی جنبشی به انرژی الکتریکی تبدیل می‌شود. این دوچرخه دارای گیربکسی بدون زنجیر با باتری یکپارچه است که می‌توان آن را همزمان شارژ کرد. دسته فرمانی که به آسانی، جهت و قدرت را کنترل می‌کند. از طرفی چرخ‌ها دارای محرک است. زین آن با حرکات رانندگی و نوسانات سازگار بوده و تخته پدال آن بر اساس نظریه ریخت شناسی طراحی شده و وضعیت سواری را ارتقا می‌دهد. در نهایت، چراغ‌های یکپارچه باعث افزایش دید در مکان‌های کم نور می‌شود.
از آنجا که کارآفرینان دائماً در تلاش برای یافتن ایده‌هایی خلاقانه برای ایجاد تحولات و زندگی بهتر هستند، ما هم باید به نوآوری‌های جدیدی که برای متحول کردن زندگی روزمره ساخته می‌شوند، توجه کافی داشته باشیم. در واقع، هرچقدر تجهیزات پیشرفته‌تر و کم هزینه‌تر وارد بازارها شود، اشخاص بیشتری جذب دوچرخه سواری و پیمودن مسیر بدون ایجاد آلودگی خواهند شد.

جستجو
آرشیو تاریخی